Siw Merethe Mikalsens COOL OPERA-festival åpner i Sandnes kulturhus torsdag. Åpningsarrangementet er det danske kompaniet Hotel Pro Formas forestilling “Calling Clavigo”, som blant annet er inspirert av Goethes “Clavigo” og temaet dannelse. “Calling Clavigo” utforsker grensen mellom teater og offentlighet, blant annet gjennom å invitere nye aktuelle samfunnsdebattanter opp på scenen i hver forestilling. Ballade bringer her det fullstendige programmet.

Hotel Pro Forma, theremin-bilde

Kompaniet Hotel Pro Forma har base i København og har under Kirsten Dehlholms ledelse satt opp kritikerroste forestillinger over hele verden siden 1986. Forestillingen “Calling Clavigo” tar utgangspunkt i Goethes drama Clavigo fra 1774. Den beveger seg på tvers av sjangrene teater, opera, billedkunst og konsert. – Dette er opera; men det er også dans, performance og skuespill. Derfor vil det bli en opplevelse for alle, både for den garvede operaelsker og den for første gang skal møte kunstformen, skriver COOL OPERA i en presentasjon.

De medvirkende i “Calling Clavigo” er Kirsten Delholm, Agnete Christensen, Bente Vist, Michael Preisler, Bo Madvig og Nanna Susanne Ruggaard.Hotel Pro Forma kaller seg et laboratorium for scenekunst. De lager forestillinger som tverrdisiplinære verk med utgangspunkt i arkitektur, billedkunst, performanceteater, musikk og ny teknologi. “Hver forestilling er en ny undersøkelse og består av en dobbelt iscenesettelse: dels av rom, form og innhold, dels av teater som begrep. Hver produksjon er en ny undersøkelse,” sier Hotel Pro Forma.

Verket “Nicht” av komponist Nils Henrik Asheim framføres i en ny, scenisk versjon på TOU Scene. “Nicht” er opprinnelig skrevet for stemme og seks instrumenter. Asheim har hentet tre tekster fra billedkunstneren Vassilij Kandinskys “Klänge”, som han så har satt sammen til én. Tekstene er ekspresjonistiske og surrealistiske.

“Nicht” ble første gang framført under Risør Kammermusikkfestival i 2002. Til COOL OPERA har Asheim omarbeidet verket til en scenisk versjon, en “operainstallasjon”. Publikum kommer til å bli plassert på den ene siden av to langbord, 16 meter lange, med en cat-walk-scene i midten. På denne scenen vil sangeren framføre verket. Musikerne sitter i den ene enden av scenen. Bordene vil bli dekket med gressplen og fylles av kandelabere, krystall, gullfisker, frukt, grønnsaker og blomster med utgangspunkt i Kandinskys fargebruk. Publikum vil også ha muligheten av å forsyne seg av den spiselige delen av dekorasjonen, samt champagne, melder festivalen. Utøverne som skal framføre “Nichts”, er Stavanger Samtidsensemble sammen med pianist Erling Ragnar Eriksen og mezzosopranen Anney Peebo. Siw Merethe Mikalsen har regi og scenografi.

Stavanger Samtidsensemble består for anledningen av Vidar Austvik – fløyte, Håkon Vestly – klarinett, Harald Grimsrud – fiolin, Liv Oppdal – cello, Marc Sijpkens – perkusjon og Erling Ragnar Eriksen – klaver

“Pierrot Lunaire” av Schönberg vil bli framført i ølhallene ved Tou Scene. Den belgiske poeten Albert Giraud skrev i 1884 diktsamlingen “Pierrot Lunaire” med i alt 50 vers. Komponist Arnold Shoenberg brukte 21 av disse versene i sin taleopera “Pierrot Lunaire” Op.21, som hadde premiere i 1912. I tillegg til “Pierrot” vil COOL OPERA iscenesette hele diktsamlingen til Giraud. Før, etter og mellom de tre delene av Schönbergs verk, presenteres Girauds resterende 29 vers på fransk av en fransk skuespiller med bakgrunn fra den nasjonale sirkusskolen i Paris. Opplesningen følges avtre improvisasjonsmusikere: Nils Henrik Asheim på klaver, Øystein Birkeland på cello og Rolf-Erik Nystrøm på saksofon.

I tillegg til Anney Peebo medvirker sopranen Rannveig Estvik Skiri og tenoren Magnus Staveland i “Pierrot Lunaire”. Siw Merethe Mikalsen har regi, og Rolf Alme er ansvarlig for scenografien.

“Hip-hOpera” er et orginalt konsept hvor klassisk 1900-talls opera transformeres til en audiovisuell klubbsetting. Flere DJer skal nytolke klassisk opera og mikse inn hiphoprytmer i studio. På grunnlag av dette materialet vil DJene improvisere. Hip-hOpera har også en visuell del med videoprojeksjoner og live VJ’ing. I tillegg blir det live graffitiperformance og utstilling av kunstneren Atle Østrem.

Medvirkende er Øyvind Brattelid aka Dj Pursuit, Johan Roumimper aka Dj Pani og Martyn Reed fra Numusic gjør videoprojeksjoner.

Siw Merethe Mikalsen har tatt initiativet til og produsert COOL OPERA 2004. Hun hadde regi og konseptansvar for urpremieren til operaen NO TITLE. PERFORMANCE AND SPARKLING WATER under Ultimafestivalen i 2003. Mikalsen er utdannet danser og koreograf i Frankrike og ved Martha Graham School of Contemporary Dance i New York. Hun har studert regi ved Operahøgskolen i Wien og arbeidet som regiassistent ved over tretti produksjoner i Europa, Norge og Korea, for blant andre Giancarlo del Monaco, Robert Carsen og Stein Winge. De siste årene har hun vært ansvarlig for produksjoner her hjemme som som “KUL-TUR” – (med blant annet levende rosa sauer), den første sceniske versjon av “Johannespasjonen” i Norge, og Poulencs “La Voix Humaine”, som blant annet ble spilt på Blå i Oslo. Mikalsen avsluttet i fjor et to års engasjement som scenekunstleder i Nordland fylke.

Nils Henrik Asheim (1960) studerte orgel og komposisjon ved Norges Musikkhøgskole og ved Sweelinck-konservatoriet i Amsterdam. Verklisten hans omfatter kammermusikk, orkesterverk, kirkemusikk og musikkteater. I det siste har han også vært svært aktiv som utøver og improvisator. Hans CD med solo-improvisasjoner, “16 pieces for Organ”, har fått anerkjennelse nasjonalt og internasjonalt, og duo-prosjektene “Engleskyts” og “Kom Regn” med sopranen Anne-Lise Berntsen har turnert i Europa og Norge. Et bestillingsverk av Asheim fremføres av Stavanger Symfoniorkester i januar 2005, og Asheim er også aktiv som organisator og formidler, blant annet som initiativtaker til Tou Scene i Stavanger.

Programmet for COOL OPERA kan du se her:

Torsdag 30. september
SANDNES KULTURHUS KL. 18.00:
Festivalåpning
Hotel Pro Forma: “Calling Clavigo” Performance i tre deler med elementer av stand-up, debatter, drama, dans og opera

Fredag 1. oktober:
ALEXANDER PUB (Radisson SAS Hotell Atlantic, Stavanger) KL.23.00:
Performancekunstner og operakomponist Jenni Roditi med egne komposisjoner

Lørdag 2. oktober:
FOAJÉEN, SANDNES KULTURHUS KL. 14.30
Performancekunstner og operakomponist Jenni Roditi med egne komposisjoner

TOU SCENE (Stavanger):
Kl. 20: “Nicht” av Nils Henrik Aasheim iscenesatt som operainstallasjon
Kl. 21: “Nicht” av Nils Henrik Aasheim iscenesatt som operainstallasjon.
Kl. 22: “Pierrot Lunaire” av Arnhold Schönberg. Sprech-opera for seks instrumentalister og tre sangere.
Opplesning av Albert Girauds diktsamling “Pierrot Lunaire” på fransk med tre improvisasjonsmusikere og en skuespiller.
KL. 23: Hip- hOpera.

Publisert:

Del: