Marianne Berg solgte familiebedriften og gikk til Grappa forlag for å hjelpe nykommere i norsk musikkliv.

Marianne Berg og Frida Ånnevik, © Håkon Eikesdal

Grappas debutantpris skal deles ut for femte gang i månedsskiftet oktober/november. Prisen sikrer finansiering av innspilling og markedsføring av et debutalbum, og ble delt ut første gang i 2006. Den har tidligere blitt tildelt Valkyrien Allstars, Gjermund Larsen, Siri Nilsen og Frida Ånnevik. Tre av disse har blitt nominert til Spellemannpris.

Fra Valle til Oslo
Marianne Berg er initiativtaker til prisen, og hun står også bak finansieringen. Berg har bakgrunn som daglig leder ved kultursenteret Sylvartun i Valle Setesdal som hun drev med mangeårig samboer, spellemann Hallvard T. Bjørgum.

— Da det var over kom jeg til Oslo og så at det var utrolig mange fantastiske unge utøvere, og oppdaget mange nye musikkformer jeg ikke hadde kjennskap til fra før, sier Berg.

Berg har også vært aksjonær i nå nedlagte Fagerborg Studios. Da familiebedriften Kenmore International, som produserer kjøleskapskomponenter, ble solgt, fikk Berg tilgang til kapital. Hun visste samtidig at det var vanskelig å få til plateinnspillinger og at det ikke var lett å få støtte.

— Mange gav ut plater på egenhånd, og utøverne var kanskje bedre enn det første produktet. Det var vilje til å gi ut plater, men man hadde ikke apparatet rundt seg. Det er viktig med en god produsent og et forlag.

Sekulært, norsk
Med en erkjennelse om at hun ikke hadde verken kompetanse eller kapasitet til å gjøre noe med dette alene startet Berg arbeidet med å finne samarbeidspartnere.

— Først fant jeg ut hvilket forlag jeg ville jobbe med. Jeg ville at det skulle være et 100 % sekulært forlag. Jeg ville ikke at det skulle være veldig stort på et internasjonalt nivå, og jeg ville at det skulle være norsk. Jeg forestilte meg da at det var bedre med et lite forlag der det var kortere vei til alle beslutningsprosesser.

For Berg var det naturlig at valget falt på musikkforlaget Grappa fordi hun hadde kjennskap til selskapet fra før og likte profilen.

— Folkemusikk, jazz, musikk for barn, samtidsmusikk og vise var de genrene jeg kunne tenke meg å jobbe med. Så begynte Helge Westbye i Grappa, Øystein Sunde og jeg å prøve å finne ut av hvordan vi skulle gjøre det. Vi fant ut at det var viktig at det var en jury bestående av profesjonelle musikere slik at vi som stiftere ikke er med i juryen. Og det synes jeg har vært veldig viktig for å sikre nivået, sier Berg.

Krydder for enkeltpersoner
Hun mener at støtten unge utøvere kan få av erfarne mennesker er viktig.

— De får en ordentlig produksjon og en markedsføringsplan og man slipper å kave alene. Det er ikke så lett å få kontrakter lenger, platebransjen går ikke akkurat best for tiden, og det er ikke lett å være nykommer og debutant. Min hovedintensjon har vært å hjelpe dem. En annen ting er at jeg valgte de sjangrene fordi de er de minst kommersielle og der det er vanskeligst å få gitt ut plater. Samtidig er det de som ligger nærmest mitt hjerte.

— Er denne typen privat finansiering eller mesénvirksomhet viktig for kulturlivet?

— Kulturlivet er så viktig for hele samfunnet. Det at vi har et bredt kulturliv i både by og land er utrolig viktig, men det skal ikke være noen sovepute for det offentlige slik at de kan si at kulturlivet er et privat ansvar. Det er krydder som kan gjøre en forskjell for enkeltpersoner, men for det det store og det hele er denne typen støtte ikke veien å gå. Det er det veldig viktig å huske på.

Det ble ikke kåret vinner i 2010. Søknadsfrist til årets pris er 1. september.

Publisert:

Del: