I verdige omgivelser, nærmere bestemt i speilsalen på Grand Café i Oslo, ble nominasjonene til årets Spellemannspris presentert på en pressekonferanse mandag 5. januar. Selve prisutdelingen skal gå av stabelen lørdag 28. februar på Chateu Neuf i Oslo og Ole Edvard Reitan, som representerer FONO-selskapene i Spellemannsprisens styre var meget forventningsfull. – Vi har aldri hatt så mange påmeldte noensinne, dette er vi meget glade for, sa han entusiastisk og signaliserte også at det i år ville bli lagt vekt på å synliggjøre alle genre i TV-overføringen av programmet.

Thomas Dybdahl (Foto: Marthe Langbråten, TONO-nytt)

Av Kyrre Tromm Lindvig

I år som ifjor vil TV-overføringen bli på TV2, med Dinamo TV som produsent.

— Vi har et meget godt samarbeid, forklarte Reitan.

På spørsmål om de hadde tenkt noe på hvordan de kommer til å løse problemet med at ikke alle prisens genre kan presenteres i like stor grad på TV-programmet (noe som er blitt behørlig debattert i Ballade i etterkant av fjorårets utdeling), var han optimistisk.

— Det ville være sløvt av oss å ikke ha tanker om det, selvfølgelig har vi det. Vi skal komme frem til en løsning for å presentere de nominerte og vinnerne på best mulig måte. Dette er imidlertid ikke helt klart enda, vi skal komme tilbake til det etter den 22.januar, sa Reitan.

På dette tidspunktet er det altså litt tidlig å si i hvilken grad Spellemannsprisen har tatt den massive kritikken de ble tildelt ifjor, blant annet fra folkemusikkmiljøet, til etterretning. Da tok Magnar Sundt i Landslaget for Spelemenn tok til orde for å trekke folkemusikkprisen ut av hele Spellemannsprisutdelingen og foreslo å lage en egen genrepris for folkemusikk.

Dette avstedkom en sterk debatt, (som kan leses på lenkene under), men hvor hovedtenoren var at flere aktører innen for de såkalte “smale” genrene følte seg neglisjert av hvordan TV-overføringen ble organisert.

NRKs Rune Nilson var også sterkt kritisk til hvordan prisen hadde utviklet seg.

— De mindre sexy kategoriene blir delt ut i ølpausen mens publikum pisser og TV-seerne får nyheter, og deretter oppsummert på 2 minutter og 30 sekunder litt uti del 2, skrev han i et innlegg her på Ballade.

På den nylig avholdte pressekonferansen ble det også spurt om det faktum at det er så mange nominerte fra “Idol”-konkurransen er et signal om at denne konkurransen er en bra måte å få frem artister på. Marianne Antonsen, som representerer Gramart i Spellemannsprisstyret, henviste til fagjuryene.

— Fagjuryene over hele landet hører på platene og vurderer kvaliteten. Det er de som har nominert dem, og de skuler ikke til listeplassering, bedyret hun.

Publisert:

Del: