av:

Publisert:

Del:

Det tyske nyhetsmagasinet “Der Spiegel” – for øvrig med 1,1 millioner lesere Europas største – hadde i forrige nummer en lengre artikkel om André Previn, Oslo Filharmoniske Orkesters sjefsdirigent. Artikkelen bød på en gjennomgang av hans brede kunstneriske virksomhet, fra filmmusikk via jazz til symfonisk komposisjon og direksjon. Timingen var det heller ingen ting å si på, siden OFO skal på turné til Tyskland i November. – Det er ingen tvil om at dette er bra reklame for oss, sier Marit Gaasland, informasjonssjef i OFO til Ballade.

André Previn (Foto: Lilian Birnbaum / DGG (2001))
André Previn (Foto: Lilian Birnbaum / DGG (2001))

Av Kyrre Tromm Lindvig

André Previn, opprinnelig Andreas Ludwig Priwin, kan se tilbake på en bemerkelsesverdig karrière. Opprinnelig fra Berlin, dro han i 1939 til Los Angeles og senere til Hollywood, hvor han engasjerte seg i filmmusikkindustrien. I en alder av 36 hadde han musikk til 50 filmer bak seg, var tilknyttet MGM og tjente millioner.

Spiegel-artikkelen tar for seg i detalj hvordan det faktum at Previn ble en så fremgangsrik filmmusikkomponist ble holdt imot han innen det klassiske miljøet. Videre betones det at Previns tid i skyggen nå for lengst er forbi, ikke minst fordi han sammen med sin 5.kone, topp-fiolinisten Anne-Sophie Mutter, ikke bare ser ut til å treffe tonen privat: For en stund siden utga de platen “Tango Song and Dance” og nylig ble platen med Previns fiolinkonsert – som er spesialskrevet for Mutter – sluppet. Det er selvfølgelig Previn selv som dirigerer.

Mens pressen (ikke minste den norske) i sammenheng med Mutters nylige besøk i Oslo for en liten stund tilbake så ut til å ha vært mest opptatt av at paret Previn/Mutter så så forelskede ut, er Spiegel-artikkelen betraktelig mer fokusert rundt det praktiske samarbeidet paret har og de medfølgende musikalske resultatene.

Marit Gaasland, OFOs informasjonssjef, poengterer at oppmerksomheten rundt Previn ofte har vært sentrert rundt andre ting enn hans evner som dirigent innen den symfoniske genren.

- Pressen er oftest interessert i hans arbeid innen filmmusikk og jazz, men han er jo en meget anerkjent symfonisk dirigent også, presiserer hun.

– Sånt sett er også artikkelen i Spiegel meget bra, da den gir et mer fullstendig bilde av hva Previn har drevet med, det er ganske mye, forteller Gaasland.

Bladet “Vanity Fair” har faktisk gått så langt som til å kalle Previn ” den siste store universialisten i en verden av musikk-spesialister”, mens Spiegel for egen regning tilføyer ” en slags Bernstein II”. Det er ingen tvil om at dette vil komme godt med når OFO i November under Previns ledelse drar til Tyskland for å gjeste byene Nürnberg, München, Stuttgart og Hannover.

– Tyskland er et av våre viktigste platemarkeder også, sier Gaasland, – så vi håper at denne turnéen kan bidra til å ytterligere styrke OFOs posisjon på kontinentet.

Men hvor sterkt posisjon har egentlig OFO i Tyskland? Etter Spiegelartikkelen å dømme ser det ikke så bra ut: OFO ble bare nevnt i én setning, og da stod det at Previn “bringt derzeit die Philharmoniker von Oslo auf Vordermann”, noe som direkte oversatt betyr “at han får Oslo Filharmonikerne ut fra bakevjen.”

– Vi står nok ikke så sterkt i pressen enda, medgir Gaasland.

– Men publikumet i Tyskland kjenner oss ganske godt. Under Mariss Janssons spilte OFO for eksempel aldri i Berlin, det er slike ting som skaper oppmerksomhet utenfor de ‘rene’ musikkretser, uttaler hun.

- Slik sett kan denne turnéen bidra til å få mer oppmerksomhet i kontinental presse, der har vi en del arbeid som gjenstår, sier Gaasland.

Ellers opplyser hun om at den store tyske dagsavisen “Süddeutsche Zeitung” nettopp har gjennomført et større intervju med Previn som skal trykkes i sammenheng med turnéen.

Oslo Filharmoniske Orkester er fortiden også aktuelle med flere CD-utgivelser, både av orkesteret som helhet og enkeltmedlemmene:

– Simax utga nylig Knut Nystedts “Apocalypsis Joannis” et verk for sopran- og tenorsolist, kor og orkester som ble uroppført i Oslo-Filharmonien i forbindelse med Nystedts 85-års dag i 2000. Det er Arild Remmereit som dirigerer, ellers medvirker Mona Julsrud, sopran; James Gilchrist, tenor og Oslo Filharmoniske Orkester og Kor.

– Dan Styffe, OFOs alternerende solobassist er også ute med CD-utgivelse på Simax med musikk for kontrabass av Berio Gubaidulina, Guettler, Henze, Hindemith, Rabbath, Schnittke, Sommerfeldt og Yun.

– Bjørn Solum, alternerende solocellist i OFO, har spilt inn Beethovens sonater sammen med Kristin Fossheim på hammerklaver. Utgiver er forlaget 2L.