De Unges Lindemannspris ble forrige fredag tildelt komponist/dirigent/pianist Erlend Skomsvoll. Denne begivenheten, som stort sett gikk pressen hus forbi, er en stor fjær i hatten til Skomsvoll, som de siste årene har markert seg blant annet med bandet Come Shine. Hans virke som arrangør er også meget omfattende, blant annet stod han bak arrangementene for Trondheim Storband i sammenheng med Pat Methenys besøk i Norge i 2001 og senest står han i fokus for sine adapsjoner av standardlåter for Kringkastingorkesteret og Come Shine. Sistnevnte samarbeid har nylig også blitt sluppet på plate. – Det føles veldig godt å få denne anerkjennelsen. Samtidig gir en slik markering også tid til ettertanke, sier prisvinneren til Ballade.

Erlend Skomsvoll (Foto: Rune Aasvestad)

Av Kyrre Tromm Lindvig

— De siste tre årene har vært som virvelvind, jeg har jobbet hele tiden, forteller Skomsvoll. – Nå merker jeg at jeg vil sette meg ned litt og nyte dette her. Men jeg vil også tenke fremover, på hva jeg skal gjøre videre. Men jeg gir meg selv altså lov til være glad for dette, ler han.

De Unges Lindemansspris deles ut til en person som blir valgt av vinneren av selve Lindemanssprisen. I år vant Christian Eggen prisen, og det er følgelig han som ga den til Skomsvoll.

— Vi har hatt tre prosjekter sammen, Christian og jeg, opplyser Skomsvoll.

— To av dem var sammen med Stavanger Symfoniorkester, med henholdsvis Nils Petter Molvær og Kaizers Orchestra. Det var et helt sinnsyk trøkk med Kaizers for øvrig, forteller han begeistret.

– Det tredje prosjektet var konsertene med Come Shine og Kringkastingsorkesteret, som nå altså er kommet ut på plate. Jeg har ingen anelse om hvorfor han ga den til meg, men det hadde visst noe med min holdning til musikk å gjøre, han mente at jeg var uredd. Det er litt rart, da jeg aldri har tenkt på det jeg gjør som nyskapende, sier en beskjeden prisvinner.

Selve arrangementet fant sted i Lindemansalen på Norges Musikkhøyskole i Oslo på fredag 24. Oktober. Kringkastingsorkesteret spilte forskjellige verk fra tidligere prisvinnere og et nummer med Come Shine, nemlig “My funny Valentine”. Denne låten er også utgitt på platen Come Shine nettopp har sluppet med det nevnte orkesteret. Etter konserten var det ut på festmiddag.

— Det var en meget bra kveld, ja, bekrefter Skomsvoll, som på ingen måte planlegger ikke å hvile på laurbærene etter denne prisen; han er blant annet i gang med bestillingsverk til Divisjonsmusikken i Trondheim, sanger til en cabaret og en konsert for piano og cello. Skomsvoll jobber med andre ord på tvers av genre, og dette er noe som opptar han.

— Jeg tenker på musikk som en trinnløs skala som går 360 grader. Alt henger sammen, jeg reagerer sterkt på mennesker som hele tiden skal skille disse tingene fra hverandre. Et eksempel på dette er en kveld det var en samtidsmusikkonsert i Trondheim på samme tid som en Rosenborg-kamp. Det ble da hevdet i Adressavisen at det publikummet som går på en samtidsmusikkonsert uansett ikke vil gå på landskamp. Det som selvfølgelig skjedde var at publikum og utøvere etter konserten gikk og så slutten av kampen på TV. Jeg mener, hva er vitsen med disse fordommene?

— Selv om jeg ikke er noen sportsfantast så kan jeg la meg inspirere like mye av håndballjentene som av jazzmusikere. Er ting bra gjort, så lar jeg meg inspirere, forteller Skomsvoll.

Han er videre full av lovord for Christian Eggen, mannen som faktisk ga han prisen.

— Det viktigste for meg i denne sammenhengen er å få frem at det har vært veldig givende og spennende å samarbeide med Christian Eggen. Særlig med tanke på at vi har lignende bakgrunn, både komponering, pianospill og direksjon er ting vi begge er engasjerte i. Jeg tror det delvis er på bakgrunn av det at vi har jobbet så bra sammen, forklarer Skomsvoll.

Og hva skal han bruke prispengene på 50.000,- kroner på?

— Det blir nok en macintosh, tenker jeg. Jeg har jobbet med PC en stund nå, og det blir bare mas, avslutter han.

Publisert:

Del: