Aktører i bookingmarkedet mener at Rikskonsertene spiser en stor del av markedet og presser prisene ned.

Debatten om Rikskonsertene, i kjølvannet av rapporten Nye tider – Nye takter utarbeidet av Direktoratet for forvaltning og IKT for Kulturdepartementet, har satt søkelys på Rikskonsertenes offentlige konsertvirksomhet, det vil si turneer, konserter og festivaler som er åpne for publikum.

Lars Mossefinn i Vestnorsk Jazzsenter mener at Rikskonsertene langt på vei har utspilt sin rolle som offentlig konsertarrangør.

Høyrepolitiker Olemic Thommessen mener på sin side at Rikskonsertene bør tilpasse sin virksomhet til markedet og holde seg unna der behovene blir tilfredsstilt av mer markedsnære aktører i de større byene.

Per Kristian Rekdal i booking- og managementselskapet Musikkprofil jobber blant annet for artister som elephant9, Farmers Market, Solveig Slettahjell, Susanna & The Magical Orchestra og Mathias Eick Quartet. Rekdal merker konkurransen med Rikskonsertene på kroppen.

— Rikskonsertene selger inn subsidierte arrangementer og så kommer vi etterkant og blir ansett som veldig dyre. Mange klubber vet at de får levert rimelige band fra Rikskonsertene hver høst og vår, og så setter de av en liten åpning til oss. Rikskonsertene setter også sammen egne prosjekter ved for eksempel å sette et band vi jobber med inn i et annet prosjekt. Dette er også med på å bruke opp artisten i markedet.

— Har artisten vært på turné i et slikt prosjekt vil det ta lang tid før de får spille på samme sted igjen, og klubbene oppfatter at de har hatt bandet for en langt lavere pris en det vi kan tilby, sier Rekdal.

Mens Musikkprofils bookinger fordeler seg omtrent 50/50 på Norge og utlandet, har Kjell Kalleklev Management utlandet som sitt største marked. Kalleklev, som blant annet booker for Nils Petter Molvær, Nils Økland, Arve Henriksen, Mari Boine, Supersilent og Frøy Aagre, mener også det er et problem at Rikskonsertene presser ned prisene fordi de subsidierer artister. Også i forbindelse med prosjekter Rikskonsertene setter sammen selv med artister fra hans stall.

Kalleklev ser på Rikskonsertene som en konkurrent på linje med andre aktører i markedet, og mener han ville gjort flere konserter i Norge hvis ikke Rikskonsertene hadde konkurrert. Kalleklev mener Mossefinn har mange gode poenger i sin kritikk av Rikskonsertene.

— Rikskonsertene burde ha fokus på det de skulle ha fokus på, nemlig å bringe artistene til distriktene og ikke til de store byene der det er et publikumsgrunnlag. Det er småstedene som burde være nedslagsfeltet til Rikskonsertene.

I likhet med Rekdal mener Kalleklev at Rikskonsertene de senere årene har blitt mer og mer kommersielt orientert i turnébookingen.

— Mange av artistene de har hatt på turné klarer seg i markedet uten Rikskonsertenes subsidier. Det er ingen tvil om at Rikskonsertene har blitt mer kommersielle, sier Kalleklev.

Rekdal og Kalleklev mener at Rikskonsertenes skolekonserttilbud er meget bra, men at Rikskonsertene må tilpasse de offentlige konsertene til markedet. Rekdal er kritisk til Åse Klevelands uttalelse til Ballade om at det bare er Rikskonsertene som kan sette opp landsomfattende turneer med norske artister. (Kleveland er Rikskonsertenes direktør.)

–En slik fremstilling er i beste fall lite gjennomtenk og upresis. Det er flere bookingbyråer som lager landsomfattende turneer, med langt lavere budsjetter og færre ressurser enn det Rikskonsertene rår med, sier Rekdal, som også mener at rapporten Nye tider – Nye takter er tynn når den berører Rikskonsertenes offentlige konsertvirksomhet.

— Så vidt jeg vet er ingen private aktører konferert i det hele tatt, sier han.

Ballade har også snakket med John Eivind Meland i management- og bookingbyrået bpop Mentometer, som blant annet har Alexander Rybak, Hanne Hukkelberg, Turboneger, BigBang, Thomas Dybdahl, Tellusalie og Vidar Vang i sin stall.

bpop Mentometer har eksklusive bookingavtaler med sine artister, og opplever ikke konkurranse med Rikskonsertene.

— Vi har ingen problemer med at Rikskonsertene setter turneer. Vi tråkker ikke i hverandres bed, sier Meland, som på prinsipielt grunnlag mener at Rikskonsertenes formål bør være å få artister som ikke har et kommersielt grunnlag ut på veien.

Publisert:

Del: