Pressetjenesten Origo og Dagsavisen har pekt på den i noens øyne oppsiktsvekkende Apollo-konserten i regi av Oslo Sporveier og Musikk under Oslo i byens T-baner. Arrangørene selv har ikke merket noe til dette. – Vi har ikke hørt noen ting fra vår kontakt i Oslo Sporveier, som er markedssjefen der. Ifjor hadde vi også en hiphop-akt i form av Pen Jakke. Det var et veldig godt forhold mellom dem og Oslo Sporveier både før og etter arrangementet, påpeker bookingansvarlig Andreas Gilhus.

Apollo

Motsetningen mellom den grafitti-agiterende artisten Apollo og taggeofferet Oslo Sporveier har fått pressebyrået Origo og Dagsavisen til å spekulere i mulighetene for en avlysning eller andre former for reaksjoner mot artisten under helgens evenement. En ubegrunnet frykt kan det virke som, om man skal tro arrangørene selv.

— Vi har ikke hørt noen ting fra vår kontakt i Oslo Sporveier, som er markedssjefen der. Ifjor hadde vi også en hiphopakt i form av Pen Jakke. Det var et veldig godt forhold mellom dem og Oslo Sporveier både før og etter arrangementet, påpeker bookingansvarlig Andreas Gilhus.

Han har imidlertid lest Dagsavisen og Origos pressemeldinger der informasjonssjef Rydmark uttaler seg negativt til Apollos opptreden under arrangementet.

“Rydmark synes ikke noe særlig om at en artist som støtter graffiti skal opptre på t-banen”, skrev nyhetsbyrået Origo, som også siterte informasjonssjefen på bemerkningen: – Vi vil diskutere dette internt.

Markedsjef og prosjektansvarlig hos Oslo Sporveier, Jan Erik Ruud Olsen, var langt mer positiv, da Dagsavisen intervjuet ham noe tidligere.

— Vi har ikke noe imot hip hop-miljøet. Vi synes det er spennende at rap-publikummet kan komme til oss og høre sin musikk på Musikk under Oslo-festivalen. Det kan gjøre at de får et mer positivt forhold til Oslo Sporveier.

Utgangspunktet for diskusjonen er Apollos debut-EP “Scenario”, hvor MC’en fokuserer på tagging, graffiti og konflikter med både Sporveiene og politiet. “Jeg malte mitt første piece på Kastellet trikkestasjon. Vi var ute hver kveld, ville være dem som bomba mest. Vi gikk løs på linje 19, tok trikken til Ljabru og bomba hele dritten”, siteres Apollo på i Dagsavisen.

Dagsavisens Bernt Erik Pedersen angriper problemstillingen i dagens Volum 11-spalte.

“Det skal bli spennende å se hva denne “interne diskusjonen” vil føre til. Kanskje burde Oslo Sporveier diskutert internt hva de egentlig mener om frie ytringer på t-banen, før de gikk ut og sa motstridende ting til pressen. Rent bortsett fra det, hva vil Oslo Sporveier gjøre med dette? Vil de at artister som opptrer på Musikk Under Oslo ikke skal snakke om graffiti? Kanskje Sporveien helst vil forhåndsgodkjenne artistene på festivalen? Må Musikk Under Oslo neste gang vedlegge utskrifter av alle tekster som skal framføres på Oslo Sporveiers eiendom?”

Foruten Apollo inkluderer årets program på Musikk Under Oslo også opptredener fra den politiske hiphopduoen Gatas Parlament og Kristiansands genreoverskridende Darkside of the Force. Med andre ord noen av landets aller ypperste utøvere innen genren. Dagsavisen ser for seg et morsomt scenario med de opprørske Steely Dan-tyvene.

“På Nationaltheatret stasjon i morgen vil Gatas Parlament neppe motstå fristelsen til å dra låta “Graffiti tidsreiser”: Et forsvar for graffiti på politisk grunnlag, som de selv har sagt, og teksten har klar adresse til Oslo Sporveier: “Pøs på med snut, vi finner veien uansett/til de feite spotene/vi må leite godt, men det er verdt det/Toget erter, for det veit det er lokkende.”

Her forklarer Gilhuus utgangspunktet for dette kulturmøtet, og foreningen mellom de ellers ofte motstridende aktørene fra hiphop-undergrunnen og Oslo Sporveier .

— Vi har ikke tenkt noe spesielt på at dette er hiphop-artiste, eller at vi skal ha så og så mye hiphop på programmet. Jeg har bare booket det som jeg synes er bra, og ikke tenkt på dette på noen som helst måte, forklarer Gilhus, som sammen med Oslo-klubben Blå er ansvarlig for årets program.

Publisert:

Del: