av:

Publisert:

Del:

Byrådslederkandidat Libe Rieber-Mohn i Arbeiderpartiet mener Popsenteret bør åpne fortest mulig, mens gründer Svein Bjørge mener utsettelsen må skyldes “et gigantisk feilskjær i planleggingen”.

Libe Rieber-Mohn
Libe Rieber-Mohn, © oslo.arbeiderparti.no

Åpningen av Popsenteret i Schous kulturbryggeri har vært utsatt flere ganger. Foreløpig siste åpningsdato var i februar, men nå er åpningen utsatt på ubestemt tid fordi det ikke finnes penger til drift, skriver Aftenposten.

Ifølge avisen er kulturbyråd Torger Ødegaard og Oslo kommune på jakt etter noen som kan drive Popsenteret, der kommunen har investert et sted mellom 60 og 70 millioner kroner, og Øvingshotellet.

– Ikke forholdt seg til driftsstøtte
– Dette er en ganske trist sak, sier Libe Rieber-Mohn Arbeiderpartiets byrådslederkandidat til Ballade.

– Når man har brukt så mye penger på å etablere Popsenteret må man sørge for at det åpnes raskest mulig. Det bør byråden ta ansvar for. Det virker som han ikke har forholdt seg til behovet for driftsstøtte, sier Riber-Mohn, som sier at dette ikke har vært en sak i bystyret.

Krever samarbeid
Ødegaard sier til NRK Kulturnytt at han tror det drives en bevisst politikk for ikke å støtte Popsenteret, og mener at tidligere kulturminister Trond Giske gikk langt i å love penger til senteret.

Statssekretær Lubna Jaffery i Kulturdepartementet sier at regjeringen aldri har lovet penger, men at de vil vurdere det når senteret er ferdigstilt. En forutsetning for støtte er at Popsenteret samarbeider med andre museer i regionen. Dette vil ikke Ødegaard, ifølge NRK.

– Først bør de sørge for åpning og driftsmidler. Så bør man snarest mulig å gå i dialog med Kulturdepartement slik at man kan sikre drift av Popsenteret.

– Det er fullt mulig å disponere penger dit selv om det ikke er lagt inn årets budsjett. Det vil i så fall Arbeiderpartiet støtte, mener Riber-Mohn.

Rimelig pris viktigst
Øvingshotellet, som også drives av kommunen på samme sted, har bare et belegg på 15-20 prosent og har priser som er opptil dobbelt så høye som hos konkurrenter. Hotellet er langt unna å gå i balanse og ifølge Aftenposten skal Kulturetaten ha vurdert å stenge det.

– Det viktigste er at man sørger for at øvingslokaler har en rimelig pris, og at prisene er lave nok at grupper fra Holmlia og Groruddalen kan øve der. Må man samarbeide med private aktører for å få det til må kommunen uansett ha en finger med i spillet for å sikre, sier Riber-Mohn.

Halvveise lovnader
Svein Bjørge, gründeren av Popsenteret, ser på problemene i Oslo fra sin stilling som sjef i Steinkjerfestivalen.

– Hva er dine tanker om at byrådet har utsatt åpningen av Popsenteret på ubestemt tid?

– Det er selvsagt trist, men også noe merkelig hvis man har bygget et senter uten å ta høyde for at det trenger driftsmidler. Svaret fra Kulturdepartementet høres rart ut. De lover noe halvveis, men gir ingen garantier.

Bjørge mener det dumt å bruke 70 millioner på et bygg og så ikke åpne, og at må være et gedigent feilskjær i planleggingen.

– Kalkyle i forhold til drift har ligget til grunn fra dag 1. Det kommer ikke bardust på kommunen, men jeg husker prosessen da jeg holdt på. Departementet sa alltid at dette så spennende ut. Det ble uttrykk veldig positivt, men jeg fikk ikke noe konkret og skriftlig tilbake. Det har tydeligvis ikke endret seg siden de årene jeg holdt på med det.

Popsenteret et fyrtårn
Det må gjerne komme inn private aktører, men Bjørge har ingen formening om hvem dette skulle være.

– Det er et senter som vil være fantastisk for Oslo og det var derfor kommunen tok det i sin tid da kampen med Trondheim var over. Allerede da jeg gikk til Oslo kommune og spurte om de ville ta eierskapet til Popsenteret forelå det en budsjettplan som inneholdt drift. På veien her har det tydeligvis skjedd noe hos Oslo kommune.

– Ingen argumenterer på at Oslo er musikkbyen i Norge, både historisk og i nåtid. Da er det også helt naturlig at et slikt senter blir opprettet der. Dette er jo så veldig mye mer enn et museum, som noen ynder å kalle det. Dette er et opplevelses- og kompetansesenter, og en møteplass for det rytmiske miljøet i hovedstaden. Både publikumsmessig og økonomisk har et slikt senter alle forutsetninger for å bli en suksess, og et fyrtårn for Oslos fantastiske musikkliv, mener Bjørge.