Det store musikkbransjetreffet POPKOMM starter i Køln torsdag 16. august. Det er en sterk norsk tilstedeværelse i år, med flere delegater enn noen gang. En rekke norske artister skal dessuten vise seg frem for et internasjonalt publikum. Ballade vil i år følge POPKOMM 2001 på nært hold.

Maria Solheim

Music Export Norway står bak den norske standen på årets musikkmesse i Køln. Det ventes minst 17 000 representanter for den internasjonale musikkbransjen til festivalen, som i år arrangeres for trettende gang på rad. Blant delegatene fra norsk teknologi- og musikkbransje finner vi følgende firmaer representert: Bergland production, Black Ballonon Records, BP/Tinnitus, Bureau Storm, by:Larm, Dbut Records, Djuice, EMG Records, Fono, Grappa Musikkforlag, Kirkelig Kulturverksted, MTG, Music Export Norway, NOPA, Oil Music, Phonofile, Racing Junior, Rec 90, S2 Records, Tuba, Voices Of Wonder og Warner Music. Et raskt blikk på listen viser at de FONO-tilknyttede plateselskapene her hjemme dominerer nesten totalt, der Warner Music er en enslig svale blant de IFPI-tilknyttede. Det er videre verdt å merke seg at også representanter fra Statens Nærings- og Distriktsutviklingsfond har tatt turen ned til Køln denne helgen, noe som vel bekrefter villigheten til å betrakte norsk musikkindustri som en næring på linje med andre.

Music Export Norway kommer på sin stand bl.a. til å dele ut det engelskspråklige magasinet ”Music Business In Norway”, som er produsert av Faro Publishing. Her finner man en rekke korte artikler over norsk musikkliv, med fokus på artister som Briskeby, Sondre Lerche, Jr Ewing, Cape, El Caco, Sister Sonny, Opaque, Xploding Plastix, Turboneger, Popium, Salvador, Enslaved, We, Infinity, Jaga Jazzist og Jon Øivind Ness.

De norske artistene som skal opptre i og utenfor messehallen i Køln i løpet av de nærmeste tre dagene er St. Thomas, Sister Sonny, Ai Phoenix, Bigbang, El Caco, Røyksopp, Xploding Plastix, Perculator, Oil, Maria Solheim, Eivind Aarset og Rune Arnesen.

Det er ellers liten tvil om at eksport blir stadig viktigere for de uavhengige norske plateselskapene. Kirkelig Kulturverksted har en egen medarbeider med ansvar for eksport, Stine Farstad, som nylig fortalte til Aftenposten at salg i utlandet utgjør 20 – 25 prosent av selskapets platesalg. Også for Grappa er eksport en sentral inntektskilde, og utgjør rundt ti prosent av omsetningen. Bare hver syvende plate som selges over disk i Norge er per i dag med norske artister.

Ballade har i år sendt ned journalist og fotograf til POPKOMM 2001 – og vil bringe reportasjer derfra i morgen, samt fortløpende i løpet av neste uke.

Publisert:

Del: