– Med 50 delegater setter vi ny norsk rekord, sier en strålende fornøyd Inger Dirdal på telefonen fra Kõln. I går kveld åpnet årets Popkomm-messe, der Music export Norway med Dirdal i spissen skal markedsføre norsk musikk for verdens musikkbransje og presse. – Forhåpentligvis blir dette en enda større suksess enn i fjor! Det blir stadig mer interesse for a markedsføre musikk internasjonalt, så det er viktig at også Norge henger med og viser hva vi har, sier hun.

Terje Pedersen (foto: MEN)

Denne gangen er alle de skandinaviske landene samlet på ett torg, fortsetter Dirdal i rasende fart – og det er bra, da blir det mye lettere å knytte kontakter oss skandinaver imellom. Dette er en kjempeviktig begivenhet for alle som ønsker å vise fram norsk musikk, så det er hyggelig at så mange kommer. I år håper vi å kunne trekke enda flere mennesker til den norske standen, og få norsk musikken ut både på showcases og på klubber.

Til forskjell fra Midem-festivalen i Frankrike, der Norge brukte 4,5 millioner på å markedsføre seg, kommer ikke HKH Kronprinsen til Kõln. Dirdal sier dette ikke betyr at Popkomm er mindre viktig, selv om det bare er bevilget 700.000 til begivenheten: -Midem er det aller største bransjetreffet, og omfatter stort sett alle sjangre. I tillegg var det veldig spesielt i år fordi Norge var vertsnasjon sammen med Frankrike.

–Popkomm er en mer europeisk begivenhet, med pop/rock sjangeren sterkest representert. Dette betyr at de som har noe å formidle eller videreføre innenfor denne sjangeren absolutt burde ha utbytte av å være her.

På spørsmål om artistvalget er Dirdal rask til å påpeke at de avgjørelsene ligger utenfor hennes rekkevidde: -Hvert enkelt plate- eller promotionselskap må selv sende inn sitt materiale. – Det er arrangørene som hvert år plukker ut hvilke artister som får spille, Music Export Norway har kun ansvaret for å legge alt til rette for band og delegater som kommer hit. Dette er felles for alle de store bransjetreffene.

Når man kikker på deltakerlisten til Popkomm, er det bare å konstatere at historien gjentar seg. Små, uavhengige selskaper går mann av huse, mens de store, internasjonale selskapene sitter hjemme. Er dette fordi de ikke har tro på Popkomm, eller har de ingenting å vise frem for det internasjonale markedet?

Terje Pedersen fra Warner Music Norge er en av de som holder seg hjemme – denne gangen: -Det er så hektisk om dagen at jeg ikke hadde anledning til å dra nedover selv, men vi har Bureau Storm til å representere “Jaga Jazzist” og “Babel Fish”, som er de norske utgivelsene vi har som er aktuelle for utlandet.

— Jeg skulle gjerne vært der selv, fortsetter han, – men med fire utgivelser rett rundt hjørnet er det umulig. Jeg har allikevel stor tro på at Popkomm fungerer veldig bra som møtepunkt, og Music Export Norway gjør en kjempejobb med å markedsføre norsk musikk. Vi var veldig fornøyde med presentasjonen av “Big Bang” i fjor, da fikk vi massevis av flotte tilbakemeldinger. Nå er ikke Warner de som bør “tas” først for å ikke være tilstede, vi har alltid dekket oss godt med norsk representasjon til disse bransjetreffene de få gangene vi ikke har kunnet være der selv. Men allikevel: Det er nok de mindre, uavhengige plateselskapene de som har mest å hente på messer som Poppkomm. De store selskapene, slik som Warner Music Norway er en del av, har allikevel ikke den samme friheten til å gjøre distribusjons- og bookingavtaler, da dette må skje igjennom moderselskapet. For oss blir det en sjanse til å treffe kontakter i Tyskland, og knytte båndene nærmere der.

BMG Norge har heller ingen tilstede på Popkomm. Daglig leder Lena Midtveit forteller at moderselskapet tar hånd om deres interesser i Tyskland, og at de dessuten ikke har noen artister som er interessante for utemarkedet akkurat nå. Hun innrømmer at det kanskje er lite sannsynlig at BMG International har anledning til å aktivt markedsføre musikk fra alle de 41 landene BMG har kontorer i, men at det ikke er policy for de nasjonale avdelingene å reise på messer som Midem og Popkomm.

Publisert:

Del: