En overbevisende Thomas Dybdahl hadde Berlins publikum i sin hule hånd i går kveld – taktfaste rop om “Noch ein mal” levner liten tvil om hans evne til å kommunisere med publikum, levere sterke låter og lede et samspilt og utrykksfullt band, mener MICs Tomas Lauvland Pettersen. – Det var i det hele tatt ganske så greit å være norsk i Berlin på gårsdagens norske Popkomm-showcase, der hele fem band ble presentert for et takknemlig publikum. Med andre ord en riktig så god start på årets Popkomm, sett med norske øyne.

Thomas Dybdahl, 2004

Av Tomas Lauvland Pettersen

Årets Popkomm-messe representerer en rekke nye faktorer. Et nytt firma har tatt over rettighetene for arrangementet og flyttet det hele fra Køln til Berlin. Messen er noe nedskalert fra fire til tre dager, og det er da også litt færre deltagere sammenlignet med tidligere år. Standene er ikke fullt så påkostet som de var før den internasjonale platebransjen ble rammet av nedgangstidene.

— Digital nedlastning gir økt bruk av musikk
En ny trend ved årets Popkomm er at IT-selskapene nå har meldt sin tilbakekomst til bransjen. Apples suksess med iTunes og iPod har skapt ny entusiasme for lovlig nedlasting, og en rekke aktører er nå på banen med tjenester både for PC/Mac og mobiltelefoner. Apple har nå solgt mer enn 125 millioner låter via iTunes og er nå enn tung aktør på den amerikanske musikkmarkedet. iTunes er nå også etablert i England og Tyskland og Apple opplever også her en eksplosiv økning i nedlasting og et fantastisk salg av iPods, spesielt den nye iPod mini.

“Digital nedlasting fører til økt bruk av musikk” sa Apples Vice President of Applications for Internet Services, Eddie Cue. “Digital nedlasting av lydfiler og salg av ringetoner har bremset den negative trenden i musikkbransjen og skapt ny optimisme i bransjen. Utfordringen for musikkbransjen er nå å komme fram til nye produkter spesielt tilrettelagt for nedlastingsmarkedet – eksempler på dette kan være album med bare fire spor, ekslusive låter som bare er tilgjengelig på nett, akustiske versjoner eller iTunes-ekslusive videoer. Mulighetene er mange og markedet vil vokse seg enda større i løpet av det neste året” konkluderte en entusiastisk og meget optimistisk Cue. Andre som har meldt seg på i konkurransen om musikkjøpernes gunst er OD2, Loudeye, AOL, Finetunes, 24/7 Musicshop, Napster (i ny lovlig versjon denne gangen), MusicNet, Sony Connect og Music T-Online.

Media er også sterkere tilstede sammelignet med tidligere. I tillegg til et stort oppbud av tysk TV, radio og aviser har også BBC World og CNN vær inne med sendinger fra messeområdet og reportasjer fra Berlins store konsertscene.

Spirit of Norway: Kollegial og hektisk
Den norske standen teller i år 33 deltagere – mer eller mindre det samme antall som de siste årene. Uavhengige plateselskaper utgjør hoveddelen av deltagerlista men her er også institusjoner som Rikskonsertene, managere og utøvere. Et positivt trekk ved den norske delegasjonen er en nokså høy grad av kollegialitet. Det er definivt god spirit blant de norske deltagerne der førstereisgutter (og -jenter) kan plukke opp ofte uvurderlig lærdom fra mer erfarne deltagere.

Tidligere års Ballade-rapporter fra den norske standen har stort sett meldt den samme utviklingen: interessen for den norske standen og den norske musikkscenen er sterk og stadig økende. På årets Popkomm er ikke interessen for det norske redusert – tvert i mot. Allerede tidlig onsdag formiddag var aktiviteten hektisk på den norske standen. Music Export Norways representanter på standen kunne melde om stor interesse for norske utøvere og norsk bransje, og det ser også ut til at kunnskapen om norsk musikk nå er langt større hos de internasjonale deltagerne. Mange internasjonale delegater vet hva de er på jakt etter og har bedre oversikt over norske artister.

Små land med solide suksesser
Et av gårsdagens seminarer hadde fått tittelen “Punching above their weight” – temaet var den musikalske eksportsuksessen som små land som Norge, Finland, Østerrike og Island har fått til de siste åra. Selv om lokal infrastrukturer og markeder i de fire landene er forskjellig, ble paneldeltagerne enige om at suksess i hjemmemarkedet og opp-backing fra lokale media var viktige faktorer for å ta steget ut i det internasjonale markedet.

Norges representant i panelet var Music Export Norways Inger Dirdal, som fremhevet at kompetansebygging i musikkbransjen er viktig:

— Bransjen må skoleres, og det er viktig at man legger til rette for at selskapene jobber i felleskap med økt eksport som mål. De norske artistene som tidligere har slått igjennom internasjonalt har ofte vært signet på et utenlandsk plateselskap og med en ikke-norsk organisasjon i ryggen. Dette fører til at vi ikke klarer å bygge opp en stor og kompetent infrastruktur i Norge. Når nye norske band skal ta steget ut i verden er de ofte tvunget til å starte fra scratch og gå hele den lange veien som andre band har gått før dem. Kompetanse og stabile og gode rammevilkår er nøkkelord her, sa Dirdal på gårsdagens konferanse.

Norsk musikk på kulturbryggeriet
Men gårsdagens ubestridte høydepunkt var likevel de norske showcasene på klubben Frannz, en del av et nyoppusset og nylig gjenåpnet kulturkompleks som går under navnet Kulturbräuerei – kulturbryggeriet (bygningene er en del av et gammelt bryggeri – derav navnet).

Datarock var først ut med sin unike miks av lo-fi pop, casio, left-field disco, hardcore og til og med litt rock. En eklektisk blanding med andre ord, servert med en dose humor store mengder kreativitet. Datarock har gjort seg bemerket på bl.a. Sònar festivalen i Barcelona og med et nytt album på gang (som skal lanseres neste vår) burde ting ligge til rette for internasjonal jobbing for duoen fra Bergen.

Minor Majority har virkelig fått det til det siste året; de har solgt til gull med albumet “Up For You & I” og har fulgt opp med en lang rekke spillejobber i Norge med den sterke konserten på årets Øya-festival som et foreløpig høydepunkt. Bandet er nå i ferd med å ta steget ut i verden og har så langt fått meget god mottagelse for sitt siste album i Frankrike. Minor Majority turnerte i Frankrike i sommer og skal i slutten av oktober tilbake for å følge opp gode kritikker. Spillejobber i Sveits er også booket. Gårsdagens konsert var en kavalkade av lyriske, melankolske og vakre låter som fikk et etterlengtet klimaks på slutten av konserten. Det er godt å se at også Minor Majority kan trøkke til. Oppmøtet av publikum ble så absolutt bra i løpet av Minor Majoritys konsert – tidligere har ofte den norske delegasjonen utgjort en stor del av publikum men i går var nordmennene i klart mindretall.

Hello Goodbyes særegne oppsett med et minimalistisk trommesett, vokal, gitar og kontrabass fungerte meget godt på Frannz. Med låter fra bandets to album “Heart Attack” og “Haunted Holiday” fikk bandet umiddelbart kontakt med publikum som så ut til å like Hello Goodbyes særegne uttrykk. Det hersker ingen tvil om at dette svinger – det er til tider skranglete og litt surt, men det er da også sånn det skal låte. Når vokalist Lisa Lundkvist trår til med sine hysteriske hyl trår kompet til med en ekte svensk/norsk forbrødring som låter som ingenting annet.

Emmerhoff & The Melancholy Babies er et annet band som er på vei ut i Europa. Bandet har tidligerer i år turnert i England og i desember skal bandet ut på Europa-turne. Et nytt album som har fått tittelen “Electric Reverie” lanseres i slutten av januar neste år. I løpet av Emmerhoffs første låter hadde 200-250 publikummerer kommet til i salen – absolutt et godtatt antall med tanke på alle konsertene som gikk av stabelen i går. Emmerhoff & The Melancholy Babies’ sett hadde et langt tyngre uttrykk enn Hello Goodbye. Med tre gitarer, lag på lag med phaser og klangeffekter pluss et seigt og tett komp var det store klangflater som ble lagt ut på scenen. Lange dronende strekk med smakfullt gitarspill skapte effektive kontraster til flotte vokalpartier. Det dynamiske spekteret i Emmerhoffs live-sett er stort, og det var virkelig en givende konsert Bergensbandet leverte i går.

Thomas Dybdahl: “Noch ein Mal!”

Kveldens udisktable høydepunkt var likevel Thomas Dybdahl. En overbevisende Dybdahl hadde Berlins publikum i sin hule hånd i går kveld – taktfaste rop om “Noch ein mal” levner liten tvil om hans evne til å kommunisere med publikum, levere sterke låter og lede et samspilt og utrykksfullt band. Med låtmateriale hentet fra hans to album “That Great October Sound” og “Stray Dogs” (begge utgitt på CCAP) samt hans nye album “One day you’ll dance for me, New York City” var det en modnet låtskriver og artist vi fikk se i Berlin i går. “Jeff Buckley har stått opp fra de døde!” utbrøt en lamslått tysk nyfrelst Dybdahl fan blant publikum. Et stilsikkert band der klokkespill, orgel og steel-gitar er viktige elementer backer opp Dybdahl på mesterlig vis. Dybdahl rundet av konserten med hans første store hit “From Grace”, men et ropende og trampeklappende publikum krevde bandet tilbake på scenen øyeblikkelig. I går kveld kunne Dybdahl ha fortsatt ut i de små timer – publikum var i hans hule hånd. En ren maktdemonstrasjon fra Dybdahl.

Det var i det hele tatt ganske så greit å være norsk i Berlin på gårsdagens norske Popkomm showcase der hele fem band ble presentert for et takknemlig publikum. Med andre ord, en riktig så god start på årets Popkomm sett med norske øyne. I kveld skal tre band i ilden: tromsørockerne Washington, Bergenstrioen Ephemera og Oslo-“bad boys” Equicez. Ballade er tilbake i morgen med oppdateringer fra Popkomm i Berlin.

Publisert:

Del: