Andre dag på Popkomm i Berlin har vært intens, med stort trykk på den norske standen, melder Tomas Lauvland Pettersen. Music Export Norways Inger Dirdal sier seg imponert over hvor mye de internasjonale delegatene vet om norsk musikk: – Folk vet så vanvittig mye mer om norsk musikk nå enn før. Internasjonale representanter som kommer til standen vet hva de er ute etter, og har mye større kunnskap om norsk musikk og bransje enn for bare noen få år siden. Hypen rundt norsk musikk er overhodet ikke over. Du kan ellers lese om Planet Noise, om Blå i verden, om skotsk ståpå-vilje – og et fremtidig samarbeid mellom iTunes og Musiconline.no.

Henrik Mehl på PopKomm 2004 (Foto: Tomas Lauvland Pettersen)

Av Tomas Lauvland Pettersen, MIC

Popkomms andre dag har tradisjonelt vært den mest travle – intet unntak fra den regelen i år. I går var den norske standen til tider totalt overbefolket med mennesker sittende og stående overalt. Blant de internasjonale delegatene hersket det intens konkurranse for å få oppmerksomhet og litt tilmålt tid med norske distributører og labler. Til enhver tid står et titalls mennesker i kø for å få standpersonalets oppmerksomhet. Den som representerer den norske musikkscena her nede får virkelig kjørt seg.

Til tross for intens jobbing og et høyt støynivå, er stemningen meget god – en av standens mest fornøyde er Music Export Norways Inger Dirdal: – Folk vet så vanvittig mye mer om norsk musikk nå enn før. Internasjonale representanter som kommer til standen vet hva de er ute etter og de har mye større kunnskap om norsk musikk og bransje enn de hadde for bare noen få år siden. Hypen rundt norsk musikk er overhodet ikke over.

Dirdal er også opptatt av at man må handle nå for å gi norsk musikkeksport bedre rammer: – Vi må innse at vi må investere i denne sektoren og vi må gjøre det nå. Det vil være en investering for framtida og for å sikre en sterk infrastruktur i norsk bransje slik at vi kan beholde artistene og ikke miste dem til internasjonale selskaper og dermed gå glipp av store inntekter. Det er viktig at vi ser på slike tiltak som en investering som skal skape inntekter, mener Dirdal.

En blå, blå verden: “Total klubbutveksling”
Prosjektkoordinator Gry Bråtømyr fra Blå er her nede i Berlin for å jobbe med Osloklubbens utvekslingsprogram, som skal gå av stabelen til neste år. Tanken bak prosjektet er å få til en utveksling med noen av verdens beste klubber. Prosjektet innebærer at de utenlandske klubbene tar over Blå for en helg; tar med eget personell, egen dekor, eget øl, egne musikere og DJs. Blå skal også ut i verden og tar da med seg norske band og DJs til et internasjonalt klubbpublikum. “Total klubbutveksling” er den treffende beskrivelsen Bråtømyr gir av prosjektet.

— Så langt har vi fått til total klubbutveksling med Empty Bottle i Chicago, Chinese Pilot i Moskva, Nefertiti i Gøteborg, Copenhagen Jazz House, Notting Hill Arts Club i London, Mercury Live i Cape Town og Maria am Ostbahnhof her i Berlin, forteller Bråtømyr. – Dette er en unik mulighet for å få promotert Blå i utlandet, men det er like mye en stor promoteringsmulighet for norsk musikk og klubbkultur. Målet med prosjektet er at man skal få følelsen av en utenlandsk klubb virkelig har tatt over Blå når man går inn døra – det skal føles som om Maria am Ostbahnhof har flyttet til bredden ved Akerselva, forteller en entusiastisk Bråtømyr, som legger til at prosjektet lanseres i April til neste år.

NEMIS: Det skotske eksempelet
Alec Downie fra organisasjonen New Music In Scotland (NEMIS) har det siste året opplevd eventyrlig suksess med skotske band som Franz Ferdinand og Snow Patrol. Organisasjonen som Downie representerer har flere likhetstrekk med Music Export Norway – målet er å promotere skotsk musikk og å styrke den lokale musikkindustrien.

— Det er bare et tidspørsmål før Norge får et virkelig stort gjennombrudd på eksportmarkedet. Før eller siden kommer en act til å bryte igjennom, og dette vil medføre store ringvirkninger på det norske markedet. Alles øyne kommer til å være på Norge, og dette kommer til styrke bransjen og bringe inn nye ressurser, mener Downie.

— Tidligere var den skotske musikkscena i skyggen av den engelske. Skotske band dro til London når de var i ferd med å bli store, ble signet der og mistet tilhørigheten til den skotske bransjen. Med Franz Ferdinans suksess har dette endret seg; alle snakker om Skotland, de store plateselskapene sender inn store A&R delegasjoner – bransjen kan formelig lukte pengene. Band som Franz Ferdinand og Snow Patrol er nå basert i Skotland med bl.a. lokalt management og dette bringer store ressurser tilbake til oss. Dette kommer til å skje i Norge også, spår Downie.

Livet på andre planeter
En av den norske standens mest travle deltagere er her for aller første gang. Karen Thommesen fra plateselskapet Planet Noise opplever for tida suksess med bandet Bermuda Triangle, som går på tung rotasjon på tyske TV-kanaler og spiller for 5000 mennesker i Hellas.

— Bermuda Triangles siste single “Secret Pillow” spilles mye på flere sentrale tyske TV-kanaler for tida, forteller Thommesen. – Dette gjør at våre tyske partnere blir mye mer ivrige og legger ned mer arbeid i promotering og salg. Bermuda Triangle har også nærmest popstjernestatus i Hellas, der de er playlistet på mange radiostasjoner, selger bra og spiller på noen av de største scenene.

Planet Noise var også tilstede det britiske bransjetreffet In the City i Manchester for litt over en uke siden. Med Bermuda Triangle, Ost & Kjex pluss Truls & Robin feat. Baseman på scenen, ble det skapt mye buzz rundt den unike Oslo-labelen.

— Vi fikk masse bra tilbakemeldinger etter In The City, mange kontakter som var verd sin vekt i gull og vi følger nå opp alt dette her på Popkomm. Samtaler som begynte i Manchester forsetter her i Berlin – vi får konkrete resultater ut av dette, og det viser hvor viktig det er å være tilstede på slike internajonale messer og ha muligheten til å møte kontaktene våre ansikt til ansikt, forteller Thommesen.

FONO-Bringsjord: – Musiconline.no og iTunes

En av den norske standens veteraner er MTG-sjef, Fono-mann og IMPALA-styremedlem Larry Bringsjord. Hovedpunktet på gårsdagens agenda var styremøte i IMPALA (den europeiske sammenslutningen av uavhengige plateselskap), men Bringsjord fikk også tid til et meget viktig møte med en av Apples toppsjefer i Europa. Temaet for møtet var naturlig nok iTunes og det uungåelige spørsmålet: når kommer iTunes til Norge? En dato for Norgeslansering av iTunes fikk Bringsjord derimot ikke.

— Apple jobber intenst nå med lansering av iTunes i Tyskland og England, og skal også snart lansere tjenesten i Japan. Tidligere lovet Apple at iTunes skulle lanseres i Norge i oktober, men dette ser ikke ut til å skje. Tjenesten skal lanseres i Norge, det har vi fått garantier på, men ingen vil gi oss noen dato. Det vi imidlertid kan garantere er at hele det norske repertoaret på Phonofiles Musiconline.no skal inn i Apples iTunes. Dette betyr at nesten 70 000 spor fra rundt hundre norske uavhengige plateselskaper blir tilgjengelig for nedlasting fra iTunes, avslører Bringsjord.

Musikk i undergrunnen
Henrik Mehl representerer dBut Records på Popkomm men er her også for å promotere den unike Musikk under Oslo-festivalen. Som mange kjenner til, arrangeres denne festivalen på hovedstadens T-bane stasjoner og nå er dette konseptet på vei ut i Europa. – Vi skal nå lansere Musikk under Europa som innebærer festivaler på undergrunnsstasjoner i København, Paris, Barcelona, Newcastle, Praha og Berlin. Her i Berlin har jeg hatt møte med det store transportselskapet BVG som driver Berlin metroen. Representantene var veldig positive og vi jeg jobber nå for å få på plass et lokalt nettverk som skal jobbe med promotering og booking av lokale band. Planen for prosjektet er å ta med to norske band til alle de europeiske undergrunnsfestivalene og la de spille sammen med ca. 5 lokale band på stasjonene og på klubbkvelder. Vi avslutter festivalrunden med Musikk under Oslo neste vår der vi også tar inn ett band fra hver by vi har arrangert festival i. Dette blir en unik mulighet for norske band som får vist seg fram i noen av europas største byer og det er også en god platform for utveksling av kontakter, sier Mehl.

Washington i Berlin, Smalltown på Bastard
Også i går var det norske band i sving på Berlins konsertscene; Washington, Ephemera og Kim Hiorthøy.

Tromsøbandet Washington har gjort seg sterkt bemerket det siste året. Hypen rundt bandet begynte i fjor med Epen “Black Wine” som ble fulgt opp med sterke spillejobber på by:Larm. Tidligere i år kom enda en EP, “Maker of Time” som i August ble fulgt av debutalbumet “A New Order Rising” som ble meget godt motatt både hos kritikere og det platekjøpende publikum. I går hadde Washington den noe tvilsomme æren å åpne ballet på Club 23 på Kulturbräuerei. Å gå på scenen klokka ni om kvelden er stort sett synonymt med lite oppmøte. Dessverre var det da heller ikke full sal da Washington entret scenen i går, men det var like fullt et sterkt sett som var sterkt preget av vokalist Rune Simonsens distinkte stemme. Simonsen har et stort register og spesielt falsett-partiene er særegne og unike. Låtmaterialet er sterkt og med krydder i form av pedal-steel gitar er det et helstøpt band vi får se. Bare så synd at det ikke var litt flere publikummere.

Electronica-produsent og design-guru Kim Hiorthøy spilte i går på klubben med det treffende navnet Bastard. Hiorthøy, som gjennom plateselskapet Smalltown Supersound har nådd ut til et internasjonalt publikum, har fått god mottagelse for sin siste EP “Hopeness”. Tidligere utgivelser har ofte befunnet seg i left-field electronica-landskapet. I går var det en hardere Kim Hiorthøy vi fikk se. Med tunge techno-aktige groover i bånn og catchy og litt naivistiske melodier på topp var det en unik miks Hiorthøy serverte i går. Linjene i Hiorthøys nye låter kan trekkes tilbake til tidlig nittitalls-techno så vel som samtidig glitch electronica. Hiorthøy låter unikt og han låter bra. Et hundretalls mennesker hadde funnet veien til Bastard og skal man dømme etter dansingen og hoderistingen var konserten en suksess; Hiorthøy holdt koken ut settet og måtte gjøre flere ekstranummre.

Ephemera spilte i går på klubben Kalkscheune, men MICs Popkommdelegat rakk dessverre ikke denne konserten. På Popkomms siste showcasekveld er det Gåte og Furia som skal i ilden på Kulturbräuerei.

Publisert:

Del: