Platesjefene har gått egne rutiner og ansatte i sømmene etter at Ballade avslørte at det foregikk storstilt bytting av CD-plater i flere av Oslos platebutikker, skriver Dagens Næringsliv.

Plater i reol

Universals administrerende direktør Petter Singsaas sier til Dagens Næringsliv (DN) at oppslaget førte til at selskapet tok en grundig gjennomgang av sine interne rutiner på håndtering av promoplater:

— At bytting av promoplater forekom visste jeg, men ikke at det skal ha forekommet i en skala der man har fått tv-er og stereo tilbake, sier Singsaas.

Også daglig leder i Sony Music i Norge Rune Hagberg bekrefter overfor DN at han tok en runde i eget selskap om saken:

— Opp gjennom årene har vi hatt en del runder om dette her i firmaet. Når vi har kommet over spesielt stygge tilfeller har vi tatt det spesielt. Dette er jo en ukultur som ikke skal forekomme, og det er pinlig å se slikt i avisene, sier Hagberg.

Administrerende direktør i EMI, Per Eirik Johansen, som da Ballade rullet opp saken sa at han ikke hadde noen kjennskap til problemet, sier nå til DN at han har undersøkt selskapets praksis og rutiner, og gjort det klart for sine ansatte at privat byttehandel med promoplater ikke skal forekomme.

Publisert:

Del: