Hverken Platekompaniet eller Free Record Shop-kjeden har så langt opplevd noe rush av misfornøyde forbukere som vil levere tilbake plater med kopisperrer. Men butikksjef Ståle Storløkken i Platekompaniets Oslo City-avdeling sier at Platekompaniet-kunder ved eventuelle klager kan få bytte platene, eller få pengene tilbake, hvorpå butikken returnerer varene til plateselskapene.

Platekompaniet-figur

Av Knut Steen

Kopisperre-problematikken er alt et par år gammel, men har først nå begynt å bli vanlig, mest på større utgivelser på store selskaper. Mange enkeltselskap har lagt ned store beløp i utvikling av kopisperrer på utgivelsene sine, mest for å hindre at musikken blir lagt ut på nett, eller kopiert opp for piratsalg.

Men også den lovlige kopieringen vil man til livs – spesielt kopieringen til harddisk. IFPIs Sæmund Fiskvik har tidligere uttalt til Ballade at han ikke er begeistret for kopiering i noen form, fordi han mener det medfører tap for plateselskapene. Dette tapet ønsker IFPI å kompensere for i form av avgifter på diverse lagringsmedier.

Om dette blir gjennomført, kan det hende at plateselskapene vil kreve avgiftspenger på varer så som harddisker, tomme CD-plater, ZAP-disketter, minidics og liknende.

Også de mindre plateselskapene, organisert igjennom FONO, har tatt til orde for en lignende ordning, og er – i henhold til Fiskvik – også på gli i forhold til å anbefale kopisperrer, noe de tidligere ikke har gjort.

Nylig kunne Spot.no fortelle om protester mot Bertine Zetlitz, etter at EMI Recorded Music valgte å gi ut hennes siste plate, “Sweet Injections”, i kopibeskyttet format. Platen hadde fått strålende anmeldelser i stort sett alle medier, og skuffelsen var stor blant deler av fansen, da flere oppdaget at platen ikke lot seg spille på PCer, bærbare eller gamle cd-spillere, og i enkelte bilstereoer. Bertines gjestebok ble overøst med meldinger fra triste og sinte fans, som fortalte at de dessverre ikke kunne kjøpe platen fordi de mente at den ikke lot seg avspille, eller fordi de var imot kopisperrer generelt. Noen gikk til og med så langt at de lastet ned den “rippede” musikken fra nettet, for så å etterlyse Zetlitz’ kontonummer for overføring av royalties.

Men hvor stort er egentlig kopisperreproblemet? Ballade har snakket med representanter for landets to største platekjeder, og en uavhengig platebutikk, som alle hevdet at byttingen av kopisperrede plater er marginal i forhold til salget.

— Det er snarere snakk om promiller enn prosenter av solgte plater, forteller Steinar Storløkken, som er butikksjef på Platekompaniets Oslo City-filial. Forretningen, som ble åpnet i fjor, er en av landets største platebutikker, med over 24 000 titler i salg.

— Grunnene vi får for bytting, er at platene ikke virker på PC, i bil, på ulike stereoanlegg eller i bærbare CD-spillere. Selv om vi får inn veldig lite, er det sikkert flere som har problemer. Storselgere som Kent og Robbie Williams er vel de titlene vi har fått inn flest av, sier Storløkken, som enda ikke har sett noe til returnerte Bertine Zetlitz-plater.

— Men de kommer sikkert, plata er allerede nokså populær.

På spørsmål om hva han synes om kopisperrer, er Storløkken krystallklar:

— Det er håpløst å gi ut kopisperret musikk når teknologien ikke er bedre utviklet, men det ser ut til flere og flere begynner å bruke den samme leverandøren, nemlig CopyControl. Selv om plater nå lar seg avspille på flere medier enn for eksemplel de tidlige BMG-utgivelsene – som var helt håpløse – er det aldri noen god idé å kalle kundene sine for tyver. Problemet for kunden er at vedkommende ikke har noe valg, for dette er materiale som det er monopol på. Skal man kjøpe en Robbie Williams- eller Bertine Zetlitz-plate, må man også kjøpe kopisperren.

Free Record Shop i Bergen og Oslo har heller ikke møtt mange misfornøyde kunder som vil bytte kopisperrede plater. De få som har vært innom, vil bytte fordi de ikke får spilt av platene på diverse utstyr de har, men ingen av butikkene betegner dette som noe stort problem.

Er man som kunde i tvil om utstyret man har fungerer i forhold til kopisperede CD-er, kan det være lurt å sjekke om butikken tar platen i retur hvis du er uheldig.

— At man ikke får spilt av platen er fullgod byttegrunn hos Platekompaniet, sier Storløkken. – Ønsker kunden det, får hun også pengene tilbake. Selv ser vi dette som returgrunn til plateselskapene – skal de kopibeskytte utgivelse, får de også sørge for at platene deres kan avspilles.

Handler man på nett hos Platekompaniet, blir man dessuten gjort oppmerksom på hvilke plater som er kopisperret. Hos Free Record Shop-butikkene Ballade var i kontakt med, var byttepraksisen forskjellig – noen lot kunden bytte til en annen plate, eller ga pengene tilbake, mens andre ikke tillot noen av delene, med mindre platen hadde åpenbare defekter.

Platebutikken og plateselskapet Big Dipper er noe mer lakoniske i forhold til problemstillingen:

— Vi er en nisjebutikk, og selger ikke de samme greiene som du finner på VG-lista, sier daglig leder Bjørn Hauge.

— Dermed har vi sluppet unna hele kopisperringsproblemet. Det har rett og slett ikke nådd våre genre ennå.

Publisert:

Del: