Platebaren Feedback har siden 1999 vært den ledende, uavhengige platebutikken i Tromsø, og dermed også i Nord-Norge. Nå velger Egon Holstad og staben hans å kaste inn håndkleet, etter en nedslående økonomisk utvikling det siste året. Holstad takker her for seg med et spark til de store plateselskapene, som etter hans mening har gjort det umulig for enkeltforhandlere å konkurrere med de store kjedene. – Når en rekke plateselskaper prøver å rette opp sin stadig mer elendige inntjening ved å nærmest gi bort ferskvarer til noen få av sine kunder (for å karre til seg markedsandeler, herunder: høye plasseringer på VG-lista), og samtidig brenner opp resten av overskuddet til hoderystende stupide kopisperre-anordninger på de samme produktene, er det blitt så vilt ko-ko at man ikke lenger ønsker å være med på leken, skriver han i dette avskjedsbrevet.

Egon Holstad 2002

Av Egon Holstad, Platebaren Feedback

Sommeren 1999 fusjonerte de to frittstående og selveide platebutikkene Platebaren og Feedback og tok det usannsynlig fantasifulle navnet Platebaren Feedback. Fra den dagen og frem til i dag har dét vært en av landets største platebutikker med et varesortiment på ca 30.000. titler fordelt på et bredt spekter av genrer, med egne avdelinger fra klassisk og jazz til garasjerock og black metal. Platebaren hadde da holdt det gående helt siden 1977, mens Feedback ble unnfanget på vårparten 1994.

Hele grunnen til at man i sin tid startet med dette, var noe så enkelt som en intens interesse for musikk og et ønske om å etablere en platebutikk som kunne tilby et anstendig utvalg og spisskompetanse innen de enkelte segmenter man tilbød i sitt sortiment. Langt på vei er dette noe vi også mener å ha lykkes i. Fine tilbakemeldinger fra faste kunder og tilreisende til Tromsø, samt en rekke postordrekunder i hele landet (og faktisk også i utlandet) har hele tiden vært en god indikator på dette. Høye lønninger, dyre firmabiler og fancy innredninger har så avgjort ikke vært en del av bedriftens hverdag og/eller primærmålsettinger.

Det er selvsagt ikke uten en viss porsjon vemod at vi nå likevel velger å legge ned, men det er dog en avgjørelse bedriftens ansatte er 100% samkjørt i – og samtidig en avgjørelse som er tatt på bakgrunn av en rekke faktorer. Platebransjen er som kjent generelt inne i en dyp krise og mye av dette skyldes helt sikkert problemene med å møte verden anno 2004, som også inneholder ufravikelige faktorer som i-Pod, mp3, cd-brenning, netthandel, konkurranse med andre medier etc. For to måneder siden ble ikke akkurat situasjonen noe særlig enklere, da vår lokale grossist Musikk Engros Tromsø valgte å legge ned sin aktivitet.

For Platebaren Feedbacks del er det heller ikke å legge skjul på at det også har vært en nedadgående økonomisk kurve det siste året, og det var derfor et ønske om ikke å grave seg ned i gjeld, men heller å stoppe i tide som til slutt meldte seg. Vi ønsker nemlig av åpenbare årsaker å legge ned mens vi fortsatt er i full stand til å betale alle våre kreditorer det som er utestående. Avgjørelsen om å legge ned synes selvsagt vi som har drevet denne butikken i en rekke år er veldig synd, men samtidig er man logisk nok nødt til å innse de harde fakta.

Dette er likevel ikke hele forklaringen.

Undertegnede har ved en rekke anledninger også påpekt den nærmest ulevelige situasjonen man har vært i, i henhold til det å skulle matche priser fra konkurrerende bedrifter; og da utelukkende kjedebutikker som til tider har vært nærmest uforståelig tilgodesett med høye linjerabatter og kvantumsrabatter. Så ille har det til tider vært at man ved en rekke anledninger seriøst har tjent på å kjøpe inn varene hos konkurrenten, i stedet for hos det plateselskapet som distribuerer eller eier produktet. Helt sant. Dette gjelder i særtrekk de store majorselskapene og ikke de mindre, uavhengige leverandørene, som har vært både forståelsesfulle og til tider like fortvilte over situasjonen som vi. En slik måte å drive konkurranse på har da, forståelig nok, etterhvert blitt både økonomisk destruktivt og til syvende og sist også særdeles lite motiverende.

Når en rekke plateselskaper prøver å rette opp sin stadig mer elendige inntjening ved å nærmest gi bort ferskvarer til noen få av sine kunder (for å karre til seg markedsandeler, herunder: høye plasseringer på VG-lista), og samtidig brenner opp resten av overskuddet til hoderystende stupide kopisperre-anordninger på de samme produktene, er det blitt så vilt ko-ko at man ikke lenger ønsker å være med på leken.

For en rekke mennesker, ja sannsynligvis det store flertall (det taler vel for seg selv), er det helt sikkert 100% uproblematisk at Platebaren Feedback legger ned. Ingen personer dør, og musikk vil fortsatt være tilgjengelig både fra de konkurrenter som eksisterer i dag og via diverse internettløsninger. I så måte er det heller ikke på noen måte en katastrofe. Vi som jobber her håper likevel at det for enkelte vil oppleves som et tap at denne formen for å drive platesjappe ikke lenger viser seg å være levedyktig i en by som Tromsø. Når Platebaren Feedback nå legger ned er det nemlig ingen flere frittstående platebutikker i denne byen, og med kun kjedebutikker igjen, er dermed mangfoldet redusert nokså betydelig. Det er selvsagt ingen tragedie, men sett fra et kulturelt ståsted vil nok noen oppleve dette som en markant svekkelse av tilbudet i Tromsø by.

Avslutningsvis vil jeg og mine kolleger/venner benytte anledningen til å takke alle våre trofaste stamkunder og støttespillere gjennom en årrekke. Dere har per definisjon vært det som har holdt oppe både motet og inspirasjonen til å drive på alle disse årene. Et utall opprettede sosiale relasjoner, masse kunnskap og tips, og en drøss med både vennskapelige og hissige diskusjoner om film og musikk har for oss vært med på å gjøre Platebaren Feedback til en fantastisk gøy plass å jobbe i disse årene. Av høydepunkter vil jeg spesielt nevne Will Oldhams halvtimeskonsert sommeren 2002 med over hundre publikummere i sjappa, Gluecifer-signering, nattsalg-releaser med utgivelser av Madrugada, Nick Cave og Turboneger etc – med påfølgende kø ut av butikken og langt bortover Storgata. Til våre postordrekunder vil jeg videre anbefale to gjenlevende, frittstående og glimrende butikker som fører deler av vårt repertoar; nemlig Big Dipper i Oslo, og selvsagt Apollon i Bergen. Støtt opp om dem og benytt dere av dem.

På vegne av oss alle ved Platebaren Feedback : Takk for oss!

————- ————– ————

Til slutt noen praktiske opplysninger:

Nedleggingsplan: Platebaren Feedback vil holde åpent som normalt i flere uker til og kommer også til å ta inn de mest sentrale nyheter på cd og dvd. Våre åpningstider vil bli uforandret. De som dermed måtte ha ubenyttede gavekort og uavhentede bonusskiver må da bruke disse mens vi fortsatt er operative. Alle spesialbestillinger av cd’er, lp’er og filmer til kunder som allerede er mottatt, vil fortsatt bli ekspedert og levert. De band/artister som måtte ha cd’er liggende i kommisjon innlevert i 2004 bes også ta kontakt slik at disse kan returneres. Et endelig opphørssalg vil bli kunngjort i egen melding og annonse.

Leie av lokaler: De som skulle være interessert i å leie våre butikklokaler videre kan ta kontakt på e-mail eiendom@rgh.as

De ansatte: Platebaren Feedbacks ansatte per i dag er Kenth Wikbjer, Alf Krogseth, Helge Skog og undertegnede. Alle fire har til i dag hatt denne butikken som sin hovedinntektskilde, og vil fra og med nedleggelsen av butikken være avhengig av ny jobb. Skulle derfor disse nevnte personene være ønskelig å knytte til seg, kan kontakt tas direkte til butikken og selvsagt også på de respektives telefonnumre. 

Publisert:

Del: