Med Vossajazz starter festivalsesongen for fullt, og for bassist og komponist Per Zanussi betyr det mye arbeid. Zanussi innleder påsken med å gjøre fire konserter med like mange band, på tre dager. Da Ballade møtte ham hadde han nettopp gjennomført en “testkonsert” med enda et nytt band for å teste kjemien i en ny konstellasjon. Også disse musikerne er hentet fra den store poolen av jazzister som hopper fra band til band i jakten på et prosjekt man kan satse videre på. – Noen ganger fungerer konstellasjonene, andre ganger ikke, sier Zanussi. Noe som derimot fungerer utmerket er hans egen kvintett Zanussi Five.

Per Zanussi (Foto: Jean Christine Cena)

Av Carl Kristian Johansen

— foto: Jean Christine Cena & Charlotte Blom (forsiden)

Per Zanussi har lenge vært godt synlig på jazzscenen, og blant flere prosjekter har han vært anker i elektronisk orienterte Wibutee. Det bandet fortsetter uten Zanussi, som har valgt andre plattformer der han mener eget låtmateriale kommer bedre til sin rett. Noen av disse låtene fikk man høre på det første albumet til Zanussi Five, som ble sluppet på det svenske selskapet Moserobie i 2005.

— Jeg hadde en mengde låter jeg ikke fikk brukt til noe. Wibutee var ikke et egnet sted å presentere dem, sier Zanussi.

Det selvtitulerte debutalbumet til Zanussi Five består nesten utelukkende av egenkomponerte spor, skrevet i perioden mellom 1996 og innspillingen i 2004.

Albumet føles både strengt og fritt på samme tid. Det veksler mellom lavmælt, men avansert samspill, intrikate blåserarrangementer, hardtswingende frijazz, og melodiøse strekk med nesten orientalske stemninger.

— Jeg tenker på Zanussi Five som et komposisjonsprosjekt. Det handler om strenge komposisjoner som forsøker å åpne for improvisasjon. I jazzsammenhenger er jeg veldig melodisk interessert, selv i “pling-plong” strekkene, og utfordringen er selvfølgelig å få det til å låte bra. Men det må være rom for improvisasjon, hvis ikke blir det kjedelig, sier Zanussi.

Diktatoren
I et nesten grotesk motsetningsforhold til Zanussi Fives kontrollerte lydbilde står det psykedeliske out-jazz monsteret Crimetime Orchestra, ledet av låtskriverne Vidar Johansen og Jon Klette. Lørdag 8. april gjør Per Zanussi konserter med begge band med noen timers mellomrom på Vossajazz.

— I Crimetime er blåserne arrangert, mens kompet er helt improvisert. Som Zanussi Five handler Crimetime om en kombinasjon av komposisjon og improvisasjon, selv om rammene er ganske forskjellige. Crimetime er mer anarkistisk, mens Zanussi Five er mer diktatorisk, hevder han.

Med Zanussi som diktator.

— For meg er det viktig å holde et stramt fokus. Både for Zanussi Five sin del og når jeg opptrer som musiker andre steder. Jeg forsøker å spille på min egen måte i forskjellige sammenhenger, og innenfor de forskjellige konseptene. For bandets del er jeg helt avhengig av gode musikere for å få arbeidsformen til å fungere.

— Så lenge det er rom for å skape musikk, og så lenge konseptet er klart og tydelig, kan jeg like gjerne være bandleder som likeverdig medlem eller arbeider. Men det må være klart definert på forhånd. Og det er helt sentralt at musikerne tilfører noe av seg selv og lytter, uansett sammenheng, sier Zanussi.

— Det er viktig å vise fram et tydelig konsept, slik at publikum kan skille det fra alt annet der ute, sier Zanussi.

Kildene
Med debutalbumet ble Zanussi Five satt i sammenheng med andre kontemporære kvintetter som Vandermark 5 og Atomic. Vår vert vil ikke si så mye om det, han vil heller snakke om egne estetiske forbilder.

— Låtmaterialet til Zanussi Five er frijazzinspirert, men jeg er også fascinert av det riffbaserte og energien i rock. Jeg hører også mye på Bernard Hermann, som komponerte mye musikk til Alfred Hitchcocks filmer, og annen filmmusikk. György Ligeti og Iannis Xenakis får jeg også mye ut av inspirasjonsmessig, sier Zanussi.

Er vi tilbake på 60-tallet?

— Det er mye interessant musikk som har røtter i 60-tallet. Engelsk, tysk og amerikansk improvisasjonsmusikk, og modernistisk samtidsmusikk, blomstret på den tiden. Det er viktig å ikke tenke altfor smalt i forhold til jazz. Stilistisk sett kan det fort bli for rent og dermed satt, så det er nødvendig med input fra annen musikk.

— Neste plate fra Zanussi Five kommer neppe til å bli så frijazzorientert, sier Zanussi, og nevner navn vi kommer til å høre mer av. – Astor Piazzolla, Art Ensemble of Chicago, John Zorn, Les Baxter, Carl Stalling og György Ligeti er noen referanser som muligens dukker opp på den neste Zanussi Five-plata, i mer eller mindre kamuflert form, sier han.

Komponist eller utøver?
“Testkonserten” på Spasibar var med bandet Jinx, som gjennom noen år har hatt en skiftende besetning. Nå utgjøres bandet av Øivind Brække (trombone), Håkon Mjåset Johansen, (trommer) og Klaus Ellerhusen Holm (saksofon), foruten Zanussi. Det er for tidlig å si om det kan bli en fast og spikret enhet.

— Noen ganger fungerer konstellasjonene, andre ganger ikke. Vi får se hva det blir til. Men det var bra på Spasibar, sier Zanussi.

Et fastere prosjekt er MZN3 med Kjetil Møster (saksofon) og Kjell Nordeson (trommer). Denne trioen har plate bak seg på Jazzaway Records, og danner også utgangspunktet for Kjetil Møsters nye og orkestrale sekstett som debuterer på Moldejazz i juli.

På Vossajazz gjør Zanussi sin tredje gig med bandet Jazzmob, også det i regi av Jon Klette, og et band Zanussi omtaler som “mer jazz-jazz”. Jazzmob er aktuelle med albumet “Infernal Machine” i disse dager.

Zanussi jobber også med et prosjekt med danser Therese Markhus, som skal presenteres på MaiJazz i Stavanger. Musikalsk sett handler det om solo kontrabass. I tillegg komponerer han musikk for teater og ny-sirksuforestillinger. Zanussi har tre år fra jazzlinja i Trondheim bak seg, og et hovedfag med fokus på kammermusikk fra Musikkhøgskolen i Oslo.

— Jeg har skrevet mye låter og jobber med å utvide til lengre stykker. Jeg jobber mye med å utvikle meg som komponist, og det er et håndverk man må bruke mye tid på for å mestre. Men det er først og fremst Zanussi Five som er hovedfokus. Det har mitt navn, jeg er bandleder, og jeg må ha fokuset der hvis det skal skje noe med bandet, sier Zanussi.

Hvor lenge kan du kombinere det utøvende med ambisjonene som komponist?

— Nå er jeg først og fremst utøver. Men jeg liker kombinasjonen og føler meg fri når jeg kan improvisere som musiker – det er en mindre intellektuell og mer direkte prosess. Samtidig trives jeg med skriving. Så spørsmålet er om jeg må velge det ene eller det andre. Ideelt sett vil jeg jobbe med begge deler, men man må jobbe mye for at det skal bli bra…

— Jeg velger å ikke ta stilling til det spørsmålet nå, sier Zanussi.

Zanussi Five består ellers av Eirik Hegdal, saksofoner, Rolf-Erik Nystrøm, saksofoner, Kjetil Møster, saksofoner, og Per Oddvar Johansen, trommer. Zanussi Five, Crimetime Ochestra og Jazzmob spiller på Vossajazz 8. og 9. april. 10. april gjør Zanussi konsert på Glenn Miller Cafe i Stockholm med Raymond Strid og Martin Kuchen. I juli drar Zanussi Five til Canada på en åttedagersturnè. I august/september kommer bandet til å turnere i Europa og Norge. Ny plate er også ventet i den perioden.

Publisert:

Del: