Norsk kulturråd har bevilget 1,3 millioner kroner til et utvalg større musikksatsinger. Blant annet får Institutt for norsk populærmusikk (INP) støtte som er øremerket innkjøp og arkivering av Arve Strømsæthers samling av populærmusikk. Selskapet Brand Management Group får penger til å etablere en ny internettportal for salg av norsk musikk til utlandet, og Kongsberg Jazzfestival får støtte til ny byscene tegnet av Snøhetta arkitektkontor.

Kongsberg Jazzfestival (logo)

Selskapet Brand Management Group utvikler egen internettportal for salg av norsk musikk i utlandet. De får 200 000 kroner fra Kulturrådet til utvikling av denne portalen. Målet er å gjøre bredden av norsk musikk kommersielt tilgjengelig for et utenlandsk marked gjennom kanaler som fører inntektene tilbake til norsk musikkliv. Prosjektet rettes i første fase mot Nord-Amerika og det norskættede miljøet gjennom portalen norway.com. Lanseringen knyttes opp mot feiringen av Norges 2005-jubileum. Portalen skal markedsføres som egen merkevare, men innholdet vil bli skreddersydd for markedet i de aktuelle landene med tilknytning til de forskjellige utenriksstasjonenes internettsider.

Kongsberg Jazzfestival får 500 000 kroner til ny byscene. Festivalen flytter sin hovedscene fra idrettshallen utenfor sentrum til Kirketorget i sentrum av byen, innenfor en historisk ramme av verneverdige og fredede bygg. Scenen skal være oppblåsbar og er utformet av Snøhetta arkitektkontor. Festivalen har tidligere fått 314 000 kroner i tilskudd til forprosjektet.

Arve Strømsæthers samling av populærmusikk er av god kvalitet og inneholder omtrent alle norske utgivelser av populærmusikk fra 1950-tallet og til begynnelsen av 1970-tallet, skriver Kulturrådet i en pressemelding. Kulturrådet ga i 2003 også 100 000 kroner til et forprosjekt i forbindelse med opprettelsen av stiftelsen Institutt for norsk populærmusikk.

Publisert:

Del: