De 51. Festspillene i Bergen ble åpnet i går. Det norske kongeparet glimret med sitt fravær, men både statsminister Kjell Magne Bondevik og kultur- og kirkeminister Valgerd Svarstad Haugland var til stede. Åpningen ble preget av et performance-aktig opptog av de såkalte Padoxene, som hadde fått oppdraget med å klippe over snoren.

Padoxer, Festspillene i Bergen, 2003

Av Arvid Skancke-Knutsen

— Padoxene symboliserer deg og meg – hele befolkningen, slik at hver enkelt gjennom dette har fått muligheten til å være med på å åpne Festspillene, fortalte informasjonssjef Henning Målsnes i Festspillene til NTB. De maskerte figurene hadde hadde fått æren av å åpne årets festpill i foajéen i Grieghallen onsdag ettermiddag, og vil for øvrig vandre rundt i byen i løpet av festspillperioden, sammen med gatemusikanter, performanceartister og akrobater.

Selve åpningsforestillingen var et gjeste-dansespill fra Taiwan, og gikk av stabelen i Grieghallen onsdag kveld. Og kanskje er ikke denne vektleggingen av performance-aktige uttrykk helt usymptomatisk for Festspillenes utvikling de senere årene.

— Siden starten for femti år siden har Festspillene utviklet seg fra en konsertserie til en kulturfestival, skrev Torkil Baden fra Norsk Kritikerlag i en kommentarartikkkel på NRK.no i går, som han avslutter slik: “De siste årene har musikken ikke stått sentralt. Det burde være mulig å fornye musikkprofilen slik at Festspillene Bergen er en viktig arena i norsk musikkliv og samtidig en moderne og internasjonal kulturfestival.”

— De siste årene har det vært mindre fokus på musikken, og det har vært færre begivenheter innen samtidsmusikken. Dagens festspillsjef er mer interessert i andre og mer eksotiske retninger og leter i fortiden, i Asia og innen nye kulturområder etter godbiter. Slik vil hun trekke nye publikumsgrupper, ikke minst unge, til programmene, skriver han.

Ballades Hild Borchgrevink var inne på lignende tanker, da hun i sin sluttkommentar i forbindelse med fjorårets festspill, kom med følgende hjertesukk:

— Sammenlignet med scenekunstdelen, hvor det både finnes politisk sting og estetiske røde tråder, er musikkprogrammet ved Festspillene i Bergen mer utydelig. Musikken ledsages ofte av en sekundær agenda som handler om det nasjonale, om komponistbiografier og historiske gjenoppførelser (…). Det er å håpe at Festspillene ser potensialet i å la det musikalske programmet stå på egne ben uten hjelp fra utenommusikalske krykker, slik de har fått det til i “BULLseye”. Hun konkluderte med å understreke det viktige i at Festspillene legger arbeid “i å gå på jakt etter musikk som skrives i nasjonen Norge idag, så Festspillene ikke ender som et musikalsk museum”.

Årets festspill strekker seg fra 21. mai – 1. juni, og byr på “alt fra scenekunst, sang, klassiske orkesterverk, jazz og fyrig dans, utstillinger og eventyr til elektroniske konserter om bord på en trolleybuss i Vestlandsbyen”, for å sitere NTBs oppsummering.

Mezzosopranen Anne Sofie von Otter som årets festspillmusiker, og vil holde fem konserter i løpet av Festspillene. Årets festspillkunstner er Bjarne Melgaard, mens Hans Jørgen Brun på ny er offisiell Festspillfotograf, og De Litterære Festspill i år har valgt Dag Solstad som festspilldikter.

Ballade kommer til å være til stede under den andre halvdelen av årets festspill, og håper å kunne bringe både intervjuer, stemningsrapporter og analyser. Av det musikalske utbudet til og med helgen, kan vi trekke frem barokkoperaen “Narciso” av Domenico Scarlatti, konsert med Bergens Filharmoniske Orkester, Det Norske Solistkor, Leif Ove Andnes og Lars Anders Tomter, samt Rikskonsertenes fortløpende INTRO-serie og INTRO-konkurranse, som vi tidligere har skrevet om. Fullstendig program finner du naturligvis på Festspillenes hjemmesider. Vi minner også om at den tradisjonsrike Nattjazzen alt er i full sving, og denne helgen bl.a. kan by på opptredener med Dadafon, Nymark Collective, Ahmad Jamal Trio, Stærnes/Kleive Duo, Kim Hiorthøy, Jan Gunnar Hoff Group og Kornstad/Tafjord duo. Komplett program finner du på disse sidene.

Publisert:

Del: