INTERVJU: Helt fra starten var det planlagt at det NRK-bestilte verket ”Havet, min far” skulle inngå som NRKs bidrag til musikkonkurransen Prix Italia. I premisset til konkurransen lå det at verket skulle spilles på radio. Etter NRKs vurderinger blir det i stedet tilgjengeliggjort på Internett. – Vi har FM, DAB, og Internett-kanaler. I NRK-systemet er disse likstilt, så det har ingenting med P2s programpolitikk eller samtidsmusikkformidling å gjøre, sier prosjektleder Bård Skar i NRKs musikkredaksjon.

radio

Av Carl Kristian Johansen

NRK vurderte aldri verket ut fra kvalitetskriterier før de sendte ”Havet, min far” til Italia i sommer, men godkjente det som et NRK-bidrag basert på tillit til komponistene Wolfgang Wentzel og Ola Eseth Moen.

Verket skulle etter NRK P2s sendeplan, som var satt opp før man hadde gjort noen vurdering av verket, sendes i samtidsmusikkprogrammet Musikk i brennpunktet 28. november. Det skjedde ikke, og ”Havet, min far” finnes nå i stedet på nettradiokanalen NRK 5.1, som har utspring i NRK Ulyd.

I brennpunktet

Ifølge Dagsavisen, som brakte saken på banen, skal ”Havet, min far” sendes for andre gang på den tyske radiokanalen Deutschland Radio på juleaften.

Hvorfor ble ”Havet, min far” tatt av Musikk i brennpunktet, prosjektleder Bård Skar?

— Vi gjorde en kvalitetsvurdering og egnethetsvurdering, og hovedargumentet for dette valget var at det egnet seg dårlig til å sende i sin helhet i Musikk i brennpunktet.

Hvorfor det?

— Verkets elektroakustiske karakter, et veldig statisk lydbilde med ubåtlyder under vann, egner seg ikke som konsertsending på P2, sier Skar.

— Hvis noen umiddelbart reiser seg opp og slår av radioen er det dumt for verket, radioen, og for samtidsmusikkens tillit. Kvaliteten i ”Havet, min far” ville ikke la seg gjenskape gjennom en konsertsending – intensjonen i verket vil ikke komme fram, det som kommer ut av radioen vil være støy.

— Dessuten er verket produsert til 5.1 surround, og den delen av verket vil heller ikke kunne gjenskapes på P2. Det vil det derimot på Internett, sier Skar til Ballade, som understreker at verket og verkets kvaliteter ikke la seg gjenskape gjennom en konsertsending i radio.

Men ”Havet, min far” finnes også i stereoversjon som gjør at det kan sendes på radio, har det at man plasserer dette på Internett noe med P2s programpolitikk å gjøre?

— Vi har FM, DAB, og Internett-kanaler. I NRK-systemet er disse likstilt, så det har ingenting med P2s programpolitikk eller samtidsmusikkformidling å gjøre. Jeg hørte på stereoversjonen av ”Havet, min far” senest i dag og er fortsatt like enig med meg selv; dette passer bedre i andre sammenhenger enn på radio, sier Skar.

Ulyd

Tilman Hartenstein, inntil nylig NRK-ansatt, initiativtaker til ”Havet, min far”, og mannen som bygget opp NRK Ulyd, statskanalens internettsatsning på elektroakustisk musikk og lydkunst, er ikke enig med Skar om at dette ikke handler om programpolitikk i P2.

— Nettstedet Ulyd er et resultat av P2s musikkpolitikk, og Ulyd består av musikk P2 ikke vil sende på radio. Dette er ikke en enestående sak, men en politikk som består i at elektroakustiske verk og lydkunst ikke skal spilles på P2. Punktum.

— Det er en ren smaksdom og begrunnes med at norske lyttere ikke kan utsettes for dette. Det er en holdning som etter min mening ikke hører hjemme i en kulturkanal. Men jeg vil allikevel berømme NRK for at de plasserer det på nett. Det er helt greit at NRK skal være en multikanalplattform. Rent strategimessig er det riktig, og de står fritt til velge kanal, sier Hartenstein.

— Det diskusjonen burde gå på er hvorfor ting settes på nettet og andre ting på radio, og hvorfor man mener det. Jeg vet at det er en diskusjon som foregår hele tiden i NRK.

Internett kan fremdeles oppfattes som et sekundært medium i forhold til radio, hvordan ser du på det?

— Det er flere og flere som ikke gjør det. Det er mange som nå tar nettet alvorlig som kanal, og på den måten er det helt legitimt å si at dette hører til på nettet.

— Men ”Havet, min far” er en produksjon laget for radio, og premissene var at det skulle sendes på radio. Man kan si at verket er sendt inn på feil grunnlag til Prix Italia som en følge av avgjørelsen av å sette det på nett. Det er ikke noe skandaløst over det, men det bør utløse en diskusjon om hva radioen skal være, sier Hartenstein.

Publisert:

Del: