NRK radio er på lytterjakt om dagen. Dette fremkommer klart av musikksjef i NRK P2, Jorunn Hope, sitt svar til Dagne Groven Myhren i Aftenposten søndag 16.11., og også av P2s kanalsjef Kari Storsletten sitt svart til Kjell Mørk Karlsen på Ballade 16.12, skriver lederen for Norsk Folkemusikk- og Danselag i dette innlegget, der han fremholder at NRK er “i ferd med å sage over greinen de selv sitter på”. – Hvorfor ikke kunst- og kultur-Norge har gått bredt ut og gitt sin støtte til NRKs krav om øket lisens i høst bør uroe NRK-ledelsen, mener Lothe Eriksen.

NRK P2-logo

Av Jan Lothe Eriksen

Kuttet i reprisesendingen av Folkemusikktimen – som tidligere er omtalt her på Ballade – er kun med på å understreke og forsterke en allmenn tendens som gir stor grunn til uro. NRK P2 har til nå – tross alt – vært den eneste interessante og intelligente radiokanalen for kunst- og kulturinteresserte lyttere her i landet. Og det skulle bare mangle at ikke NRK skulle produsere en helt annen type radio enn det Kanal 4 kommer til å gjøre fra nyttår! Men nå ser det ut til å gå mot slutten – skritt for skritt.

“En omfattende strategisk analyse av vårt musikk- og redaksjonelle format vil avdekke og bidra til å redusere antall grunner til at lytterne skifter kanal eller skrur av radioen når de hører noe de ikke liker.” Dette skal i følge www.p4.no være fremholdt av administrerende direktør Rune Brynhildsen under fremleggelsen av P4s økonomisk resulat for 3. kvartal i år.

Denne typen tenkning ser ut til å farge NRKs prioriteringer. I posisjoneringen før Kanal 4 skal ut på eteren over nyttår – i tillegg til at P4 fortsetter på ny frekvens – er NRK-ledelsen totalt forblindet i et kjør etter flest mulig lyttere, slik Storsletten fremholder: “P2 har aldri hatt så mange lyttere som i dag, og flere og flere lytter til kanalen.”

For å oppnå dette legges det opp til ensretting i musikkvalget på P2. Dette går ut over kvaliteten og bredden, som Dagne Groven Myhren påpeker i Aftenoposten 23. november. Omleggingen i NRK ser ut til å legge opp til at P1 skal over i et P4-liknende format; “…en kommersiell radioprofil som passer annonsørene svært godt, og som ligger svært nær et kommersielt idealmedium” (konsulentselskapet ID Capital om P4). P2 skal overta for P1 som en bred og langt lettere kanal enn den P2 vi kjenner fra tidligere; som ikke skal kreve for mye av lytterne slik at man unngår “…at lytterne skifter kanal eller skrur av radioen når de hører noe de ikke liker”.

Med dette er NRK i ferd med å sage over greinen de selv sitter på.

Hvorfor ikke kunst- og kultur-Norge har gått bredt ut og gitt sin støtte til NRKs krav om øket lisens i høst bør uroe NRK-ledelsen. Men så lenge programtilbudet til landets største og viktigste kunst- og kulturformidler blir likere og likere en kommersiell kringkaster sitt programtilbud, gir en slik støtte ikke så mye mening.

Innlegget er tidligere publisert i Aftenposten , men da i en kortere versjon.

Publisert:

Del: