Åpent Forum ved Kunstakademiet i Oslo presenterer i kveld forfatteren Øyvind Rimbereid under tittelen ”Å kartlegge en verden”. Hans siste bok, essaysamlingen “Hvorfor ensomt leve” er nominert til årets bok i Morgenbladet, i konkurranse med utgivelser fra hele verden. Videre denne våren inviterer Åpent Forum til temakvelder med Ballade-kjenninger som Kate Pendry, Grusomhetens Teater, Maja Ratkje og Paal Nilssen-Love.

Øyvind Rimbereid

Av Arvid Skancke-Knutsen

Øyvind Rimbereid er født i 1966 i Stavanger og bosatt i Bergen.

Han debuterte med novellesamlingen ”Det har begynt” i 1993. Senere fulgte ”Som solen vokser” (roman, 1996) ”Kommende år” (noveller, 1998), ”Seine topografiar” (dikt, 2001) og ”Trådreiser” (dikt, 2001). I 2003 kom et utvalg av hans prisbelønte dikt i fransk gjendiktning (”La pluie en janvier et autres poèmes”).

For den originale, gripende og meget kritikerroste diktsamlingen ”Solaris Korrigert” – som nærmest kan betegnes som en norsk fremtidsvariant av T.S Elliots ”The Wasteland” – vant han Kritikerprisen 2004.

Rimbereid er ellers cand.philol. med hovedfag i nordisk språk og litteratur fra Universitetet i Bergen, og også undervisningsleder ved Skrivekunstakademiet i Hordaland.

Det topografiske diktet

Også hans nyeste utgivelse, essaysamlingen ”Hvorfor Ensomt Leve”, har blitt møtt med svært gode omtaler. Her diskuterer han språklig topografi, litteratur og tidslinjer i poesien, med en penn som har fått Dag og Tid til å sammenligne ham med Georg Johannessen. Ulf Eriksson i Dagens Nyheter mente på sin side at Rimbereid ”lyssnar på språkets möjligheter, med bibehållna stråk av lyrisk känslighet”.

Også Helge Jordal i Morgenbladet var svært begeistret, og skriver følgende i sin anmeldelse av ”Hvorfor Ensomt Leve”:

”Det jeg liker aller best med Øyvind Rimbereids essaysamling er at den så ettertrykkelig er på vår side. Den forteller oss at livene våre og den verden vi lever i, er full av mening og skjønnhet. Og da dreier det seg ikke om abstrakte og hinsidige idealer eller romantiske svermerier, ikke “somewhere over the rainbow”, men spredte biter og brokker, som kan dukke opp på de underligste steder. Det handler om sjokoladeklissen kjærlighet, essayet og diktet som omsorg, det episke og det topografiske diktet, utopi, stamming, jazz og ensomhet – for å nevne noe. Likevel er det ikke noe smålåtent ved denne essaysamlingen, som selvbevisst stiller seg i tradisjonen fra Montaigne, Adorno, Simone Weil og Georg Johannessen, uten å gjøre skam på noen av dem. Også for Rimbereid er essayet en måte å tenke på, høyt og i dialog med andre tekster og mennesker. Nettopp dette behovet for å utforske noe gjennom tanken og samtidig gjennom språket gjør Rimbereid til en av våre mest interessante forfattere.”

“Solaris”: En fantastisk reise

Ballade griper mer enn gjerne sjansen til også å sitere fra ”Solaris Korrigert”, der Rimbereid gjennom et futuristisk hybridspråk maler et poetisk skremmebilde av Norge i 2480, der en høyteknologisk og kald sivilisasjon er i ferd med å bygges opp på bunnen av Nord-Atlanteren. Et lite bilde av den språklige rikdommen, og den drømmeaktige atmosfæren i det drøyt førti sider lange diktet, kommer kanskje frem i dette åpningsavsnittet:

WAT vul aig bli
om du ku kreip fra
din vorld til uss?
SKEIMFULL, aig trur, ven
du kommen vide diner imago
ovfr oren tiim, tecn, airlife,
all diner apocalyptsen
skreik-
mare. OR din beauti draum!

Eller også dette senere avsnittet, som peker på teksten som

Norønn-futuristisk drømmesyn

SOMTIIMS ven aig ne svefndrauma kan,
aig draumen ein simpl, silly draum.
SO er den: AIG imago meg self
lefa innside ein astroide
vid hundre odder humans,
reisen vekk fra System Sol,
ne meir moons.
FOR all tiim
onli fara out.
VUL det einsamme
i uss da fersvinna?
NE point ou naa out til,
ne point ou gaa back til.
NE lengt meir.

SOM guder vul wi da lefa,
draumande om all
crying ovfr ne.

TS Elliots “The Wasteland” er alt nevnt. Harry Martinsons dypt menneskelige rom-epos “Aniara” kan være en annen referanse – men også de mørkeste synene i “Voluspå”.

Rikt og variert program

Åpent Forum – som denne kvelden for øvrig går under navnet Ekstra Åpent Forum – er en serie med forelesninger, presentasjoner og samtaler med kunstnere initiert av Kunstakademi i Oslo. Åpent Forum finner normalt sted hver mandag kl 19. i auditoriet i St. Olavsgt. 32 ( (med inngang rett til høyre for utestedet Spasibar), og er åpent for alle som er interesserte, også utenfor Kunstakademiet.

Programmet utgjøres som nevnt av inviterte gjestelærere, kritikere og kunstnere, fra et vidt spekter av disipliner, som normalt holder en selvpresentasjon, med en påfølgende runde med spørsmål fra salen.

I Åpent Forums kalender for denne våren finner vi foreløpig følgende gjesteforelesere, i tilnærmet kronologisk rekkefølge:

Paal Nilssen Love & Maja Ratkje, Torbjørn Rødland, Mari Slaattelid, Grusomhetens Teater, Ulf Lundin, Charlotte Thiis Evensen, Kate Pendry, Lone Twin, Kerstin Kartscher, Jim Drain , Johannes Wohnseifer, Regine DeBatty, Dunne & Raby, Dan Graham og Ina Blom.

Ansvarlige for foredragsserien denne våren er Victoria Pihl Lind & Frode Markhus.

For mer informasjon om Åpent Forum-programmet, kan interesserte sende en mail til aapentforum@gmail.com, og dermed komme på emaillisten.

Publisert:

Del: