– Vi i Øyafestivalen ønsker å fortelle hvordan våre samarbeidspartnere bidrar til å gjøre festivalen til et bedre arrangement, skriver pressesjef i Øyafestivalen, Christian B. Østlie, i dette store innlegget .- Spesielt ønsker vi å kommentere bidraget til en av våre to hovedsamarbeidspartnere, nemlig Levi’s. Vi er stolte av å ha Levi’s som samarbeidspartner. De har målrettet og i tett dialog med styret i festivalen gitt oss muligheter til å skape en mye større, og mye bedre festival.

Claes Olsen på Øyafestivalen 2001 (Foto: Kat Borgen)

Av Christian B. Østlie, pressesjef, Øyafestivalen

Vi i Øyafestivalen ønsker å fortelle hvordan våre samarbeidspartnere bidrar til å gjøre festivalen til et bedre arrangement. Spesielt ønsker vi å kommentere bidraget til en av våre to hovedsamarbeidspartnere, nemlig Levis.

Uten Levis ville Sjøsiden, scenen for elektronisk musikk og hip hop på Øyafestivalen, ikke sett dagens lys i fjor. Etter forhandlinger vinteren 2001 ble det klart at Levis og Øyafestivalen ønsket å samarbeide. Et kjernepunkt i denne enigheten var et forslag fra Levis om å sette opp en scene for elektronisk musikk og hip hop. Tanken om en ekstra scene for 2001 hadde Øyafestivalen slått fra seg på et tidligere tidspunkt, fordi dette representerte en for høy risikoeksponering i forhold til våre daværende budsjetter. Samtidig var elektronisk musikk og hip hop sjangre som Øyafestivalen ønsket å dekke på en bredere måte enn de forutgående festival-årene, 1999 og 2000. Derfor var det med meget stor glede at vi kunne fastslå at en av våre samarbeidspartnere ikke bare ønsket å bidra til realiseringen av denne drømmen, men faktisk også delte vår visjon. Både produksjon og booking på Sjøsiden ble i all vesentlig grad finansiert av Levis, mens Øyafestivalen sto for gjennomføringen. Som initiativtager til Sjøsiden kom Levis med forslag til artister og band for denne, og dette gjorde Øyafestivalen også. Partene ble på basis av dette enige om hvilke artister man skulle gå for. Levis viste en imponerende forståelse for at det ikke er tilfeldig hvilke band som får en plass på scenen når Øyafestivalen booker. Resultatet var en knallsterk lineup på Sjøsiden i 2001. På grunn av et stort nettverk i norsk og internasjonalt musikkliv, kunne Levis operere som en bookingagent for en del av disse bandene selv. På denne måten bidro Levis til å få realisert en rekke konkrete bookinger på en enkel og rask måte.

Sjøsiden videreføres på Øyafestivalen 2002, fordi initiativet var svært vellykket. En forskjell fra i fjor er at bookingen av artister denne gangen skjer uten et Levis som aktivt kommer med forslag. Også i år bidrar Levis likevel til realiseringen av scenen, som blir ganske mye større enn i fjor, og som vil presentere bredden og kvaliteten innen norsk elektronisk musikk og hip hop. Vi krydrer det hele med noen svært interessante internasjonale acts, rett og slett gode kollegaer av de norske artistene. (Skal vi være helt ærlige er vi nok en gang så stolte av Sjøsiden av vi nesten ikke klarer å sitte i ro!!!)

I 2001 dro Levis også i gang en teltscene på Øyafestivalen viet hip hop, hvor både breakere, MC’er/battle-champions, og DJ’er fikk vist seg frem. Gjennom et initiativ fra Levis videreføres teltscenen i år som en pop/rock/indie/lo-fi-chillout, ikke så intens som Enga og Sjøsiden. Her blir det igjen styret i Øya som booker, men Levis må få full kred for ideen, og for at det faktisk er de som gjør det økonomisk mulig å skape nok en produksjon under Øyafestivalen 2002. Som om ikke det skulle være nok, bidrar Levis til vår klubbdag den 8. august, ved å stå for avviklingen av historiens første klubbdag-konsert på Parkteatret, med elektronisk musikk. Det er gratis inngang med festivalpass på alle klubbkonsertene. De øvrige finner sted på So What, Mono og Last Train.

Alt i alt: Vi er stolte av å ha Levis som samarbeidspartner. De har målrettet og i tett dialog med styret i festivalen gitt oss muligheter til å skape en mye større, og mye bedre festival. Vi håper og tror at vi på vår side også bidrar til at Levis får igjen en verdi for samarbeidet med Øya. Dette må bedømmes ut fra rene, markedsmessige betraktninger.

Det er et uomtvistelig faktum at alle som arrangerer festival av en viss størrelse er avhengig av samarbeidspartnere. For oss er det en forutsetning at samarbeidspartnere viser et ekte engasjement for festivalen. Det er positivt med partnere som ikke bare spytter inn penger i arrangementet mot logoeksponering, men som også kommer med forslag på hvordan, og bidrar til at, festivalen utvikles videre. I likhet med Levis bidrar også vår andre hovedsamarbeidspartner, mother.no, til å gjøre festivalen til et bedre arrangement. Ved siden av aktiviteter på festivalområdet, sitter Mother ikke minst på en stor markedsføringskanal, nemlig mobile tjenester. De vil bruke denne for å bidra til å spre det glade budskap om Øyafestivalen ut til vårt publikum. Også Dagbladet har nå meldt seg på som festivalens mediasamarbeidspartner. Det skulle være overflødig å nevne hvordan denne aktøren kan bidra positivt i markedsføringen av festivalen. For både Levis, mother og Dagbladet er Øyafestivalen en markedskanal. Alle avtaler er inngått etter markedsmessige prinsipper, med målsetning om at begge parter skal ha et positivt utbytte av samarbeidet. Hvis ikke, er det ikke noe grunnlag for en avtale. Vi i Øyafestivalen er stolte over å ha skapt et produkt som har en høy markedsverdi, ikke bare innen publikumsmarkedet, men også for kommersielle aktører/annonsører.

Dette baner vei for en sunn videre utvikling av festivalarrangementet, slik at vi kan utvikle det som en stor begivenhet og et utstillingsvindu for de mest spennende artistene innen norsk rock, pop, elektronisk musikk, hip hop og tilgrensende sjangre, krydret med tilsvarende utenlandske artister. Derfor vil satsing på seriøse samarbeidsavtaler med partnere som kan bidra til å bygge opp festivalen, være et klart satsingsområde for Øyafestivalen også i fremtiden. Sponsorenes direkte økonomiske bidrag på våre budsjetter for 2002 ligger på ca. 21 prosent av samlet inntekt. I tillegg kommer omfattende markedsføring av festivalen som samarbeidspartnerne fortar over egne budsjetter. Til sammenligning mottar vi støtte fra stat og kommune ut fra ikke-markedsmessige/kulturpolitiske vurderinger, som utgjør ca 8 prosent av samlet budsjettert inntekt.

Øyafestivalen rår over alle kommersielle rettigheter og varemerker knyttet til arrangementet. Ved siden av at dette lar oss beholde alle inntekter, gjør det også at vi bestemmer innholdet i hele arrangementet. Ingen kan på noe tidspunkt, med lov eller avtaleverk i hånd, eller på noe annet grunnlag, overstyre beslutningene til styret i festivalen. Slik skal det også forbli i fremtiden. Vi har det fulle og hele ansvaret, på godt og vondt. Kommer det kritikk, tar vi den, kommer det ære, tar vi den også. Alle som har innspill til innholdet i festivalen, kan derfor henvende seg til ett eller flere av styremedlemmene, så kan vi love at alle gode forslag skal få en seriøs og gjennomtenkt behandling.

Publisert:

Del: