INTERVJU: Øyafestivalen lanserte i dag det de selv mener er deres beste program noensinne, og mener det er en myte at de er en festival for indierock. Bookingsjef Claes Olsen sier til Ballade at festivalen gjerne er med på hjelpe fram kvinnelige artister, og ønsker en konstruktiv debatt rundt problemstillingen om kvinnerepresentasjon. – Jeg tror ikke det er mange kvinner som sliter med å bli booket i dag, sier Olsen.

Øyafestivalen_publikum_ved_scenen (Foto: Bjørnar Haaland)

Av Carl Kristian Johansen

Øyafestivalen er en av festivalene som har fått kritikk for lav kvinnerepresentasjon i programmet. Bookingsjef Claes Olsen, som tidligere har drevet klubben SoWhat! og står bak plateselskapet Racing Junior, synes diskusjonen er viktig å ta, men minner om at problemstillingen er kompleks.

— Vi er gjerne med på å hjelpe fram kvinnelige artister, men vi er ikke interessert i å kvotere inn kvinner på programmet. Det tror jeg neppe de andre kvinnene vi booker ville har ønsket heller. Og vi har mange kvinner på programmet, selv om de ikke står øverst på plakaten i år.

— Det påfallende mange kvinnelige artister som ikke vil spille på festival, men heller vil spille i operahus eller på andre innendørs konsertarenaer. Vi har prøvd ganske hardt på å få for eksempel PJ Harvey og Feist til Øyafestivalen i år, men de ville ikke spille utendørs, sier Olsen.

Argumentet om at menn booker menn holder ikke helt mål, mener Olsen.

— Se på programmet til Roskildefestivalen som har tre kvinnelige bookingsjefer, sier Olsen, og mener at det har mye å gjøre med skjevrekruttering av artister til feltet.

Olsen påpeker at det er mange faktorer som spiller inn på kjønnsbalansen i det feltet han opererer i, en bevisst kjønnsdiskriminering har han ikke opplevd.

— Jeg tror ikke det er mange kvinner som sliter med å bli booket i dag. Og mitt inntrykk er at nye kvinnelige artister blir behandlet godt i bransjen, sier Olsen.

— En stor del av musikklivet har startet på idealistisk basis med bittesmå private initiativ som booking, publishing og plateselskap. På det nivået er det en klar overvekt av gutter som opererer. På dette planet kan for eksempel Innovasjon Norge spille en rolle for å tilrettelegge og motivere jenter som vil starte kreativt i det små, er ett av forslagene til Olsson, som gjerne er med på en videre og konstruktiv diskusjon om musikk og kjønn.

Eksklusivitet og bredde

I dag slapp Øya seks nye navn, og disse er Håkan Hellström, Clipse, Rumble in Rhodos, Ingeborg Selnes, Haust og A Place to Bury Strangers.

Det betyr at programmet skal være ferdigbooket så nær som to artister. Disse er enda ikke bekreftet.

Øyafestivalen ekspanderer både i antall artister og scener, og lanserer i år Odden som et supplement til de tre andre scenene i Middelalderparken. Den er til for å skape bredde og rom for dypdykk i enkelte genre.

— Vi er større, fyldigere og har mer bredde i år, sa pressesjef Jonas Prangerød på programslippet.

— I våre øyne er årets program tidenes beste Øyaprogram. På plakaten har vi en blanding av musikkhistorisk viktige navn, vi har flere store navn, vi har flere plateaktuelle navn enn tidligere, og vi har et sterkt norsk program, fortsatte Prangerød.

Pressesjefen mener det er en myte, gjerne skapt av media, at Øya er en festival for indierock, mens det i realiteten er en festival som orienterer seg bredt genremessig.

— Vi har mye ny musikk, mye klubbmusikk og mye støyete rock, sier Prangerød om ytterpunktene.

Det ble også vektlagt at Øyafestivalen har mange eksklusive opptredener i år, blant disse er Mayhem som gjør sin siste konsert med nåværende line-up, Turboneger som framfører Apocalypse Dudes i sin helhet, og Raga Rockers som opptrer med Mannskoret.

Det er også flere artister som gjør svært få festivaler i sommer, blant disse er Nick Caves Grinderman, Sunn O))) og My Bloody Valentine.

Festivalen skjer 5. – 9. august, og har denne hjemmesiden.

Publisert:

Del: