Debatten rundt avlysningen av konserten med Kol Simchas bør snarest dempes en smule, mener komponist Jon Øivind Ness, som ikke finner noen grunn til å tolke hele Midtøsten-konflikten inn i dette, eller tillegge Cosmopolite-leder Miloud Guiderk grumsete motiver.

Jon Øyvind Ness

Av Jon Øivind Ness, komponist

Debatten rundt avlysningen av kletzmer-orkesteret Kol Simchas´ konsert på Cosmopolite har virkelig vokst seg over alle støvleskaft.

Det er godt mulig at Cosmopolite kunne ha taklet denne saken bedre, og at vurderingen av risikoen kanskje var overdreven, men det er da faktisk ikke uvanlig å avlyse konserter hvis man frykter bråk. At det denne gangen var et halvt jødisk ensemble som ikke fikk spille på et sted som drives hovedsakelig av personer som enten er muslimer eller har sitt etniske opphav i muslimske land, gir ikke grunn til å tolke hele Midtøsten-konflikten inn i dette.

Å henvise til nazistenes bokbål og holocaust er en overreaksjon som tillegger Cosmopolite-innehaver Miloud Guiderk motiver som faktisk er ganske krenkende. Ut fra det mangeårige kjennskap jeg har til både Guiderk og Cosmopolite, velger jeg å tro ham når han sier at de ansatte følte seg utrygge.

Guiderk har kanskje ikke taklet denne saken på beste måte, men å insinuere at Cosmopolite har en antisemittisk profil utfra et feilgrep er et grovt overtramp.

Publisert:

Del: