Mye tyder på noen fortryllende kvelder for tilreisende og lokalbefolkning i helgen når Pilota FM og Trolleybussen igjen inviterer til konsert, urfremføring og seminar. I forbindelse med Festspillene slår de på stortrommen med ledende lydkunstnere som Oval, Kim Hiorthøi og Alog på programmet.

Kim Hiorthøy (foto: NRK Filter)

Sammenføringen av gamle fremkomstmiddel og moderne musikk fortsetter. I helgen er det premiere for nye trollofoner fra Kim Hiorthøy, Alog og Oval.Tre trollofonar og en klubb blir arrangert under Festspillene 2002. Med det blir det nye muligheter til å bekjentgjøre seg denne bergenske kulturskatten og få en annerledes ferdsopplevelse. Søndag opptrer Hiorthøi, mens konsertene med Alog og Oval vil finnes sted henholdsvis ferdag og lørdag. Oval forleser i tillegg søndag formiddag. Sjekk Pilota FM og Festspillene i Bergen for nærmere detaljer.

Trollofonen presenteres som en unik kammerelektronisk konsertform. Trolleybussen fra 1972, Skoda 9 Tr er solist. Et rullende elektrisk orgel av ren el-energi. Kollektiv-klenodiet er preget av øst-europeisk sekstitals-eleganse. Ikke bare det: Linje 2 er den siste trolleylinjen i Norden.

Festspilltrollofonene er i seg selv oppsiktsvekkende nok. Trollofonikerne som kommer til Bergen er alle i det internasjonale toppsjiktet innenfor sin genre. Med Kim Hiorthøis spennende sammenføring av leken naivisme, støyfegmenter og klapprende beats, Alogs sammenføring av gammeljazz og melankolsk digitalelektroniks lavfidelitet og Ovals pionerarbeid for glitsch-elektronikagenren som utgangspunkt værer vi en riktig begivenhet for musikkvenner med øre for elektroniske lyder.

Herr Hiorthøy er en ridder som rir fem hester samtidig, og til kjennernes fortvilelse og fascinasjon behersker han det meste.Ikke bare er han en godt likt illustratør og billedkunstner som har gitt ut en rekke bøker og illustrert platecoverene til Rune Grammofon og Smalltown Supersound. Hiorthøi er også et sjeldent musikktalent. Debutalbumet “Hei!” vekker i disse dager oppsikt og anerkjennelse fra europeiske musikk-konnesører og kritikere. Et album som stort sett også fikk norske plateanmeldere i ekstase, selv om Osloposten kommenterte tørt “skomaker bli ved din lest”.

Nylig var multikunstneren på den hippe London-klubben Cargo sammen med småby-kameratene Martin Horntveth og Joakim Haugland, og et utvalg svenske Milles Platauxe-artister. Lokalet var fyllt opp av musikkkritikere og trendy britiske musikkfantaster. En bekreftelse på den anerkjennelse musikkartisten Kim Hirthøi er i ferd med å skaffe seg.

Det siste året har musikken fått stadig større plass i Hiorthøis liv. Ikke bare fikk vi samlingen “Melke” ved inngangen av dette året. Nå er en samling feltinnspillinger snart på vei.

Med åndelig og musikalske slektskap som utgangspunkt er det naturlig at Hiorthøi også tar Trollofonen, trolleybussen med livemusikk, i bruk. Søndag er det trollofon med ham og premiere på Trollofon 5. Det er stilt store forventninger til Hiorthøis første opptreden i Bergen.

Før dette skal Skoda-bussen fylles opp med mer elektronisk vellyd.

Norske Alog står for det fjerde musikkverket.

Lørdag formiddag rullar Trollofon no. 4. Et kjærkomment gjensyn med duoen frå Tromsø for Bergenspublikummet. Duoen viste sist i 2000 et fullstappet USF et egenartet og spennende lyduttrykk. Det var et møte mellom analoge og digitale inntrykk koplet sammen med akustiske lydkilder. Duoens musikk er skamrost i internasjonal spesialistpresse.

“En flerhodet sammenføring av linjer og en blanding av ulike musikkspråk gir resultater. Dette er Techno, minimalisme og post-rock. Det er orginalt, essensielt, spontant og velutviklet., skrev Julian Cowley i The Wire om duoens seneste utgivelse “Duck-Rabbit”.

Også debutskiva “Red Shift Swing” fikk blendende gode kritikker.

“Skiva taler til deg med et vakkert bastard språk. Dette er organisk musikk i sin sanneste form”, skrev The Wire. “Innovativ, spennende og tidløs og utenfor det som man klarer å kategorisere”, mente Dagsavisen.

The Wire og en rekke andre utenlandske magasiner har bragt Espen Sommer Eide og Dag Are Haugan frem i søkelyset til internasjonale musikkvenner. De to solo-albumene til Sommer Eide har også stått frem i musikkstrømmen de senere årene.

Åpninssporet “Lavenderloops” er en av de mest oppsiktsvekkende låtene du vil høre dette året, skrev Victoria Segal i NME.

” På mange måter er det umulig å presisere men Phonophani`s “Genetic Engineering” er et av de tristeste albumene de seneste årene. Det er noe ved de åpne avslutningene på låtene og den uforløste strukturen som får musikken til å bli unektelig, om uforklarlig, melankolsk som en sakte passasje over en punktbelyst by sett fra 30 000 fots høyde”, skrev Philip Sherburne i The Wire August 2001.

“Dette albumet peker frem nye posisjoner for ambientmusikken. Nye kokepunkter nær fjordene”, mente Adrian Potancok i Hospodarske Noviny.

Duoen har blant annet dratt på turne med Supersilent. Sommer Eide er forresten en av arrangørene og initiativtagerne til Pilota FM og Trollofon prosjektet sammen med Nicholas Møllerhaug med flere.

Arrangørene er særdeles glade for å kunne invitere til en hel helg med Berlins kanskje fremste musikkutviklere de senere årene; Oval. Foruten å spele Trollofon skal de spille konsert. Den er på lørdag i Landmark. Søndag er det i tillegg workshop med tyskerene.

Det eksperimentelle tyske elektronikatrioen har på en fascinerende måte brakt sammen elementer fra avant-garde komponistenes komposisjoner med teknikkene som brukes innenfor digital lydgjengivelse. Gruppen bestod opprinnelig av Markus Popp, Sebatstian Oschatz og Frank Metzger, men ble gradvis mer og mer Popps prosjekt. Metzger stod da for det meste av de visuelle effektene og designen på cover, plakater o.l.

Det tidliger arbeidet sluppet på den anerkjente elektronika-labelen Force Inc gav en rekke eksempler på vilkårlige rytmiske klikkende mønster. Musikken fikk først betegnelsen “prepared compact disc”, men er i dag mer kjent som glitsch-elektronika. En musikalsk stileffekt som brukes av mange av de sentrale aktørene i samtidens elektronika.

Oval fører skurringen sammen med lagdelte, subtile og sarte melodier og kvekkende elektronikk. Med all verdens forskjellige lydinstrumenter lykkes han alltid likevel å få frem melodilinjer og formasjoner.

Oval er regnet som ett av de fremste navnene i dagens elektronikascene. Bandets egne utgivelsene har fått artister som Tortoise i spinn, og filmregissør Harmony Korine til å benytte seg av gruppens komposisjoner til “Julian Donkey Boy”.

Utover dette har Oval samarbeidet med Bjørk i forbindelse med hennes nye skive, og er faste huskomponister for klesmerker som Armani, Prada og Miyake.

Markus Popp, som er Ovals musikalske ledestjerne, ses som en usedvanlig poetisk musiker. Han har også samarbeidet med Mouse on Mars Jan St. werner under navnet Microstoria. En viktig del av arbeidet til forgrunnsperson i Oval – Markus Popp fra Berlin – er også den såkalte OVALPROCESS. Det er eit stort intrikat digitalt system som han har vakt oppsikt med. Det ligner på et kjøleskap fra Rom Odyssen 2001. For OvalProcess fikk han den internasjonale musikkprisen Ars Electronica 2001.

Publisert:

Del: