SV ser, i henhold til nylige meningsmålinger, ut til å kunne gjøre det svært så skarpt i det kommende kommunevalget. Samtidig har SV fjernet kulturseksjonen fra hjemmesidene sine. I seksjonen “10 grunner til å stemme SV” er heller ikke kultur nevnt med et ord. Ballade spurte SVs byrådskandidat Kari Pahle om hva partiet tenker å gjøre for de viktigste av Oslos kulturskapende klubbscener, som sliter med økonomien fra måned til måned.

Kari Pahle (sorthvitt)

Av Knut Steen

— Vi er i aller høyeste grad opptatt av kultur, men i en valgkamp må man spisse budskapet. Til bystyret mottar vi en mengde søknader om støtte fra frie grupper, og vi ønsker å bidra med flere millioner til legitime kulturelle tiltak, som vi ser på som kjempeviktige, sier Pahle til Ballade tirsdag formiddag. Pahle er nestleder i bystyrets kultur- og utdanningskomite, og har vært gruppeleder i SVs bystyregruppe siden 1992.

Arbeiderpartiets Rune Gerhardsen uttalte i går at han ønsker at “Oslo skal melde seg på, så hovedstaden også kan fostre og videreutvikle artister som Sondre Lerche og Röyksopp”. Har Tromsø og Bergen lagt forholdene bedre til rette for undergrunnskulturen enn Oslo har maktet?

— Det skjer veldig mye spennende i Oslo, og SV har i flere år bidratt aktivt til å styrke byens kulturtilbud. Vi har gitt støtte til viktige tiltak som Blå, AKKS, Oslo Jazzfestival og Øyafestivalen. Jeg føler ikke at vi ligger noe dårligere an enn for eksempel Tromsø og Bergen, men vi ønsker fremdeles å øke støtten til kvalitativt gode tiltak.

Men er det ikke betenkelig at klubber som Blå, Mono og So What!, som har vært viktige kulturformidlere i en årrekke, sliter med å få pengene til å strekke til fra måned til måned, og at So What! går med så mye som 50.000 i tap per måned på grunn av konserter?

— Blå har mottatt støtte, men So What! har jeg aldri sett noen søknad fra. Hvis de ønsker hjelp til å drive, bør de sende inn en søknad, så vi kan vurdere den.

Det har vært sterk fokus på kulturskoler og den kulturelle skolesekken – er du redd for at en generasjon som vil ha lært seg å sette pris på ulike kulturelle uttrykk, kan ende opp uten steder å gå til for å nyte de samme uttrykkene?

— Nei, jeg føler ikke at vi har noe kulturelt vakuum i Oslo, tvert imot. Men hvis klubber og konsertsteder ønsker støtte, må de som sagt sende inn søknader, så de kan vurderes. Vi får ikke hjulpet noen som ikke ber om hjelp, men vi er villige til å strekke oss langt for at nye uttrykk skal klare seg i byen. Vi har alt bidratt med penger til bl.a. Blå, AKKS, og Cosmopolite, som vi har mottatt søknader fra, og som driver kvalitativt viktige virksomheter, noe som må være et krav for å kunne motta kommunal støtte.

Betyr dette at dere – hvis SV gjør det så godt i Oslovalget som meningsmålinmgene tyder på – vil bidra til at de viktigste klubbscenene kan drive kulturformidling uten å brekke ryggen i prosessen?

— Vi skal se seriøst på de søknadene vi mottar, men jeg kan ikke love noe konkret utover at vi er interessert i å la de viktige og kvalitativt gode scene få leve og utvikle seg, sier Kari Pahle.

Daglig leder for So What!, Claes Olsen, er på sin side ikke imponert over hva kommunen har bidratt med så langt.

— Alt man vil gjøre innen rocken i Oslo, må man gjøre helt uavhengig av Oslo kommune, sier han til Dagsavisen i dag. – Kommunen skal ikke en gang prøve å ta på seg æren for noe av det som skjer nå. De har ikke bidratt med en døyt til pop/rock-scenen i Oslo, og det er en helt utrolig forskjellsbehandling mellom jazz og rock.

Ballade bringer i morgen et intervju med Claes Olsen, der han går nærmere inn på driftsvilkårene for steder som So What!.

Publisert:

Del: