Tirsdag arrangeres foredrag og konsert i Oslo Kunstforening med fokus på gjenbruk i elektroakustisk musikk.

Asbjørn Flø

Dette skjer i i utstillingen Recycling the looking-glass / Trash art – Found objects som vises i Oslo Kunstforening nå.

Bak dette står Asbjørn Blokkum Flø og konseptet blri kalt Recycling the Soundworld; Bird Song, Phonographs and Modern Soundscapes.

Slik beskrives det av Blokkum Flø selv:
“Fra Mozarts Piano konsert i G dur, inspirert av hans kjære stærs vakre sang, til vår tids samplingkultur. I lyden og musikkens verden har bruken av lånt materiale og ”Found Objects” en lang og spennende tradisjon. Fra 1800-tallets voksrullinnspillinger, via 60-tallets Stockhausen- komposisjoner til dagens lydrestruktureringer i komplekse virtuelle rom, finnes det i musikk og lydkunst en stor mengde verker der gjenbruk og resirkulering av lyd som metafor, lydopptak og sampling av brukte vinylplater og radiosendinger er sentrale elementer.”

Dette er bakgrunnen for foredraget og konserten:
— Mozarts fugl
— Edisons phonograph (1877)
— Pierre Schaeffer og musique concréte på 40- og 50-tallet
— K. Stockhausens ”samplerverk” ”Hymen” fra 60-tallet
— Post Schaefferianske akusmatisk musikk på 70-tallet som feks. Parmegianis De Natura Sonorum
— Bruken av populærkultur i postmoderne verk som Plunderphonics av John Oswald på 80- og 90-tallet
— Nye tendenser på 2000-tallet: nytt verk av Ambrose Field

Program:
— Fordrag med Asbjørn Blokkum Flø om gjenbruk i elektroakustisk musikk (20 min)
— Multispors tapemusikk-konsert (40-50 min)

Dette skjer altså 22. april kl 19:30 i Oslo Kunstforening, Rådhusgt. 19.

Asbjørn Blokkum Flø er utdannet komponist ved Norges Musikkhøgskole og jobber som komponist og som produsent og undervisningsansvarlig ved NOTAM. Flø har jobbet mye med lydinstallasjoner som medium.

Arrangementet skjer i samarbeid mellom The Agency, Plattform for Alternativ Kunst – Norske Kunstforeninger – Du store verden! – Ny Musikk – Notam

Dette i følge en pressemelding.

Publisert:

Del: