– Oslo Jazzfestival 2004 sto frem som en offensiv og toneangivende festival i norsk og europeisk musikkliv. Med en publikumstilstrømming på over 70 000, som møtte over 450 musikere fra hele 15 land, er festivalen en massiv jazzdugnad. Med medier fra Storbritannia, Sveits, Sverige, Mexico, Japan og USA på plass i hovedstaden, har den 19. Oslo Jazzfestival vakt oppsikt langt utover Norges grenser, skriver pressesjef Lise Gulbransen.

Pumix - Oslo Jazzfestival 2004

Av Arvid Skancke-Knutsen

– Jazz er en nærmest grenseløs musikkstil, som preges av en åpen nysgjerrighet parallelt med en respekt for tradisjoner, mener Gulbransen. – Dette er også Oslo Jazzfestivals ståsted. Festivalens profil har en unik bredde, og jazzens historie presenteres side om side med beslektede uttrykksformer som står helt fritt.

Et bredt spekter av norske og internasjonale utøvere har i hvert fall gitt publikum en rekke fine konsertopplevelser under Oslo Jazzfestival 2004. Fra avsparket med Phil Woods, via høydepunkter som Bobby McFerrin, 25-årsjubileet til Hot Club de Norvége, konsertene med Alice Babs, Laila Dalseth og urfremføringen av Frikos “Burglar Ballads”, til ytterligere sterke konserter med norske band og artister som Solveig Slettahjell Slow Motion Quintet, Come Shine, The Core, Christianssand String Swing Ensemble, Dadafon, Jazzin’ Babies og Nils Petter Molvær. I tilleg kom grensesprengende og genre-overskridende opptredener med bl.a. Farmers Market, The Thing, Fred Anderson Trio, LCD Soundsystem og Aphex Twin.

— Oslo Jazzfestival nok en gang gitt publikum i Norges hovedstad muligheten til å velge på øverste hylle, sier en fornøyd Gulbransen. – Et utvalg anmeldelser fra årets konserter ligger ute på vår Jazzlogg. I tillegg anbefaler vi bl.a. ballade.no, panorama.no, groove.no og elektrofisk.com for flere anmeldelser.

På tross av mange fulle hus og en nærmest uutholdelig trengsel på en rekke av årets konserter, har årets billettsalg sviktet i forhold til budsjett og tidligere år. Oslo Jazzfestival 2004 vil ende opp med røde tall, men foreløpig vet ingen hvor røde disse blir. Forhåndssalget ligger ca. 1 000 billetter under fjorårets, og salget på døren ser også ut til å være lavere enn i fjor.

— Dristig programmering og høy kvalitet koster ofte mer enn billettinntekter alene kan dekke inn, sier Gulbransen, som likevel ser klare lyspunkter:

— Samtidig som enkelte konsertsaler kun var halvfulle, strømmet publikum til festivalens utendørsarrangementer. Utendørsjazz passer bra når det er hetebølge i hovedstaden. Her befinner Oslo Jazzfestival seg i spennet mellom evig populær tradisjonell og mainstream jazz på Saras Telt – og smakebiter på fremtidens jazz og relaterte lyder på festivalens utescene ved Blå. Og det er nettopp dette som er Oslo Jazzfestivals identitet.

Gulbransen velger å avrunde opsummeringen av Oslo Jazzfestival 2004 med den britiske støyartistens Russell Haswells ord fra 25. august: “I’m still recovering from Norway.”

— Det tar litt tid å finne formen etter en lang festivaluke, men Oslo Jazzfestival 2005 er allerede i støpeskjeen, lover Gulbransen, som ellers takker musikere, publikum og frivillige for en fantastisk festival.

Det siste istemmer også festivalsjef og daglig leder Aage Teigen i:

— Frivillighet er den viktigste bærebjelken i Oslo Jazzfestival, og festivalens over 230 frivillige medarbeidere har gjort en helt enestående innsats både forut for festivalen og gjennom hele festivaluken.

Teigen mener for øvrig at hovedårsaken til det svakere billettsalget er det varme været og årets særdeles harde konkurranse om publikum i hovedstaden.

— Sett i sammenheng med tapte sponsorinntekter og stadig økende produksjonskostnader, er det allerede nå ingen tvil om at Oslo Jazzfestival 2004 vil gå underskudd, men det er for tidlig å tallfeste dette underskuddet, avslutter han.

Publisert:

Del: