Oslo-Filharmonien har gjennom året hatt fokus på Rolf Wallin. Torsdag munnar det heile ut i Wallinfestivalen som strekkjer seg over tre dagar. Torsdag og fredag gjennomfører Oslo-Filharmonien konsertar med Wallin sin orkestermusikk, samt musikk andre komponistar som Wallin har valt ut. Laurdag presenterest ei rekkje av komponisten sine kammerverk på Parkteateret.

Rolf Wallin with balloon 2005

Av Ida Habbestad

Oslo-Filharmonien har gjennom året hatt fokus på Rolf Wallin. Torsdag munnar det heile ut i Wallinfestivalen som strekkjer seg over tre dagar. Torsdag og fredag gjennomfører Oslo-Filharmonien konsertar med Wallin sin orkestermusikk, samt musikk andre komponistar som Wallin har valt ut. Laurdag presenterest ei rekkje av komponisten sine kammerverk på Parkteateret.

Me har snakka med Informasjonssjef i Oslo-Filharmonien, Marit Gaasland om bakgrunnen for satsinga.

— Bakgrunnen ligger først og fremst i at Wallin er en komponist med et veldig stort gjennomslag både nasjonalt og internasjonalt, fortel Gaasland. – Han ble valgt som hovedprofil for orkestret i sesongen 2006-2007, og som en avslutning satte vi opp Wallin-festivalen, der programmeringen er gjort i samarbeid med ham.

Det er ganske sjeldan at ein norsk, nolevande komponist får ein så tydeleg profilering?

— Det er sjeldent hos oss, men det er noe man godt kan tenke seg å gjenta, seier Gaasland. – Når det gjelder Wallin lå det godt til rette for ham, for han har et godt utvalg musikk – ikke minst av symfoniske verker.Han har vært koblet til oss i mange sammenhenger, og har vært ofte på vår spilleplan. Og så er han en som viser seg å slå godt gjennom hos publikum.

Til dømes vart slagverkskonserten “Das war schön!” med solist Martin Grubinger særs godt motteke då den vart framført i februar. Både i Oslo og i Stavanger konserthus fekk konserten ståande ovasjonar, og i Oslo vart sist sats spelt da capo. Kva trur de er årsak til komponistens suksess?

— Jeg vil ikke gå inn på musikkanalyse for det er ikke mitt felt. Han har en appell, som først og fremst vil ligge i musikken hans. Men han er også et formidlende menneske, verbalt og på andre måter. Og han har et levende samfunnsengasjement, uten at det blir programmatisk forsert av det, seier Gaasland.

Historisk kontekst

Komponisten ser sjølvsagt fram til festivalen, og meiner den har betydd mykje for han.

— Det er en fantastisk å få såpass mye av sin musikk spilt på tre dager. På en måte blir det ’le grand finale’ på et samarbeid som jeg synes har fungert veldig fint. Det har vært en god kommunikasjon med musikerne og musikken er blitt tatt vel imot av publikum, noe jeg bare kan håpe at fortsetter gjennom de tre dagene!, seier han.

Me møter han som som orkesterkomponist, som samfunnsengasjert kommentator og som opphavsmann bak verk av mindre format. Under orkesterkonsertane vert det òg framført musikk av ein del andre komponistar, og me lurer på kva som er bakgrunnen for vala av desse?

— Det er jo ganske vanlig i slike sammenhenger at man i tillegg til sine egne verk, forsøker å sette seg selv i en historisk kontekst. Torsdag hvor det fokuseres på orkestermusikk, spilles Boulez ”Symphonie Fantastique”, som var det første orkesterstykket jeg fikk virkelig orkesterkick av da jeg var tenåring. Det har vært en inspirasjonskilde i tiden etter det også. Berlioz var utrolig frekk gjennom sin måte å behandle orkestret på. Stykket er skrevet året etter at Beethoven døde, og om du sammenlikner med Beethoven så er det en helt annen verden man kommer inn i, hvor orkestrering begynner å bli et eget virkelig autonomt, skapende felt.

— Fredag er temaet ”komponisten og virkeligheten”, og da ville jeg vise at opp gjennom århundrene har komponister ikke bare vært inne i musikkens verden, men de har beskrevet ting rundt seg, også av politisk art. Det kunne være fristende å gå til Beethoven, men jeg synes det var fint å starte med Mozart. Hos Mozart er det et slags demrende samfunnsengasjement. ”Figaros bryllup” ble jo forbudt i flere land på den tiden, fordi det satte spørsmålstegn ved adelens rett til å ta for seg av kvinnelige tjenester. En så liten ting som det var kontroversielt på den tiden.

— Ser man så på Pendereckis stykke. er jo det på en måte blitt et ikon, på samme måte som Picassos ”Guernica”. Verket er en klagesang til Hiroshimas ofre, og har blitt et ikon for den tragedien,.

Mellom TV-dokumentar og monodrama

Fredag vert òg Wallin sitt multimedieverk ”Strange News” urframført. Ved hjelp av orkester, storskjerm og surroundlyd omhandlast den problematiske bruken av barnesoldatar i verda. Den 16 år gamle ugandiske skodespelaren Arthur Kisenyi står i sentrum av verket og representerer individet.

Korleis fell” Strange News” inn i konteksten du har skissert?

— Det føyer seg inn i tradisjonen med disse andre, og dessuten det stykket som heter ”En overlevende fra Warsawa” av Schönberg. Schönbergs stykke er et slags monodrama med orkester, men i mitt verk kommer muligheten vi har i dag til å ha levende bilder og lyd fra virkeligheten med, som et tillegg til orkesteret. Sånn at man forhåpentligvis får en kontakt med problematikken med barnesoldater på en måte som en dokumentar kanskje ikke gjør, seier Wallin. – Idealet har ligget et sted mellom TV-dokumentaren og det klassiske monodramaet.

Musikk i talen

Blir samfunnsengasjement òg eit tema for laurdagens konsert?

— Ja, i noen av verkene finner man det. I ”Concerning King” har jeg brukt Martin Luther Kings Vietnam-tale fra 1967. Det er nesten skremmende å lese den i dag, for de fleste tingene han sier kunne vært sagt i dag, også om Irak-krigen. For eksempel sier han noe om at amerikanerne er så ivrige etter å få militær seier at de ikke forstår at de lider psykologisk nederlag. Det er sterke og flotte synspunkter, seier Wallin.

— Samtidig er jeg veldig opptatt av retorikk, musikken i talen, menneskestemmen. Slik sett var Martin Luther King en av de beste talerne i vår tid. På lørdag spilles en versjon der Håkon Austbø spiller piano direkte til Martin Luther Kings tale. Etterpå spiller CIkadakvartetten en annen versjon av stykket, hvor vi ikke hører Martin Luther King snakke – men stykket er talen; bygget blant annet på tonehøydene som finnes i den.

— Men grunnen til at vi har en egen kammermusikkonsert er at Oslo-Filharmonien gjerne også ville vise de andre sidene ved meg, som man ikke kan få vist gjennom orkesterstykkene – nærmere ting, elektronikk, og det at jeg har jobbet ganske nært med flere veldig bra musikere, seier Wallin.

Festivalprogrammet er som følgjer:

TORSDAG 10. MAI
Wallin: ID
Wallin: Klarinettkonsert
Berlioz: Symphonie fantastique
Christian Eggen dirigent
Leif Arne Tangen Pedersen klarinett
Oslo Konserthus kl. 19.30

FREDAG 11. MAI
Komponisten og Virkeligheten:
Mozart: Ouverture til Figaros bryllup
Penderecki: Threnodia for Hiroshimas ofre
Magnard: Hymne à la justice
Wallin/De Pauw: Strange News – uroppførelse

Arthur Kisenyi skuespiller
Christian Eggen dirigent
Erling Sandmo konferansier
Rolf Wallin medvirkende

Oslo Konserthus kl. 19.30
Til denne konserten er det rabatterte billetter (kr 150) på www.oslofilharmonien.no

LØRDAG 12. MAI
Rolf Wallin:
Seven Imperatives (solo klaver)
Concerning King (solo klaver og opptak av
Martin Luther King’s Vietnamtale fra 1967)
Concerning King (strykekvartett)
LautLeben (vokalist, elektronikk og video)
Phonotope 3 (6 stemmer og live elektoriikk)

Håkon Austbø klaver
Cikada Strykekvartett
Sidsel Endresen (vokalsolost)
Nordic Voices
NB! Parkteatret kl. 19.00 (presis!)

Publisert:

Del: