Cool Opera 2004, som ble arrangert i Stavanger og Sandnes fra 30.september til 2.oktober, ble en dundrende suksess. Den kanskje mest synlige tilbakemeldingen kom fra professor i allmenn estetikk ved Universitetet i Oslo, Arnfinn Bø-Rygg, som i sin anmeldelse i Aftenbladet omtalte de to forestillingene på Tou Scene som en “svært lovende begynnelse på noe nytt og grenseoverskridende som Kulturbyen 2008 sårt vil trenge”. Initiativtager Siw Merete Mikaelsen er fornøyd, men også sliten. – Det er ikke mulig å gjennomføre festivalen på en slik måte i 2005, uttaler hun til Ballade.

Cool Opera 2004: Calling Clavigo

Av Kyrre Tromm Lindvig

Vi når Mikaelsen på mobiltelefonen mens hun leverer tilbake utstyr som har blitt brukt under festivalen. Hun har i løpet festivalen fungert som alt fra regissør til organisator til scenehjelp.

— Alle har gjort alt, for å si det sånn. Det har vært veldig vanskelig og slitsomt å få dette til å gå rundt uten å ha en administrasjon – det må vi ha til neste år. Men vi er meget fornøyde med suksessen og håper at denne festivalen kan fortsette også i 2005, sier Mikaelsen.

Cool Opera 2004 var et prøveprosjekt som konsentrerte seg om progressiv opera på profesjonelt nivå. Mikaelsen var primus motor for projektet, som blant annet omfattet en oppsetning av Schönbergs “Pierrot Lunaire”, en scenisk versjon av Nils Henrik Asheims “Nicht”, det internasjonalt anerkjente danske ensemblet Hotell Pro Forma og remix-konseptet Hip-hOpera. Men hun er i etterkant av festivalen opptatt av at festivalen ikke skal være noe som kun assosieres med henne.

— Selv om jeg var initiativtager, så skal ikke denne festivalen dreie seg om meg. For det første var det mange andre med, for det andre så er poenget at vi skal ha en arena for progressiv opera på et profesjonelt nivå. Jeg er regissør og er mest opptatt av å kunne konsentrere meg om det kunstneriske, forteller Mikaelsen.

På bakgrunn av dette foreslår hun at det skal opprettes et kunstnerisk råd for festivalen, som skal ta seg av de estetiske vurderingene, i tillegg til en administrasjon som kan ta seg av regnskap, sponsorer, PR og andre praktiske sider ved festivalen.

– Et kunstnerisk råd og en velfungerende administrasjon er veldig viktig for å kunne tilby kunstnerne og publikum en ordentlig festival, den kan ikke drives på dugnadsbasis. Derfor håper jeg at dette års suksess kan bidra til at flere vil være med å dra lasset til neste år, sier Mikaelsen, som tilføyer at det allerede har meldt seg flere oljeselskaper som er interesserte i å være med som sponsorer neste år.

— Disse kom på banen allerede før den gode anmeldelsen i Aftenbladet, men jeg håper at den gode responsen fra en fagperson som Bø-Rygg også kan bidra til at vi vil være attraktive for ytterligere sponsing, avslutter Mikaelsen.

Mikaelsen har også gått ut i offentlig med en oppfordring om at kommunene Stavanger og Sandnes må på banen og sette et festivalkontor og lønnen til en administrativ leder for festivalen på budsjettet. 6.oktober kunne Aftenbladet meddele at Mikaelsens oppfordring ser ut til å kunne bli tatt til følge hos kulturpolitikerne.

–Vi trenger slike kunstuttrykk som utfordrer oss. Progressiv opera er noe vi knapt har i Norge. Den beveger seg over i andre kunstarter og retter seg mot vår samtid. Her er det en nisje som bør vokse seg fram, sier Siri Aavitsland, konstituert kultursjef i Stavanger til Aftenbladet.

Imidlertid vil hun ikke love at de kommer til å lønne en administrerende leder.

— (Dette) er en helt annen sak. Kulturpolitikerne gir støtte til festivaler, men det er andre som driver dem. Vi i kulturavdelingen kan være rådgivere, sier Aavitsland.

Anmeldelsen der Arnfinn Bø-Rygg roste Mikalsens innsats og arrangementets brede nedslagsfelt, sto på trykk i Aftenbladet 4.oktober :

“All ære til Siw Merethe Mikalsen som hadde ideen til det hele og også fungerte som en dyktig regissør og scenograf. At det blant publikum var både billedkunstnere, arkitekter, jazz-folk, rock-entusiaster og klassisk musikk-elskere, sier også sitt om at det er mer enn en gryende interesse her i byen for kunstneriske uttrykk som utvider grenser og går på tvers av tradisjonelle kunst-sjangre.”

For å lese hele anmeldelsen kan du klikke her.

Publisert:

Del: