INTERVJU: Oslo Operafestival – ”opera til folket” ønsker å avlive mytene om at opera er kjedelig og vanskelig tilgjengelig. Nå har de offentliggjort årets festivalmeny. – Jeg tror veldig på å bringe opera ut dit folket er, det har blitt en musikkform som er ukjent for mange, sier leder i Kulturentusiastene, Gjøril Songvoll, til Ballade. Festivalen finner sted i september, men programmet er nå offentliggjort.

Opera til folket (Kulturentusiastene)

Av Bjørn Hammershaug

Målsetningen bak Oslo Operafestival – med undertittelen ”Opera til folket” er klar: ”Ved å vise at opera kan fremføres på andre steder og i andre rammer ønsker festivalen å være med på å ”ufarliggjøre” denne musikkgenren, og gi folk spennende operaopplevelser i både kjente og ukjente omgivelser.”

Det er den frivillige organisasjonen Kulturentusiastene som står bak denne spesielle festivalen, og leder Gjøril Songvoll er utvilsomt rett person bak et slik navn. De arbeider for å bringe klassisk musikk ut til folk flest, gikk tidligere under navnet Tårnseilerne, og har siden 1988 stått bak de årlige operaballene på Gamle Logen i Oslo. Lite blest om dette tiltaket bidro til at gruppen i 2004 endret navn til det mer fengende Kulturentusiastene, som siden har engasjert seg ytterligere for å leve opp til sin målsetning. I januar 2005 startet de operacaféen Cantovino på Café Frölich, de holder Operabrunch i Teaterkjeller’n og Operapub på Chateau Neuf fra i år.

Deres mest omfattende arrangement er nok likevel Oslo Operafestival.

Norsk karneval

— Dette er Norges svar på karneval i Venezia. Vi holder i hevd en viktig kulturhistorisk tradisjon, sier en entusiastisk leder til Ballade.

— Operaballet ble sett på som en liten og lukket fest, så da tenkte vi at vi heller lager en skikkelig festival. Det ballet på seg til hele 38 konserter under fjorårets festival. I år har vi litt færre konserter, og heller fokusert på større ting som enaktere, store konserter og galla.

Er det noe behov for et slik arrangement?

— I aller høyeste grad! Folk som sier de ikke liker opera, er gjerne de samme som aldri har opplevd det live, og det er først og fremst slik opera må høres. For å få det til må vi tilpasse oss dagens publikum, og lista er nok lavere for å gå inn på Teaterkjelleren eller i et telt på Egertorget. For nybegynnerne er det en enklere måte å tilegne seg lærdom om opera på, men vi tiltrekker oss også svært mange som kjenner godt til musikken fra før.

Songvoll kan fortelle at det er lagt stor vekt på å nå ut til seg de unge, og kan blant annet tilby meget rimelige studentpriser. Entusiastene ser på dette som et ledd i et rekrutteringsarbeid for lede å folk inn i operaens verden.

Opera + fotball = sant?

Men hvorfor vil dere så gjerne bryte ned folks fordommer mot opera og nå ut til “folket”? Er det ikke like greit å holde seg til sin egen lille kult?

— He-he, nei vi har faktisk ikke noe ønske om å være sære vi, og opera er da heller ikke så sært som mange tror. De som ikke liker det skal selvsagt få slippe, men vi merker at mange som oppdager opera for første gang liker det veldig godt. Ikke minst blant de unge. Jeg er av den oppfatning av at alle folk har godt av å underholdes på flere nivåer, og synes for eksempel at både opera og fotball bør gå hånd i hånd. Det ene utelukker ikke det andre.

Opera er en musikkform som tradisjonelt ikke er veldig tungt forankret i folkedypet her hjemme, samtidig jobber dere for å gjøre denne musikkformen mer folkelig. Hvilke utfordringer gir det?

— Mange tror nok at opera er veldig tungt, men det trenger ikke være slik. Musikkteateret i Bodø viser for eksempel den morsom forestillingen La Serva Padrona, oversatt til norsk for å gjøre den mer tilgjengelig. Vi er også opptatt av å presentere mer iørefallende musikk for folk som ikke kjenner så godt til opera fra før, og gjerne på nye måter. I fjor gjorde vi Wagners 15 timer lange Ringen på en time – og det var stappfullt av folk der.

Rekruttering

Songvold vektlegger også festivalens kulturelle betydning:

— Vi er en ungdommelig festival med mål om å presentere nye talenter. I dag er det heller ikke nok jobber til alle, så vi prøver å være med på å skape arbeidsplasser til alle de dyktige, unge talentene der ute. Det er en viktig del av vårt arbeid, og vi mener det er viktig å være med å skape et bredt kulturliv. Elisabeth Norberg-Schulz deltok i presentasjonen av programmet i går, og hun takket oss faktisk for hva vi gjør for kulturlivet i Norge. Det var gledelig.

Uten støtten fra sine sponsorer og ikke minst Oslo kommune hadde de aldri fått dette til, hevder Songvoll:

— Det er gledelig at kommunen satser på denne genren nå som det bygges ny Opera. Det er viktig å rekruttere nytt publikum til en Opera som trolig vil doble produksjonen av forestillinger.

Dere vil også holde i hevd det tradisjonelle operauttrykket, så dette er ikke en ren ”rebell-festival”?

— Neida, det er det ikke. Men det er en folkefest. Vi ønsker egentlig å lage noe som er mer likt for eksempel Quartfestivalen, hvor man ikke trenger å møte opp i pallettkjoler, men kan komme som man er. Opera er jo tradisjonelt en folkelig greie, slik det var i Italia. Det handler om å få folk ut på gaten og skape stemning.

Hva er det som kjennetegner årets program?

— Her vil jeg nevne vårt samarbeid med Oslo Arrangement, kveldskonserten Oslo by Night, og ikke minst Operatrikken som var en gedigen suksess i fjor. Et annet spennende opplegg er operagallaen hvor Elisabeth Norberg-Schulz presenterer nye, unge talenter.

Gjøril Songvoll nevner entusiastisk en rekke forestillinger og arrangementer hun mener bør fremheves, så vi tillater oss her å bare henvise til hele programmet for videre fordypning – og gjøre klar for festival i september. Med eller uten pallettkjole.

Her er et utdrag av årets program. For fullversjon med priser og ytterligere informasjon anbefales hjemmesiden til Kulturentusiastene.

LØRDAG 8. september
12:00 Operabrunch (Fri entré)
Teaterkjeller’n

13:00, 14:00 og 15:00 Operatrikk (Fri entré)

15:00 Hvem drepte Astrakahn?
Krimopera av Erlend og Thoralf Fagertun
16:00 8 songs for a mad king av Davies
Sporveismuseet

18:00 Åpningsseremoni (Fri entré)
Utescene på Egertorget.

20:00 Miniringen av Wagner (Fri entré)
En humoristisk kortversjon av Wagners lange verk
Teaterkjeller’n

22:00 Opera by night (Fri entré)
Utescene på Egertorget.

SØNDAG 9. september
13:00, 14:00 og 15:00 Operatrikk (Fri entré)

14:00 Romanser i sentrum (Fri entré)
Alnes, Sinding, Grieg
Café Art’é

16:00 Winterreise av Schubert
Teaterkjeller’n

18:00 Ibsenopera (Fri entré)
Grand Café

20:00 Nattkonsert – sanger med natt som tema
Prosjektkor fra Sandefjord. Dirigent: Guy Poupart
Mortensrud kirke

20:00 Teaterdirektøren av Mozart
Humoristisk enakters opera
Teaterkjeller’n

MANDAG 10. september
Operahappening i Gamle Logen m/ vinsmaking, teater og opera:
18:30 La voix humaine av Poulenc/Cocteau
19:30 “Dichterliebe”
Jon Marans teaterstykke “Old Wicked Songs” hvor Schumanns sangsyklus fremføres “live”.
20:30 Oslo Barokkopera
Landsdelsmusikere fra musikk i Troms

TIRSDAG 11. september
13:00 Bli kjent med norsk operahistorie (Fri entré)
Nasjonalbiblioteket

19:00 Festivalgalla
Med bl.a. Einar Steen-Nøkleberg og Oslo Symfoniorkester
Universitetets Aula
Urfremføring av festivalkomponist Knut Avenstroup Haugen

ONSDAG 12. september
To enaktere
18:00 La Serva Padrona av Pergolesi
Musikkteateret i Bodø og Arctimus strykeensemble
20:00 The old maid and the Thief av Menotti
Kunsthøgskolen i Oslo
19:00 Ave Maria konsert
Nordberg kirke

21:00 Serenadeaften (Fri entré)
11 fugler skriker igjen
Teaterkjeller’n

21:00 Operapub i Bokcaféen (Fri entré)
Chateau Neuf
Med studenter fra Barratt Due og NMH

TORSDAG 13. september
12:05 Lunsjkonsert (Fri entré)
Norges Musikkhøgskole

17:00 En musikalsk vandring i museets saler (Fri entré)
Nasjonalmuseet-kunst (Nasjonalgalleriet)

19:00 Operagalla
Elizabeth Norberg-Schulz og Svein Bjørkøy presenterer unge talenter.
Orkester fra Universitetet i Stavanger
Norges Musikkhøgskole
Konferansier: Kjell Hillveg

21:00 DreamQuest – Metallopera på Betong
Chateau Neuf

FREDAG 14. september
12:15 Lunsj med kultur – Universitetsbiblioteket (Fri entré)
Georg Sverdrups hus

17:00 Callas “La Divina
Med Kari Onstad. Manus og regi: Einar Bjørge
18:00 Verdi-kavalkade
20:00 Operabuffet
Hotel Opera

LØRDAG 15. september
12:00 Operabrunch
Teaterkjeller’n

Opera i 100 – for små og store (Fri entré)
13:00 “Opera på hjernen”, en barneoperaforestilling
14:00 “Husker du” opera – opera med historisk sus
Tveten Gård

Operaball i Gamle Logen
Maskeradeball, dans, kostymer, konserter og nattdans

(Med forbehold om endringer)

Oslo Operafestival – “opera til folket” arrangeres fra 8. til 15. september 2007.

Publisert:

Del: