Etter et opphold over sommeren fortsetter miljøet rundt Brenneriveien 11 nå sin satsing Opera på Blå. Denne gang er det duket for forestillingen “En Som Sang” – et samarbeid mellom Glenn Erik Haugland, Heidi Tronsmo og regissør Tore Vagn Lid. “Ordpiler fyker gjennom lufte, og det trygge og intime blir med ett beklemmende og eksplosivt”, heter det i forhåndsomtalen fra Opera Omnia. Forestillingen spilles lørdag 20. november, klokken 18 – ikke klokken 20 som annonsert andre steder.

Heidi Tronsmo (Foto: Opera Omnia)

Erling Sandmo etterlyste i Morgenbladet forrige uke musikkdramatikk som tar utgangspunkt i det hverdagslige. I artikkelen “Helvete er hjemme” reiste han spørsmål om hvorfor komponister har overlatt dette dramatiske materiale til andre kunstarter. Lørdag 20. November kl. 18 får han i følge Opera Omnia svar på tiltale når “En Som Sang” har urpremiere på Blå.

Musikkdramatikeren Glenn Erik Haugland har i “En Som Sang” utfordret tekster av Heidi Tronsmo – tekster som i følge arrangørene skjuler “pussige perspektiv under en troskyldig overflate: Her fortelles ikke bare én historie. “Mellom punkter er det linjer som kan trekkes ut i ettertid”. Sammen med Hauglands tvetydige og raskt skiftende vokallinjer, blir det monofone polyfont.”

— Arbeidet med “En Som Sang” har inspirert og på mange måter revitalisert musikkdramatikken for mitt vedkommende, sier komponist Glenn Erik Haugland i en kommentar. – Samarbeidet med sanger Heidi Tronsmo og regissør Tore Vagn Lid har åpnet for nye innfallsvinkler som jeg mener har satt oss på sporet av en oppdatert operaform.

Glenn Erik Haugland ble nylig nominert til Nordisk Råds Musikkpris for den kritikerroste kammeroperaen “Hulda og Garborg”, og skriver for tiden en opera for Den Norske Opera basert på en roman av Ingvar Ambjørnsen. Han har vært yrkesaktiv komponist og pedagog siden endt fireårig utdannelse innen komposisjon på Norges Musikkhøgskole i 1985, og har en lang rekke verk bak seg med hovedvekt på musikkdramatikk. Frem til 2002 var han formann og en engasjert talsmann i Norsk Komponistforening.

Solosanger Heidi Tronsmo har stått bak en rekke sentrale musikkteaterprosjekter i regi av Opera Omnia, bl.a. barneoperaen “PoY!”, og har også vært lærer på Nordic Black Theatres teaterskole. Regissør Tore Vagn Lid beskrives som en sentral drivkraft i Transiteateret Bergen. Lysdesign er ved Ståle Tråsdahl.

— Dette er ikke sanger fra kjøkkenet – denne gangen er det drama i stuen, sier bakmennene og – kvinnen humoristisk.

“Opera på Blå”-prosjektet tyvstartet alt i mai i år, med forestillingen “La Voix Humaine” av Jean Cocteau og Francis Poulenc, i regi av Siw Merethe Mikalsen. Denne forestillingen ble av Ballade-redaktør Arvid Skancke-Knutsen omtalt som “en fristende forsmak” på hele konsertserien, som etter planen skal gi rom for både utdrag av operaforestillinger og komplette kammeroperaer.

Publisert:

Del: