Opera Omnia presenterer en helt ny barneopera på Den Nationale Scene i Bergen neste uke. Komponist Glenn Erik Haugland og sanger Heidi Tronsmo har samarbeidet med sceneinstruktør Tore Vagn Lid. Sistnevnte er også utdannet filosof. Fredag var komponisten og filosofen på besøk i tredje klasse ved Ulsmåg skole i Bergen for å ha en samtale med dem om operaens tema. Ungene var til tider så åpenhjertige at Haugland ble litt satt ut. – Jeg ble overrasket over hvor mye som rører seg i hodene til disse 9-åringene, sier han til Ballade.

Heidi Tronsmo (Foto: Opera Omnia)

Av Hild Borchgrevink

Operaen, som har fått navnet 3×3, handler om tre fugler som av ulike årsaker havner på byens høyeste tak. De er tilsynelatende ikke i stand til å komme seg derfra, og de har også problemer med å forholde seg til hverandre.

Noe av intensjonen er å få barn til å reflektere over det å velge. Dramaet reiser spørsmål om fri vilje og det å være offer for egne og andres valg. Kulturelle og naturgitte forskjeller er også noe forestillingen vil ha barna til å tenke over. Fuglene i forestillingen spør: Hvorfor tuter uglen? Hvorfor finnes det så mange forskjellige fugler? Flyr fuglene av egen fri vilje?

I forkant og etterkant av operaforestillingen har Haugland og regissør Tore Vagn Lid laget et besøksopplegg hvor de besøker en skoleklasse og har en samtale med dem om spørsmål som operaen tar opp. Idag fikk niåringer ved Ulsmåg skole i Bergen besøk.

Fungerte det som dere hadde tenkt?

— Det var spennende, og vi fikk nyttige innspill, sier Haugland.

Naturlig nok med et så ungt publikum ble ikke alt slik som de hadde forutsett.

— I noen tilfeller kom det opp veldig personlige ting, for eksempel, som jeg kanskje helst ville unnlatt å vite, ler Haugland. Men i det store og det hele hadde vi en fin samtale, og jeg er virkelig imponert over hvor reflekterte barna var.

I læreplanen for grunnskolen fra 1997 ble filosofi for første gang innført som satsningsområde. Opera Omnia ønsker å omsette dette i praksis og vil fokusere på det de kaller barns naturlige nysgjerrighet.

— Tore Vagn Lid er utdannet filosof med hovedvekt på eksistensialismen, forklarer Haugland og trenger flere lattermilde forsøk før han klarer å krølle tungen korrekt gjennom siste ord.

– I tillegg har han sceneinstruktørutdannelse fra Tyskland, og han holder nå på med en doktorgrad i musikkdramatikk under Heiner Goebbels. Vi har hatt et veldig fruktbart samarbeid.

Haugland er også optimist med tanke på neste ukes premiere. – Prøvene går fint, forteller han. – Jeg tror det blir godt musikkteater.

Det er over 5 år siden sist Opera Omnia presenterte en ny barneopera. I 2000 laget de operaen ”PoY!”, som var uten ord, men handlet om lyd, musikk og hva det er å komponere. Denne forestillingen har fått god mottakelse og blir fortsatt invitert til å gjestespille rundt om i Europa. Da ” Poy!” ble nominert til Edvard-prisen 2001, skrev juryen: ”Poy! er musikkteater i sin reneste form. Våget, friskt, nytenkende. En verden uten ord, men full av mening. En drømmeverden som både utfordrer og frir til barnas fordomsfrie klangverden.”

I den nye operaen 3×3 har Opera Omnia også med seg slagverkeren Tomas Nilssson og den unge danseren Loan Tp Hoang, som nylig ble tildelt en av Oslo bys kunstnerpriser.

Opera Omnia ble etablert i 1987 og arbeider primært med musikkteater. Gruppen har siden starten markert seg både som skapere av ny musikkdramatikk og som pådrivere innen utvikling av musikkformidling og pedagogikk. Gruppen driver på prosjektbasis og knytter derved til seg kunstnere etter behov. Kjernen i Opera Omnia er Glenn Erik Haugland og Heidi Tronsmo.

Publisert:

Del: