“Open Form” og Musikkinformasjonssenteret MIC har gleden av å invitere til seminar med komponisten Christian Wolff om hvordan ’open form’ revolusjonerte samtidsmusikken. Arrangementet foregår i Nasjonalbibliotekets Auditorium i Oslo og du vil, i tillegg til komponisten, møte pianisten Mats Persson, danseforskeren Ella Marie Ursin Steen og saxofonisten Rolf-Erik Nystrøm.

Open Form (logo)

“Open Form” og Musikkinformasjonssenteret MIC har gleden av å invitere til:

”OPEN FORM” SOM MUSIKALSK PARADIGME

Seminar med komponisten Christian Wolff om hvordan ’open form’ revolusjonerte samtidsmusikken

Sted: Nasjonalbibliotekets auditorium, Henrik Ibsens gate 110, Oslo.
Tid: 13. mars, kl. 10-15.

’Åpen form’ er kjernen i den musikalske revolusjon – noen vil kalle det anarkisme – hvor alt er tillatt. Komponister som Cage, Boulez, Stockhausen, Lutoslawski, Ligeti har alle skapt verk med ulike realiseringer av ’åpen form’. Prinsippet er at komponisten selv ikke vet eksakt hvordan en fremførelse kommer til å bli, fordi partituret kan f.eks. bestå av tegninger som utøveren må improvisere over, eller fordi det ikke er bestemt på forhånd i hvilken rekkefølge ting skal spilles.

Christian Wolff er en av pionerene på feltet. Det er derfor en stor begivenhet at han kommer til Oslo. Sammen med Cage, Brown, Feldman og Tudor skapte de ”New York-skolen” som har vært det mest dynamiske senteret for utforskingen av fenomenet. Seminaret vil skue bakover i tid og spør hvilken relevans dette komposisjonsprinsippet har i dag.

Program:

10.00-10.45 Wolff intervjues av Magnus Andersson

10.55-12.25 Pianist Mats Persson gir et omriss av hva ’åpen form’ kan omfatte. Han vil spille verk av bl.a. Wolff og vise til generelle problemstillinger tilknyttet arbeid med musikk hvor alt ikke er bestemt på forhånd.

12.25-13.10 Lunsj. Vi byr på suppe!

13.10-13.40 Danseforskeren Ella Marie Ursin Steen reflekterer inn Merce Cunninghams danseestetikk i begrepet åpen form.

13.40-14.20 Saxofonisten Rolf-Erik Nystrøm spiller og forteller om sin generelt psykiske og fysiske tilnærmning til forskjellige verk med åpen form.

14.30-15.00 Wolff står til disposisjon for spørsmål fra salen.

Innleggene vil bli holdt på engelsk, slik at Wolff skal kunne delta og kommentere.

Praktiske opplysninger:
Symposiet er gratis. Påmelding innen 9/3.
Send e-post til: seminar@mic.no.

Symposiet er en del i en festival rundt begrepet open form. For informasjon om konserter, workshops og andre hendelser i forbindelse med festivalen, se www.openform.no.

Symposiet arrangeres av Open Form og Musikkinformasjonssenteret med støtte fra Norges Musikkhøgskole, Universitetet i Oslo, Ny Musikk, Kunstnerisk Utviklingsstipend, U.S. Embassy, Fond for utøvende kunstnere og Kunsthøgskolen i Oslo.

Om deltagerne:

Christian Wolff er en amerikansk komponist født i 1937. Han ble født i Frankrike, men flyttet til USA da han var syv år. Han har studert klassiske fag ved Harvard, hvor han også underviste etter endte studier. Fra tidlig på 70-tallet har han undervist i klassiske fag og musikk ved Dartmouth College (Hanover, New Hampshire).

Som komponist kan han delvis regnes som autodidakt, men hans omgang med andre komponister og utøvere fra New York-skolen har hatt avgjørende innflytelse på hans virke. Hans tidligere komposisjoner inkluderer mye stillhet, mens de senere verker har større grad av frihet og fleksibilitet. Komposisjonene har vært framført verden rundt, men særlig i USA og Europa. Flere har blitt brukt av Merce Cunninghams dansekompani.

Mats Persson er en av Sveriges mest profilerte samtidsmusikere. Han har arbeidet generelt med problemstillinger rundt åpen form. Han har arbeidet nært sammen med Wolff og spilt inn samtlige av Wolffs klaververk for to pianister sammen med Kristine Scholz.

Ella Marie Ursin Steen er stipendiat ved Norges idrettshøgskole hvor hun arbeider med sitt doktorgradsprosjekt innen danseestetikk. Hun underviser også ved Kunsthøgskolen i Oslo, Fakultetet for scenekunst.

Rolf-Erik Nystrøm er saxofonist med en rekke plateinnspillinger på samvittigheten, hvorav hans solodebut, “Concepts of Sorrows & Dangers” har høstet særlig god kritikk. Sentralt i hans virksomhet står arbeidet med gruppen POING. Nystrøm arbeider aktivt med komponister over hele verden og beveger seg fritt mellom genre.

Magnus Andersson er kritiker i Morgenbladet og stipendiat ved Norges Musikkhøgskole.

Publisert:

Del: