Flere nominerte artister ønsker at produsent-kompetansen settes større pris på.

Christel Alsos, © christelalsos.no

Etter at produsentduoen Stargate vant sin andre Grammy Award i Los Angelsen i februar tok Aftenposten til orde for at produsentrollen burde fram i rampelyset også her hjemme.

— Det er på høy tid å starte utdelingen av heder, harpe og ære, skrev kommentator Cecilie Asker.

— Neste gang de ulike kategoriene skal opp til vurdering, kan det jo være greit å ha i minne at Norges største nåværende popsuksess, Stargate, faktisk måtte rømme landet før de fikk sitt store gjennombrudd.

— Ville gitt ny dimensjon
Thomas Dybdahl er nominert i kategorien årets mannlige artist og er vant til å håndtere flere roller i albumproduksjonsprosessen. Dybdahl mener det ville gitt Spellemann en ny dimensjon hvis roller som arrangement, miks og produksjon hadde hatt egne kategorier.

— Det finnes så mange sterke stemmer innen disse feltene som har vært betydningsfulle for hvordan artister høres ut, og jeg er ikke engang sikker på om folk er klar over denne delen av bransjen. Å få brakt det litt mer i lyset hadde gitt Spellemann mer tyngde, sier han til nrk.no.

Les også: Nominert uten utgivelse

Prisgitt kompetansen
Christel Alsos, nominert i årets kvinnelige artist-kategorien, sier at hun er prisgitt og avhengig av kompetansen, kunnskapen og erfaringen til dem hun jobber sammen med.

— Å få en teknisk-faglig del inn i prisutdelingen vil gagne hele institusjonen Spellemann, sier Alsos til nrk.no.

Produsent David Eriksen mener at en Spellemann vil bidra positivt på en produsents CV og bidra til norsk musikkeksport. Eriksen bruker Sverige som eksempel.

— Spoler man tiden tilbake og ser til Sverige, var låtene til Ace of Base, E-Type og Robyn produsert av en som het Denniz Pop. Etterhvert ville Hollywood og USA ha alt han laget, sier Eriksen.

Se alle årets Spellemannsnominerte her: 3 x trippelnominert

— Ville gitt mer prestisje
Yngve Sætre fikk produsentpris på Spellemann i fjor, men kategorien er fjernet i år.

— Kategorien vurderes fra år til år, sier Marte Thorsby som leder Spellemannkomiteen.

Les også: - Diskuterer kategoriene hvert år

Mode Steinkjer, Dagsavisens kulturredaktør, mener produsentkategorien bør bli fast hvert år.

— Å innlemme en fagpris og som kunne gitt den tyngde ville også hjulpet Spellemannprisen og gitt den mer prestisje enn det den har i dag, sier Steinkjer til NRK Kulturnytt.

Publisert:

Del: