Jon Balke foreslår at klassiske utøvere skal skoleres i improvisasjon. – Jeg tror det vil være en skikkelig energiinnsprøytning for den klassiske musikken å bryne seg mot improvisasjon og ta litt mer av den opp i seg, sier Balke, som er festivalkomponist under Trondheim Kammermusikkfestival.

Jon Balke

Jon Balke er kjent for å legge stor vekt på improvisasjon, og nå utfordrer han det klassiske miljøet til å slippe seg mer løs. Improvisasjon bringer vitalitet og elastisitet inn i musikken, mener komponisten og musikeren.

— Jeg tror det vil være en skikkelig energiinnsprøytning for den klassiske musikken å bryne seg mot improvisasjon og ta litt mer av den opp i seg. Her tror jeg det var noe en gang som er gått tapt. Dersom man i den klassiske musikkutdannelsen lot studenter og utøvere ta et ansvar for materialet og skape noe av annet, vil det tilføre en energi og kraft i den seriøse musikktradisjonen som jeg tror mange savner – uten at man må gå på akkord med «det skrevne ord» og komponistens hensikter, sier Balke til Adresseavisen.

Tanken om det perfekte verk fra komponisten hånd som bare kan gjenskapes og gjenskapes, er uansett fjernt fra virkeligheten, mener Balke.

— Når du framfører musikk er det alltid variabler som må takles der og da i konsert- og formidlingssituasjonen. Det er bare på plate et stykke kan låte likt hver gang, og knapt nok da, avhengig av hvor du lytter på plata hen.

Han mener også musikk har mest for seg på konsert – innspilt musikk inneholder bare ti prosent av den egentlige musikkopplevelsen og -formidlingen.

— Om folk kjøper en cd og ikke «forstår» det de hører, er sjansen veldig stor for at de i konsertsammenheng ville fått en helt annen opplevelse. Det er i konsentrasjonen av energi mellom scene og sal, mellom utøvere og publikum, at kraften som skaper og bærer musikkopplevelsen ligger. Ikke minst øker lesbarheten av vår tids musikk dramatisk innenfor en levende konsertramme, sier Balke.

Publisert:

Del: