– Skansen Bataljon hadde latt høre fra seg mesteparten av formiddagen. Skarpe trommevirvler dundret mellom smauene på fjellsiden i Bergen, og da jeg forlot mitt pensjonat i Øvre Blekevei, på vei til Logen, støtte jeg på Skansen Bataljon i full parade, skriver Norsk Musikkinformasjons direktør Morten Walderhaug i denne stemningsrapporten fra Festspillene i Bergen.

Skansens Bataljon

Fanebærerne først, gamlekarene med hvite trommer, slagerne med blanke sølvtrommer etterfulgt av buekorpsguttene og “rævedilterne” bakerst. Det var Buekorpsenes dag, og det Bergenske verdensmesterskap i fanebæring og tromming skulle utspille seg i regnbyer og sterk vind på byens storstue – Torgallmenningen denne ettermiddagen. Samtidig, og et steinkast bortenfor, smetter jeg inn i Logen på Ole Bullsplass hvor seks unge musikere er plukket ut for å konkurere om 3 plasser i Rikskonsertenes lanseringsprogram, INTRO-klassisk 2002-2004.

Mens begivenheten utenfor samlet noen tusen tilskuere, viet et tyvetalls mennesker ettermiddagen til å lytte til vårt lands neste musikergenerasjon. Formålet med INTRO er å skape utviklingsmuligheter for unge, spesielt dyktige musikere i etableringsfasen, og å gi publikum anledning til å stifte bekjentskap med de ypperste blant våre unge musikere. Rikskonsertene har således inngått et samarbeid med en rekke av landets festivaler som gir de utvalgte kunstnerne plass på sine programmer. Lørdag var det følgende 6 kandidater som prøvet seg: Zelina Sannum – klaver, Marius Hesby – trombone, Isa Katharina Gericke – sopran, Andjei Maevski – klarinett, Anders Clemens Øien – gitar og Valkyrien Brass. I juryen satt Einar Solbu (formann), Håkon Austbø, Øystein Birkeland, Svein Bjørkøy, Ingela Øien og Arnfinn Refsdal.

Ettermiddagen var enda et bevis på at norsk musikkliv er i en rivende utvikling. Hver kandidat framførte et selvvalgt program på ca. 30 minutter og demonstrerte et imponerende teknisk og musikalsk nivå. Det som skiller dem er evnen til kunstnerisk utforming og formidling av musikalske intensjoner, og slik sett syns jeg juryen kom til en riktig konklusjon da de kåret trombonisten Marius Hesbye, sangeren Isa Katharina Gericke og klarinettisten Andjei Maevski til årets intromusikere.

Det må legges til at arrangementet på Torgallmenningen var meget godt hørbart også inne i Logen. Dette førte til at gitaristen Anders Øien skal få en ny sjanse for juryen senere, da hans instrument av naturlige årsaker til dels ble overdøvet av slagkonkurransen utenfor. Derfor kan det hende at man ender opp med 4 intromusikere etter årets prøvespill.

Det er ingen tvil om at Rikskonsertenes INTRO-programmer innen klassisk, jazz og folkemusikk er en god ide, og at det bidrar til verdifull konserterfaring for våre beste unge musikere. Slik ettermiddagen artet seg i Bergen på lørdag er det imidlertid klart at man for framtiden bør unngå samtidighet mellom kåring av “verdens” beste trommeslager og parade for fanen og “Norgesmesterskapet” i klassisk musikk. Fra mitt ståsted i Norsk Musikkinformasjon vil jeg også etterlyse en noe større bevissthet når det gjelder kandidatenes repertoar. Som unge norske musikere ville jeg finne det bare rett og rimelig at minst ett av de verk som framføres er skrevet av en norsk komponist. Interesse for vårt lands repertoar bør være en integrert del av en norsk musikers virke, og Rikskonsertene kan her bidra til en slik integrering ved å legge visse føringer på kandidatenes programvalg.

Buekorpsguttene utenfor kan slippe slike betraktninger. Trommemarsjene til Nordnæs, Markens, Nygård, Skuteviken – og hva de nå heter alle sammen, er i hvertfall en del av det bergenske repertoar. Anders Bjordal fra Wesselengens Bataljon ble kåret til verdens beste buekorpsslager og Stian Halland fra Dræggens Bataljon fikk prisen for beste “Parade for Fanen”.

Oppe ved Skansen Brannstasjon så jeg en sliten Skansen Bataljon. De var betydelig våtere enn musikerne i Logen. Langt hadde de gått også, og uten trofeer sto de rakrygget oppstilt for avslutning og dagens siste “parade for fa’en”.

Publisert:

Del: