– Det finnes en annen plateselskapsverden enn den som har stupende salgskurver, sier Spellemann-nominerte Karl Seglem i NORCD.

Karl Seglem, © Carl Kristian Johansen

I forrige uke skrev Aftenposten om platesalget, som er halvert på 10 år. Saken ble slått stort opp over forsiden.

— Jeg humret da jeg så den. “OK, var det så jævlig dårlig, liksom”, tenkte jeg.

Mannen som humrer heter Karl Seglem, og har drevet plateselskapet NORCD siden 1991. I år markerer han 20 år i bransjen, og runder 100 utgivelser. Han er også artist, og ble denne uken Spellemann-nominert i åpen klasse for albumet “Ossicles”. Han har opplevd 2010 som enda et år med vekst.

— Det er kanskje på tide at det kommer fram at det er mer komplekst enn det fremstilles i media, spør han.

— Det finnes en annen plateselskapsverden enn den som har stupende salgskurver. Kanskje det går litt på å fremheve at musikk som uttrykksform må tas på alvor. Nå er det veldig liten refleksjon rundt det.

Andre også øker
Rune Kristoffersen har blant annet Spellemann-nominerte band som Supersilent, Elephant9 og Motorpsycho i stallen i sitt plateselskap Rune Grammofon. Han har samme erfaring som Seglem.

— Jeg har økt omsetningen på fysiske produkter fra 2009 til 2010, sier Kristoffersen.

Norskandelen stiger
Aftenpostens sak åpnet med fortvilelse.

– Hjelp!, ropte IFPI, interesseorganisasjonen for de største plateselskapene. De spådde at resultatet vil bli at mange selskaper går dukken, spesielt de mindre.

IFPIs statistikk for 2010 viser en samlet nedgang i omsetning på musikk på 13 % fra 2009. Samtidig er for første gang verdien på norsk musikk (på fysisk format) høyere enn musikk fra utlandet. Norsk musikk omsatte i fjor for 180 millioner kroner fra lager til butikk, mens tallet for internasjonal er 165 millioner kroner.

Verdien av digitalt salg og streaming er 143 millioner kroner, en økning på 60 % fra i fjor, men disse har ikke IFPI delt på nasjonalitet.

Får like mye fra Spotify som fra WiMP
Seglem og Kristoffersen konstaterer vekst i CD-salget i en nedgangstid der streaming blir pekt på som en potensiell redningsplanke for platebransjen. De er til stede på WiMP og Spotify, men melder at inntektene fra streaming er liten.

Kristoffersen holder de konkrete tallene tett til brystet, mens sier til Ballade at digitalt salg utgjør 10 % av det totale salget til Rune Grammofon. 10 % av dette igjen kommer fra streaming, og om lag 2/3 av streaminginntekten kommer fra Spotify.

NORCD og Seglem har på sin side i perioden fra 1.12.2009 til 30.9.2010 hatt inntekter på 3200 kroner fra streaming. 1400 kroner kommer fra Spotify, 1800 kroner fra WiMP – uten at Seglem vet hvor mange spor som er streamet hvert sted.

Ut av Spotify
Nå har begge bestemt seg for å trekke katalogen fra Spotify fra 1. mars. Samtidig velger Seglem og Kristoffersen å beholde sine kataloger i det norske alternativet. Dette til tross for at WiMP ikke genererer merkbart mer penger, og at de er misfornøyd med streamingkvaliteten generelt.

— Jeg blir på WiMP inntil videre fordi jeg liker profilen bedre, og også det faktum at de ikke har reklameløsning. Men det er også en ting jeg ser an. De fleste spådommene innen den teknologiske delen av musikkbransjen har aldri slått til så tidlig som man har trodd. CDen kommer til å leve lenger enn antatt, det er jeg sikker på. Streaming er ikke optimalt. Det kommer til å overta for salg av MP3-filer, men streamingkvaliteten er for dårlig. En annen ting er at det ikke er en bærende løsning på økonomien. Uansett hva de store selskapene sier, så er det ikke det. sier Kristoffersen.

Ugjennomtrengelig suppe
Kristoffersen sier Spotify er “en ugjennomtrengelig suppe med eierinteresser” det er all grunn å være skeptisk til.

— Det er en fullstendig uoversiktlig materie. Det eneste man vet er at man er spilt en million ganger og får et par tusenlapper. Hvor mye som kommer fra reklame og hvor mye penger det er i strømmen, har vi ingen oversikt over. Det gjør ikke at skepsisen minker.

Seglem vil også være tilstede i WiMP på grunn av tjenestens redaksjonelle profil.

— De er mer opptatt av lokalt repertoar, og ser verdien i et mangfold på en måte som jeg synes er viktig. De har også vært mye mer imøtekommende og mer opptatt av dialog, de betaler bedre og alt er veldig tydelig. Man vet hvem som eier det, hvem som driver det og hvem som får penger. Spotify har ikke svar på det – de får man ikke tak i, sier Seglem.

Er tilgjengelig uansett
NORCDs katalog er tilgjengelig i Bugge Wesseltofts GubeMusic, WiMP, iTunes og NORCDs egen nettbutikk.

— Folk har digital tilgang til hele katalogen uten problem.

Han er også skeptisk til Spotify-modellen.

— Jeg liker det ikke. De vil ikke fortelle hva slags modeller de har. Joacim Lund (i Aftenposten, journ. anm.) skrev en veldig OK kommentar om hvorfor selskap som oss har god tid, og hvordan Spotify bygger opp et svært selskap på våre penger og vår tålmodighet. Men vi kommer aldri til å få betalt tilbake. Hvis eierne får verdien av Spotify opp i milliarder på børsen, og så selger, sitter vi igjen med katta i sekken. De har bygget seg opp på at vi ikke har fått betalt, sier Seglem.

Publisert:

Del: