Dagbladet rapporterte onsdag at nesten en fjerdedel av de deltakende artistene på by:Larm hadde en eller flere kvinner representert. Kanskje er dette et bevis på at arbeidet til Aktivt Kvinnelig Kultursenter og andre pådrivere for å åpne opp en høyst mannsdominert bransje endelig bærer frukter? Ballade har selvsagt intervjuet en mann (!) i sakens anledning: Jarle savio fra by:Larm Live og bookingbyrået Artistpartner.

Jarle Savio

— Vi har ventet på jentene lenge, og i år kommer de. Ingen har jobbet bevisst for å få opp jenteandelen. Det har bare blitt slik. Vi har gått etter kvalitet, sier festivalsjef Jarle Savio til tabloid-avisen.

Også booking- og eventbyrået Artistpartner, der Savio har sitt daglige virke, fremstår som et bedre eksempel enn mange andre i bransjen. Ikke bare er en av tre agenter som setter jobbene for artistene kvinner, men også et ikke ubetydelig andel av byråets rooster består av kvinnelige artister eller artister med kvinnelig representasjon. Savio er selv ansvarlig for det fremadstormende bergenske popbandet Ephemera og Norsk dameensemble, og har også et kvinnelig bandmedlem i Cato Salsa Experience. Ballade registrerer dermed at Savio er mann for sine ord også i det daglige, selv om han visst ikke helt husker det i farten.

— Akkurat nå er det veldig pinlig. Vi har nesten ikke i det hele tatt noen kvinnelige artister hos oss, begynner den tidligere Oppdølen, før han tenker seg litt om- Utenom Ephemra, Katthult og Unni Wilhelmsen. Ja, og keyboardisten i Cato Salsa Experience, så klart…

Men Artistpartner har jo også en del kvinnelige dance-acts?

— Det stemmer. Vi har jo en kvinnelig frontfigur i både Infinity og Reset. Med danceacts er det likevel litt annerledes. Der skal det liksom være sånt.

Har det påvirket bookingagenten i hans daglige virke å ha en kvinnelig kollega og på den måten bli introdusert for “kvinnelige verdier”?

–Det tror jeg ikke. Jeg og Rhiannon Edwards har såpass forskjellig musikksmak, og dessuten er vel heller ikke Rhinannons musikksmak spesielt feminin, bemerker Savio. – En jobber med det en synes er bra, og tenker ikke så mye kvinneandeler og slikt.

Men Savio mener det likevel er en bra utvikling på gang.

— Jeg synes det er veldig bra slik det er nå, med kvinnelig direktør i BMG, labelmanagere i Universal og EMI, og veldig mye jenter også i andre viktige posisjoner. Jeg kjenner jo ikke like godt til alle norske plateselskaper, men har inntrykk av at ting har forandret seg. Før var det ofte slik at jentene fikk jobbe med promo og ikke så mye mer. Det er ikke tilfellet lenger. I Norge tror jeg at vi ansetter folk fordi de er flinke, og ikke bryr seg om man er gutt eller jente. Mange utlendinger er fremdeles overrasket over å treffe kvinnelige label-managere her i Norge. Så der ligger vi langt fremme. Jeg tror at likestillingen i Norge er kommet så langt at man rett og slett ikke tenker så mye over det.

Tror du den økte andelen kvinnelige utøvere i musikk-Norge også vil lede til flere kvinnelige artister på salgslister og utgivelsesplaner fremover?

— Det er vanskelig å svare på ettersom jeg i liten grad kjenner til hvilke artister de ulike selskapene er i ferd med å signe i øyeblikket, men jeg vil tro det. Vi har jo allerede sett noen forsøk. Jeg vil synest det er rart om
ikke by:Larm-aktuelle artister som f.eks. Marika Lejon og Samsaya, som det er folk som jobber seriøst med allerede, snart får kontrakt. Med flere jenter i bransjen, vil det nok også være flere som får platekontrakt, tror uttakskomiteens sjef.

Vil den kvinnelige representasjonen i platebransjen få andre konsekvenser?

— Det er godt mulig vi nå vil se en helt annen type kvinnelige artister. Hittil har det mye vært snakk om “syngedamer”, kanskje det vil endre seg. Jeg merker meg ihvertfall en slik forandring. Det er mye flere jenter som spiller i band og flere kvinnelige musikere, mens det tidligere var mer vokalister og frontfigurer.At flere kvinner spiller rock, tror jeg i like stor grad skyldes at jenter i dag har mye selvtillit, og derfor bare begynner å spille uten å tenke mer over det. For ti år siden var det kanskje mer på trass, nå er det fordi de har lyst til å spille, tror Savio.

Har den kvinnelige inntreden i rocken ellers ført til noen forandringer av rockemiljøet?

— Det tror jeg egentlig ikke. I rockemiljøet er det fremdeles ikke så mange jenter. Jeg har ikke merket noen forandring. Det har for eksempel ikke blitt penere backstage av den grunn.

Hvilken betydning tror du Aktivt Kvinnelig Kultursenter har hatt i denne utviklingen?

— AKKS har vært kjempeviktig – ikke minst ser du dette i Stavanger, hvor Fab Foursome og en rekke andre band har trådt frem i det siste. Nå kommer masse band fra Bergen og Trondheim, der AKKS også har egne kontorer. Så det har vi merket veldig godt, avslutter Savio.

Publisert:

Del: