Fjorårets nykommer, Oslo Kirkemusikkfestival, er tilbake 1.- 9. mars. Bredden i programmet er stor og vitner om en vilje til å vise kirkemusikken i spennet mellom bruksmusikk og kunstmusikk og mellom flere generasjoner kirkegjengere. Vi får blant annet urban gospelmesse, religiøse folketoner, klassiske verk, barnekor, nyskrevet norsk kirkemusikk og internasjonalt anerkjente orgelsolister.

Oslo Kirkemusikkfestival

Det hele åpner fredag i Oslo Domkirke med Ludwig van Beethovens oratorium Christus am Ölberge, fremført av Oslo Domkor, Das Neue Orchester og solister under ledelse av klassisisme-spesialisten Christoph Spering. Denne koblingen av norske utøvere og inviterte utenlandske ensembler er et grep som gjentas flere ganger i årets program. Det franske barokkensemblet La Fenice får med seg Solistkoret i Claudio Monteverdis Missa per quattro voci torsdag 7. mars. St. Petersburg Soloists avslutter festivalen med den unge sopranen Camilla Jonstang som solist i Sjostakovitsj’ 14. symfoni. Jonstang avslutter diplomstudiet ved Musikkhøgskolen i år og har i flere år arbeidet spesielt med russisk repertoar. Det er spennende hvis festivalen på denne måten tar mål av seg til å være en aktiv kontaktskaper mellom norske og internasjonale utøvere med felles musikalske interesser.

Ordet vil alltid være i sentrum på en kirkemusikkfestival. Hele 18 av festivalens 24 konserter inneholder vokalmusikk. Festivaldirektør Bente Johnsrud har hentet to fremragende kor til Oslo, Latvias Radiokor og Gunnar Erikssons Rilke Ensemble. Rilke Ensemble har viet hele sin konsert til komponisten Per Nørgård i anledning hans 70-årsdag – en unik sjanse til å bli kjent med kormusikken til denne egenartede profilen i dansk musikkliv. Norwegian Gospel Voices’ gospel- og rapinspirerte messe er en spennende henvendelse fra en storbyfestival som ikke er redd for å henvende seg utover et vanlig, billettkjøpende konsertpublikum.

En annen rød tråd i årets festivalprogram er den religiøse norske folkemusikken. I Kampen kirke inviteres det til festivalgudstjeneste hvor de vanlige liturgiske leddene vil bli erstattet av religiøse folketoner fremført av Oslo Kammerkor, kantor Marius Skjølaas og Elisabeth Vatn på sekkepipe. Trioen Arve Moen Bergset, kveding, Geir Inge Lotsberg, fiolin og Kåre Nordstoga, orgel, har alle røtter både i klassisk musikk og norsk tradisjonsmusikk og skal flette sammen religiøse folketoner og Bach, et prosjekt de har samarbeidet om i lengre tid.

Religiøse folketoner blir det også i Domkirken, i et samarbeid for anledningen mellom Chateau Neuf Spelemannslag, Oslo Kammerkor og poeten Walid al-Kubaisi. Både CNS og Oslo Kammerkor har lang erfaring med folkemusikk i konsertsammenheng. Det skal bli spennende å se hvordan de vil strukturere dette samarbeidet og hvordan de vil inkludere al-Kubaisi, som sammen med ensemblene har valgt ut syv emner som skal knytte sammen ord og toner: Gud, menneske, ånd og kropp, kjærlighet, drømmer, frykt og død.

Som i fjor presenterer Oslo Kirkemusikkfestival også store organistnavn. Fjorårets festival hentet Olivier Latry til Oslo, til daglig organist i Nôtre Dame i Paris. I år kommer tyskeren Ludger Lohmann og briten Jeremy Filsell og gir hver sin konsert; Filsell en nattkonsert. Vår egen Halgeir Schiager fremfører tsjekkeren Petr Ebens hovedverk Job med Knut Risan som oppleser. Dessuten viser hovedfagsstudenter i orgel ved Norges Musikkhøgskole sine kunnskaper i orgelimprovisasjon ved en matiné i Uranienborg kirke.

Noen arrangementer står litt alene i programmet sett som helhet. Norsk Akademi for Figurteater gjør en 10 timers performance i Domkirkens krypt som skal være en dialog mellom krypten som arkitektonisk rom og krypten som metafor. Men denne vinklingen på kirkerommet er et interessant tema å videreutvikle.

Noen av konsertene kan også virke som om de er satt sammen med utgangspunkt i en slags jubileumsestetikk eller utfra hvilke utøvere man har ønsket å hente inn, heller enn med et kirkemusikalsk fokus. Selv om Rilke Ensemble utvilsomt har valgt sanger av Per Nørgård med religiøs-eksistensiell karakter, går det ingen kirkemusikalsk hovedlinje gjennom dette programmet. Kringkastingsorkesteret vifter litt med fluesmekkeren og spiller Fartein Valen, Halvor Haug og Francis Poulenc. Halvor Haug er 50 år i år, men har lite kirkemusikk på verklisten. I en ideell verden bør slike jubileumsmarkeringer også passe inn i den musikalske konteksten. Men det er jo ikke forbudt å programmere god musikk, og festivalen er også imponerende uredde når det gjelder å presentere komponister og musikk fra vår egen tid.

Det er å håpe at Kirkemusikkfestivalen er kommet for å bli. Årets utgave spenner vidt, men bredden virker mer som et bevisst valg enn som et mangel på fokus. De norske utøverne er mange, og festivalen har på den korte tiden den har eksistert, rukket å bli en sentral inspirasjonsfaktor og en kilde til utvikling i det norske miljøet. I pluraliteten i årets program er det også flere spennende ansatser til veier å følge videre for en storbyfestival; i arbeid med kirkerommet, ungdomskulturen og det flerkulturelle aspektet.

Hjemmesidene til Oslo Kirkemusikkfestival finner du her.

Publisert:

Del: