I Fredrikstad domkirke finner det sted to urfremførelser i nærmeste fremtid. Komponister av verkene er Frank Tveor Nordensten og Henrik Ødegaard.

Frank Nordensten/Foto: Siri Gjølme

Først ut er ”Masada” av Frank Tveor Nordensten som blir urframført under en påskekonsert torsdag 2. april.

Det er Det Norske Blåseensemble som står for fremførelsen, og om verket skriver komponisten følgende:

“Masada” utgjør midtdelen i et planlagt Triptychon for blåseorkester og solister, skrevet til DNBE.no. I “Masada” (http://no.wikipedia.org/wiki/Masada) står det rytmiske og dermed slagverkerne i fokus, dog uten å gi seg hen til konserterende virtuoseri. Vi snakker her om en slags impresjonisme. Stykket forsøker ikke å fortelle historien om Masada, selv om en stor grad av minimalisme, modalitet og temperament enkelt vil kunne tolkes inn i en slik sammenheng. Verket er en slags auditiv refleksjon, direkte inspirert av naturinntrykkene under et besøk der, en stekende solskinnsdag i desember 2008.

Asketisk i påsken
På Langfredag – 10.april kl 11 framføres ”Matteuspasjonen” i Henrik Ødegaards versjon for første gang. Et sammensatt vokalensemble, samt kirkens prester og kantorer framfører verket som er en liturgisk pasjon.

Komponisten skriver om verket

”Matteuspasjonen” er en liturgisk pasjon, tenkt som tekstlesning på hovedgudstjenesten langfredag. Det føyer seg inn i en middelaldertradisjon der man sang hele tekstlesningen på gamle toneformler, og der rollene i pasjonsdramaet fordeles på forskjellige sangere. I tillegg kommer jeg til å komponere ut mengdens rop, og andre enkeltutsagn for blandet kor i moderne tonespråk. Som et slags menighetssvar skal jeg bruke en tekst av Arnold Eidslott; “Løft ham sakte ned”. Det blir et slags ritornell som kommer igjen flere steder i beretningen. Det hele er enkelt og asketisk”.

Dirigent for begge verkene er domkantor Tore Erik Mohn. For mer informasjon se Fredrikstad domkirke sin konsertoversikt.

Dette i følge en pressemelding.

Publisert:

Del: