«Ny musikk for deg» blir til «betalt musikk for deg» på verdens største strømmetjeneste.

Spotify_Logo_RGB_Green, © Spotify

Spotify tester om dagen hvordan pop-up-varsler kan drive mer av reklamepengene musikkbransjen bruker digitalt, over til strømmetjenesten. Det skriver Music Business Worldwide.
Pop-up-kortene «Ny musikk for deg» eksisterer allerede, men er såkalt organisk innhold for tida: En melding til deg som abonnent om at det har kommet ny musikk som din tidligere lytteoppførsel tilsier at du er interessert i. Ifølge MBWs omtale av vridningen mot betalte pop-ups, kan plateselskap og andre som selger musikk snart betale for disse varslene. MBW peker på at dette er et forsøk på å få over deler av de enorme summene som i dag blir brukt for å promotere musikk, over fra Facebook- Youtube- og lignende plattformer, til stedet der mange digitale forbrukere oppsøker musikkproduktene.

I følge Spotify selv, kommer den nye sponsinga til å gjøre det lettere for følgere av artister å få med seg ny musikk de er interessert i. Så gjenstår det å se om det blir merkbare forskjeller – om det først og fremst kommer varsler knyttet til de utgivelsene med størst budsjetter.
«Du har antakelig lagt merke til fullskjerms-anbefalingene som nå og da i mobil-appen din, som forteller deg at en av favorittartistene dine har et nytt album ute. Basert på intervjuer vi har gjort med Premium-brukere, i likhet med shout outs på Twitter, ser det ut til at lyttere like denne funksjonen.

Vi tilpasser disse anbefalingene basert på dine lyttevaner, kombinert med personlig kuratering. Med en kommende test vi kjører i USA, gir vi artistene og deres team muligheten til å henge seg på denne prosessen direkte, for å koble seg på følgere som bryr seg mest om deres musikk,» skriver Spotify. Videre mener de at når artistenes apparat får mulighet til å betale for disse anbefalingene, vil dette vise seg i at du som forbruker «får høre fra et bredere spekter av artister».

Publisert:

Del: