Den velkjente Osloklubben Blå har vært gjennom en turbulent periode. Nå satser de nye eierne friskt, og ønsker å legge gamle konflikter bak seg. Ny bookingsjef er på plass, det samme er et ferskt bookingstyre. Styreleder Linnea Svensson og bookingansvarlig Einar Idsøe Eidsvåg motstrider kritikken om at de går inn i klubben av rent økonomiske hensyn. – Vi gjøre dette for kulturens skyld. Navnet Blå skal også bestå, sier de i dette intervjuet med Ballade.

Blå - uteservering x

Av Bjørn Hammershaug

Etter at Konsertforeningen tidligere i år bestemte seg for å satse videre utenfor Blås vegger har den nye organisasjonen tatt form. De nye eierne sier de ser store forbedringer innen PR, produksjon, tilgjengelighet og økonomistyring.

Linnea Svensson har siden mars 2006 vært styreleder på Blå, ved Brenneriveien Jazzhus (bardriften) og Blå booking. Einar Idsøe Eidsvåg er nytilsatt bookingansvarlig fra 1. desember. Han er utdannet kaospilot, vært hovedtillitsmann for sivile vernepliktige og har erfaring fra blant annet Prosjekt 101, dugnad.net, Adbusters og Sivil Ulyd.

De to møter Ballade for å snakke om veien videre for det renommerte klubblokalet ved Akerselva på Oslos østkant.

— Vi retter nå alt fokus fremover og vil legge konflikten med Konsertforeningen bak oss, sier Svensson.

For kulturens skyld

Det har som kjent i lengre tid vært stridigheter på klubben. Partene er de kunstnerisk ansvarlige ved Konsertforeningen Blå og ansvarlig for bardriften ved Brenneriveien Jazzhus. De gamle samarbeidsproblemene ble overført de nye eierne av Brenneriveien Jazzhus. Konsertforeningen trakk seg ut av Blå med virkning fra nyttår.

I et intervju med Dagsavisen før jul uttalte Konsertforeningens Erica Berthelsen: ”Vi står ekstremt langt fra hverandre. De vil tjene penger. Vi vil drive med kultur.”

— Dette er tøv, mener Svensson. – Vi gjøre dette først og fremst for kulturens skyld.

Organisasjonsformen er bygget opp med et moderselskap og to driftsselskap. Her vil det nyetablerte selskapet Blå booking være kulturleverandøren og Brenneriveien Jazzhus vil rendyrkes som driftsselskap for huset. Blå Booking vil ha et eget styre som fokuserer på innhold, strategi og visjon. Brenneriveien Jazzhus, som organiserer bardriften, skal være med å subsidiere bookingen.

— Men det blir spennende økonomiske tider, innrømmer Svensson.

Økonomisk uorden

Hun forteller at de overtok mye økonomisk rot i 2005, blant annet med en stor gjeldspost som Konsertforeningen etterlot seg. De nye eierne legger nå opp til et år uten å regne med noen form for økonomisk støtte, for den fulgte Konsertforeningen ut av Blå.

— Nå må vi først og fremst sikre en bærekraftig drift basert på kultur og musikk, vektlegger hun.

— Vår hovedprioritet er å tenke videre og bygge opp en ny bookingorganisasjon. Denne er organisert som et A/S, men med en vedtektsparagraf som hindrer noen å ta utbytte.

— Det skal være fullt mulig å kombinere godt innhold med god butikk også i kulturlivet, skyter Eidsvåg inn.

Svensson sier at dagens stridigheter har opphav i et gjeldsbrev fra 2003 som har vært revisorgodkjent i alle år, samt gjeld som har bygget seg opp i etterkant. I følge Svensson bestrider Konsertforeningen dette kravet.

Jazzhuset har i den forbindelse levert et økonomisk krav som har gått fra namsmannen til forliksrådet, men innholdet i dette kravet ønsker ikke Svensson å gå nærmere inn på.

— Vi har skissert mange ulike løsninger bare for å få denne saken ut av verden. Men det er snakk om mye penger, og vi kan ikke late som de ikke finnes.

Ny lyd

Linnea Svensson understreker likevel at konflikten ikke lenger er noe stridstema for de nye eierne. Nå er det Blås fremtid som gjelder, ikke gamle stridigheter:

— Vi ser på Blås historie i tre deler. Første kapittel var under Martin Revheim og Kjell Einar Karlsen, andre kapittel med Konsertforeningen. Del tre av Blås historie starter nå – med oss, sier den optimistiske og offensive styrelederen.

— Nå har vi en gylden mulighet til å vende tilbake til prinsippene hos de som startet Blå i utgangspunktet. Da var det jazzen som trengte en arena. Nå er det kanskje andre genre som trenger det i større grad, for eksempel eksperimentell støymusikk. Vi vil få tilbake den lekne, spontane følelsen på Blå, forteller hun.

Det har særlig vært oppbyggingen av organisasjonen og å få det tekniske utstyret på plass som har vært hovedprioritet.

— Nå er begge disse delene i orden, og vi har fått byens beste lyd, sier en stolt Linnea Svensson.

Såre tær i jazzmiljøet

En ny organisasjon er nå på plass, sammen med et nytt bookingstyre. Bookingansvarlig Einar Idsøe Eidsvåg ble ansatt den 1. desember, som kan fortelle til Ballade:

— Den første tiden har vi brukt på å bygge opp Blå igjen som én enhet. Vi har fått opp et solid styre med Gaute Drevdal, Kristoffer Kinden Endresen, Mats Persson og Sten OveToft.

Disse personene har jo bred kompetanse innen mange musikkområder. Men hvor er jazzen?

— Det har faktisk vært litt vanskelig å få tak i folk innen jazzmiljøet. Vi opplever at mange er litt redde for å ”gå bak ryggen” på Konsertforeningen og ”tråkke på feil tær”. – Det er et lite miljø, sier Linnea Svensson, som understreker:

— Vi er glad i jazz, og skal fortsette å booke jazz, men vi skal også satse bredde. Blå skal utfordre og overraske. Den eksperimentelle musikken skal på ingen måte forsvinne fra stedet.

— Vi skal ikke binde oss fast til noen bestemt genre, men leter etter en nerve i musikken uavhengig av stilarter, sier Eidsvåg.

— Vi har kanskje en annen tilnærming til musikkbransjen enn Konsertforeningen, vi ønsker å favne bredere, er mye ute i miljøet og kjenner mekanismene, legger Svensson til.

Intern ro

Nå er det intern ro på Blå, sier Einar Eidsvåg. – Vi kan bruke energien utad, og på å bygge organisasjonen og være gode innholdsleverandører.

Han sier også at ”nye” Blå har blitt godt tatt imot i booking-Norge, og at alle nå ser fremover.

— Jeg tror folk har vært litt slitne av bråket som har vært rundt dette navnet, og de er glad for at det nå har roet seg. Det er mange som har takket oss for at vi fortsetter.

Klubbkvelder som Contagious, Shari Vari, Dans for Voksne og Oslo City Crew skal fortsette på Blå som tidligere, i tillegg kommer de nye eierne til å lage nye klubbkonsepter.

Beholder navnet?

— Navnet skal vi også beholde, sier Linnea Svensson.

— Vi har kjøpt stedet inkludert navnet, hevder hun, og motstrider dermed Konsertforeningens uttalelse i Dagsavisen, der Erica Berthelsen uttalte:

”Vi føler at det er Konsertforeningen som har bygd opp navnet gjennom en årrekke, og det er vi som vil videreføre Blås kunstneriske profil. Vi kommer til å gjøre alt som står i vår makt for å beholde navnet Blå”

Svensson ønsker uansett Konsertforeningen lykke til, og Eidsvåg legger til at for området som helhet er det bare positivt med mer liv.

— Det er et privilegium og en ære å videreføre dette stedet. Vi har kompetanse til å rydde opp i det økonomiske rotet, og vi har musikkinteressen og kompetansen som skal til, sier Svensson avslutningsvis.

Til slutt, Eidsvåg, hvilke tre artister drømmer du om å oppleve på scenen på Blå i tiden fremover?

— Ja, det er et godt spørsmål og ganske vanskelig å svare på sånn på sparket. La meg se, det hadde vært utrolig kult å se Hot Chip inne på en klubbscene. Jamie Lidell er fantastisk, og jeg kunne veldig gjerne tenkt meg CocoRosie, sier den nye bookinganvarlige etter en tenkepause.

— Og Mastodon, legger Svensson til. – Det hadde vært utrolig tøft!

Daglig leder i begge driftsselskapene er Stine Mari Røverdatter.

Styret består ellers av:
Linnea Svensson, styreleder

Bookingstyret
Kristoffer Kinden Endresen
Gaute Drevdal
Sten Ove Toft
Mats Persson

Administrasjonen
Booking: Einar Idsøe Eidsvåg
Driftssjef: Magnus Ulvik
Barsjef: Dan Nordengen
Teknisk sjef: David Solheim

Nye hjemmesider: www.blaaoslo.no.

Publisert:

Del: