Påsken er de store pasjoners tid – og særlig er det Bachs pasjoner som har hovedfokus. I år urfremfører Oslo Domkor, dirigent Magne Draagen, skuespiller Nils Ole Oftebro og organist Kåre Nordstoga en ny, bredt anlagt “Lukaspasjon” av Kjell Mørk Karlsen.

Oslo Domkor (pressebilde)

Urfremføringen finner sted lørdag 31. mars kl. 13.00 i Asker kirke, og palmesøndag gjentas begivenheten i Uranienborg kirke i Oslo, kl. 19.30

Lukaspasjonen ble skrevet sommeren og høsten 2006, og er Mørk Karlsens andre pasjon. Den første, “Johannespasjonen”, ble skrevet til Bergen domkantori i 1992. Verket representerer noe nytt innen oratorielitteraturen i og med at evangelieteksten ikke synges av en evangelist slik som i for eksempel.Bachs pasjoner, men fortellingen dramatiseres i dette verket av en skuespiller (Nils Ole Oftebro) med underliggende orgelmusikk.

Orgelet har også en viktig rolle som en konserterende og instrumental formidler av dramatiske hendelser, som for eksempel det berømte “hanegalet” som bringer Peter til fortvilelse. Korets partier består av bredt anlagte og til dels krevende latinske hymner i stort format. Mørk Karlsen benytter her et modernistisk tonespråk, men har samtidig med elementer både fra russisk-ortodoks kirkemusikk og gregoriansk korsang, slik at det hele får et universelt og tidløst preg.

Om komponisten
Kjell Mørk Karlsen (f. 1947) er utdannet både organist/kantor, oboist og har diplomeksamen i blokkfløyte fra Musikkonservatoriet i Oslo. Videre studier i København og Helsingfors omfatter orgel og komposisjon. Også som yrkesutøver er Mørk Karlsen svært mangfoldig. I dag er det komponistvirksomheten som gir størst plass hos Mørk Karlsen, men hans tidligere musikerkarriere omfatter alt fra oboist i Den Norske Operas Orkester til en hyppig benyttet musiker på tasteinstrumenter i forskjellige orkestre og ensembler. Mørk Karlsen var også domorganist i Tønsberg og Stavanger, og i denne tjenesten har han vært aktiv som orgelutøver, korleder og oratoriedirigent. Mørk Karlsen interesserer seg særlig for musikk fra middelalder, renessanse og barokk. Han har også vært knyttet til Musica Sacra- bevegelsen, der målsettingen har vært å fornye interessen for liturgien og den tidlige kirkemusikken, samtidig som man var opptatt av neoklassisk tysk kirkemusikk.

Etter et viktig studieår i 1983-84 hos den finske komponisten Joonas Kokkonen er det etter hvert symfonikeren Mørk Karlsen som trer frem med en rekke symfonier og oratorier av stort format, samtidig som han også skriver sonater og strykekvartetter som tydeliggjør hans forkjærlighet for klassiske kammermusikkformer. Ved siden av profanmusikken har Mørk Karlsen en omfattende produksjon av kirkelig bruksmusikk for kor, solister, instrumenter og orgel – som for eksempel samlingen “Laudate Dominum” som inneholder 100 kor-motetter til alle kirkeårets søndager. Han har i tillegg vært opptatt av å videreføre og fornye kirkemusikkformer av større format., med bl.a. oratoriene “Lilja”, “Milska” og “Kristi helferd”, alle skrevet over dramatiske tekster fra 1500-tallets Island, 2 juleoratorier, “Johannespasjonen” fra 1991, og nå altså “Lukaspasjonen”.

Publisert:

Del: