Kontroversen rundt Norsk Rocks Historie tok en ny vending i går, da Håkon Moslet i Petre ble sitert i Nordlys med at det var “flere i musikkbransjen” som mente at det var “uheldig med en nordnorsk programlederstemme”. Moslet mener seg sitert ut av sammenheng, mens Per Kristian Olsen i samme avis melder at han nå for alvor skal “bekjempe Oslo-arrogansen”, og at folk som Moslet ganske sikkert er barn av de som i sin tid “nektet nordlendingene hybel i hovedstaden”. – Jeg skal ta dem, sier manusforfatteren, som i går også braket sammen med Marit Karlsen i Dagsnytt Atten på NRK.

Håkon Moslet, 2002 (Foto: NRK)

Av Arvid Skancke-Knutsen

Nordlys brukte mye plass på å slå opp debatten rundt Norsk Rocks Historie på kultursidene i går. Avisen vinklet oppslaget med tittelen “Slaktes i Sør-Norge”, og startet med å sitere satirikeren Egil Hegerberg fra Black Debatth på følgende oppsiktsvekkende utsagn: “Redaksjonen som har laget serien er helt feil sammensatt. Det er påfallende at programskaperne er fra Nord-Norge, og at de som portretteres stort sett kommer fra samme landsdel. For eksempel Dag Ingebrigtsen, Ronny LeTekrø og Audun Tylden.” Så vidt Ballade kjenner til, er ingen av de omtalte herrene hverken født eller oppvokst nord for Trondheim.

Nordlys fulgte ellers opp med å intervjue Marit Karlsen, Atle Bakken og Håkon Graf, som alle målbar forskjellig kritikk mot NRK-redaksjonen. Avisen siterte også Petre-topp Håkon Moslet på et utsagn som vel ikke er mindre oppsiktsvekkende enn Hegerbergs lett eksentriske geografisyn: – Det er flere i musikkmiljøet som har reagert på den nordnorske fortellerstemmen. Det burde vært valgt en mer nøytral stemme. Tromsødialekten er veldig markant, det er uheldig og det gjør at man med en gang tenker at dette er en tromsøproduksjon.

— Akersgataholdninger og “Osloarroganse”

Alt i går ettermiddag rykket Petres musikksjef ut og mente seg skjevt sitert: – Dette er tatt ut av sin sammenheng, sa Moslet til NRK.no. Han medga riktignok at han uttrykt seg akkurat slik Nordlys siterer (!), men understreket også at han hadde omtalt programserien som “veldig god og grundig, og at det ikke var en ulempe at den er produsert i Tromsø”.

Men Moslets brannslukking kom kanskje litt for sent. Hans Tore Bjerkaas i NRK Troms og Finmark omtaler i dag utspillet som “en Akersgataholdning man kunne spart seg”, mens Nordlys’ egne lesere ikke legger fingrene i mellom i sine karakteristikker av den tidligere Dagbladet-journalisten.

“Håkon Moslet e en saupskalle”, oppsummerer en leser, mens andre omtaler Petres musikksjef som “en ignorant og arrogant fjott”, “en liten kverulant uten peiling på musikk” og “en PR-kåt lettvekter””. Andre mener at Nordlys med vitende og vilje har gjort dette om til en konstruert “nord/sør”-debatt, og slik sett bare bidrar til å avspore en viktig diskusjon.

Sporer Nordlys av debatten?

“Jeg synes det er litt sleipt av Nordlys å gjøre dette til en sak hvor søringan bare sutrer og at vi nordfra vet så mye bedre”, skriver en innsender. “Man må få lov å komme med meninger og kritikk mot en TV-serie som våger å kalle seg for Norsk Rocks Historie.”

Per Kristian Olsen, som både er seriens fortellerstemme og manusforfatter, synes uansett å ha fått vann på mølla, og forkynner i dagens Nordlys:

Jeg vil ikke kommentere hva mine NRK-kolleger har sagt, men på generell basis vil jeg si at jeg trodde vi var kommet forbi dette stadiet. Uttalelser som har kommet er så urimelige at de rett og slett faller på sin egen urimelighet. Det er nok foreldrene til de som har uttalt seg som i sin tid nektet nordlendingene hybel i hovedstaden. Det er synd at deler av Osloarrogansen ennå henger igjen. Mitt nyttårsforsett er at de siste rester av denne forsvinner i løpet av neste år.

På spørsmål fra Nordlys om hvordan Olsen skal få til dette, svarer han bare: – Jeg skal ta dem.

Riktignok med tilføyelsen “i de fora hvor det er naturlig”.

“Moslet og Olsen like tomme i topplokket”

Et slikt naturlig forum er kan hende NRKs “Dagsnytt Atten”, der den samme Olsen møtte Marit Karlsen til rimelig heftig debatt tirsdag kveld. I løpet av innslaget beskyldte Karlsen manusforfatteren for å ro hinsides alle fiskeskjær – og ikke minst bruke Nordlys’ nord/sør-vinkling som en betimelig lynavleder i forhold til den øvrige kritikken som er kommet frem.

På sine hjemmesider skriver Karlsen i dag at “Olsen er så liten at han lager en sør mot nord-krig, i stedet for å ta ting som en mann ved å ta i mot og svare på helt riktige, saklige og gjennomtenkte kritikker som til nå har kommet mot Norsk rocks historie.”

Den tidligere NRK-medarbeideren holdt ellers fast ved sin kritikk om at redaksjonen i Norsk Rocks Historie er for snevert sammensatt, mens Olsen bl.a. forsvarte seg med at TV-serien “nesten ikke hadde fått noe kritikk” i det hele tatt.

Også det en tanke oppsiktsvekkende – tatt i betraktning av at “Norsk Rocks Historie” de siste tre ukene har blitt gjenstand for oppmerksomhet i bl.a. en rekke nettsteder og NRK-programmer, samt TV2/Nettavisen, Dagbladet, VG, Aftenposten, Dagsavisen – og nå sist også i Nordlys.

Der en av avisens egne lesere oppsummerer den nyeste feiden på følgende vis: “Moslet er en fjott. Men det er også han der Olsen i Norsk rocks historie. Begge to er like selvmotsigende og helt grensesprengende motstandere av sjølkritikk.”

Siste ord er neppe falt i saken – og til søndag er det klart for det siste av de fire programmene om 80-tallet.

Publisert:

Del: