INNLEGG: Ny Musikk åpnet sitt jubileumsår fredag kveld, med et privat ”anti-jubileumsarrangement” bestående blant annet av diktopplesning, visesang og tradisjonsmusikk. Den halvprivate formen var ikke bare valgt som en hyllest til foreningens tidlige år, men det var også tenkt at den anti-spektakulære formen skulle kommentere det klassiske musikklivets jubileumsfetisjisme og utøve en viss kritikk mot denne formen for relativt tynn aktualisering av musikken. Komponist Emil Bernhardt rapporterer.

Ny Musikk_Norgeskart 2008

Av Emil Bernhardt, komponist

Ny Musikk åpnet fredag kveld sitt jubileumsår med et privat anti-jubileumsarrangement i forfatter Erling Kittelsens romslige loftsleilighet i Oslo sentrum. Kittelsen har de siste 11 årene holdt åpent hus hver 4. fredag i måneden for verbale og musikalske ytringer av alle slag, og denne kvelden var det i tillegg til diktopplesning, visesang og tradisjonsmusikk fra Baluchistan, også duket for improvisert musikk og ukjente sanger av Pauline Hall.

Den halvprivate formen var på den ene siden valgt som en hyllest til foreningens tidlige år, da denne type konserter ikke var uvanlig for ildsjeler med et hjerte for samtidsmusikk, blant annet etter modell av Arnold Schönbergs ”Verein für
musikalische Privataufführungen”. Samtidig var det også tenkt at den anti-spektakulære formen skulle kommentere det klassiske musikklivets jubileumsfetisjisme og utøve en viss kritikk mot denne formen for relativt tynn aktualisering av musikken.

Etter noen velvalgte ord om foreningen Ny Musikks historie – opprettet i 1938 som norsk seksjon av ISCM, siden utviklet til sentral konsertarrangør og interesseorgan for samtidsmusikken – overlot kunstnerisk leder Lars Petter Hagen podiet til sanger og stipendiat Astrid Kvalbein. Hun fremførte et knippe leilighetssanger, blant annet en Yankee Doodle i norsk språkdrakt, signert Ny Musikks myteomspunne førstedame, komponisten og kritikeren Pauline Hall. Kvalbein, som for tiden skriver på en doktorgrad om Hall, kunne fortelle om den rastløse komponistens ustoppelige engasjement og betydelige innsats som grunnlegger av foreningen. Sangene, som vel neppe har hatt noen privilegert plass på standardrepertoaret, var gravd frem for anledningen, og ga et artig, om enn ikke komplett bilde av denne samtidsmusikkens staute bestemor.

Deretter dukket improvisasjonsmusiker Marianne Halmrast frem med sin kontrabass og leverte en konsentrert og stemningsfull improvisasjon. Halmrast er nyutdannet fra jazzlinja i Trondheim, og markerte Ny Musikks uforutsigbare bevegelser og store sjangerspenn inn i et jubileumsår som markeres med et svært sammensatt program – fra lydinstallasjoner i norske kirker og en egen kveld på by:Larm, til omfattende bestillingsverk av Benedict Mason, musikkteater, den nyopprettede Pauline Hall- prisen og Happy Days festivalen.

Til lykke med jubileet!

Publisert:

Del: