Førstkommende lørdag urfremfører Atle Sponberg Helge Ibergs fiolinkonsert “Dromo Dance” på NRK P2. – “Dromo Dance” kan være en metafor for et livsdrama fra samtiden: Følelsen av å være prisgitt ytre krefter, ekstrem hastighet og brå kast som fratar deg din rapsodiske følelse av kontroll, sier Iberg, som gir Sponberg stor honnør for hans innsats i forkant av urpremieren.

Atle Sponberg

Av Arvid Skancke-Knutsen

Konserten omtales av komponisten selv som en adapsjon og ombygging av “the melancholic life on a rollercoaster“, et verk for trompet, strykere og marimba, fremført 2 ganger i Oslo med Ole Edvard Antonsen og det Norske kammerorkester.

Komponisten Olav Anton Thommesen skrev om dette stykket: “Verket har en åpningssituasjon der hastighetsforskjellen er slående effektiv og meget dramatisk, noe som røper Ibergs sans for dramaturgi. Den lyriske situasjonen som følger er preget av intens emosjonalitet som griper fatt i lytteren. Energioppladningen er imponerende håndtert og kulminasjonen utgjør en stor syntese av satsens bestanddeler. Andre delens skimrende åpning bretter ut et musikalsk landskap som er både tiltrekkende og skremmende.”

— Tittelen DROMO har jeg hentet fra samfunnsfilosofen Paul Virilio, forteller Helge Iberg.

— Hans begrep dromokratiet beskriver en verden som skrumper inn til fordel for teknologier uten forsinkelse. Overdreven hastighet fører til en patologisk fastlåsthet og lammelse av friheten, mener Virilio.

— “Dromo Dance” kan være en metafor for et livsdrama fra samtiden: Følelsen av å være prisgitt ytre krefter, ekstrem hastighet og brå kast som fratar deg din rapsodiske følelse av kontroll.

Iberg sier videre at fiolinstemmen er “vanskelig”, og krever en moden musikalsk forståelse for drama kombinert med en moderne rytmisk pregnans og beherskelse av nye teknikker (bl.a. tangoeffekter).

— Jeg har samarbeidet med Atle om utforming og fraseringer for solostemmen. Hans innsats som solist er virkelig formidabel, skryter komponisten.

Konserten begynner klokka 21, og foruten Atle Sponberg er det Kringkastingsorkestrets strykere med Christian Eggen som dirigent som spiller.

Kringkastingsorkestret har også spilt inn et nytt orkesterverk av Helge Iberg som vil bli sendt senere i vår.

Ved siden av sitt virke som komponist og musiker er Helge Iberg en engasjert essayist og kulturskribent. Hans essay om samtidskunstbegrepet stod på trykk i Parergons ”julenummer”, samt i en redigert utgave i forrige ukes Morgenblad.

Også Ballade vil den nærmeste tiden bringe essayet videre for våre lesere.

Publisert:

Del: