MP3 har blitt nesten like stor som P3, men også de kommersielle nisjekanalene vokser på bekostning av de store kanalene.

NRK P3

Mandag la Kantar Media frem de siste radiotallene. Ifølge Medier24 viser tallene at de som lyttet på radio tidligere lytter omtrent like mye som før, og nesten all lyttingen er digital. Daglig lytting på radio var november på 62,2 prosent mot 69,1 prosent samme på samme tid i fjor. Hva folk lytter på har imidlertid endret seg.

Det var ventet en dengang for alle de store kanalene. Den som imidlertid har hatt størst forholdsvis nedgang er NRK P3. Kanalen har mistet 47 prosent av lytterne sammenliknet med november i fjor. Den gang hadde P3 en daglig dekning på 11,3 prosent, mens det nå har falt til 5,9 prosent. Det er kun 0,3 prosent mer enn den rene musikkanalen NRK MP3 som i samme tidsrom har vokst fra 3,9 til 5,6 prosent.

Les også: Mangfold i egne kanaler

Også NRK P13 opplever en liten økning fra 1,6 til 2,2 prosent i daglig dekning. I tillegg tar kommersielle nisjekanaler som P7 Klem (Julekanalen), Topp40, Radio Rock og Norsk Pop større andeler av den daglige dekningen.

– NRK gikk av lufta først, og det merkes på våre kanaler. Og målgruppa til P3 er nok de som fikk flest nye kanaler å velge i. De unge er også snarere til å prøve ut noe nytt, sier radiosjef Jon Branæs i NRK til Medier24.

NRK P1 er fortsatt landets største radiokanal med 25,7 prosent av lyttingen, mens P4 og Radio Norge har henholdsvis 15,9 og 8,5 prosent daglig dekning. Deretter følger P1+ som også har vokst fra 4,2 prosent i fjor til 6,6 prosent i år.

Publisert:

Del: