Ballade fortsetter her publiseringen av Aage Wolff og Øyvind Stavseths kritiske søkelys på NRK TV og musikkdekningen. I dette avsnittet hevder tidligere “U:musikk”- og “M”-programleder Nazneen Khan at NRK mangler respekt for popkulturen. Hun får støtte av Håkon Moslet i Dagbladet, som i dag selv er å finne hos kokurrenten TV2. Wolff og Stavseth har også sett på suksessen til SVTs “Musikbyrån”, som av mange blir holdt frem som et forbilde NRK TV kunne lært mye av.

Håkon Moslet (bilde: Dagbladet)

— Det rimer ikke med det mediebildet vi har i dag at ikke NRK skal dekke popmusikken på en grundigere og mer seriøs måte. Til og med TV 2 med sine underholdningsnyheter er bedre enn NRK, sier Håkon Moslet.

Han er en av Norges mest profilerte musikkjournalister. Moslet jobber i Dagbladet, en avis som påstår den tar popmusikk og popkultur på alvor.

Nazneen Khan var sentral i NRK TVs kortlivede musikksatsing. Hun mener at NRK mangler respekt for popkultur og musikk.

— De ser ikke viktigheten i trendene og hvor viktig det er for kultur og samfunnsutviklingen. Popmusikk er jo veldig identitetsskapende.

Arnt Maasø er forsker ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo. Han har forsket på musikk og populærkultur i forhold til visuelle medier. Han er delvis enig i Khans utsagn, men forklarer også hvorfor NRK kvier seg for å sende musikkprogrammer:

— Musikk er ikke bare veldig identitetsskapende/bekreftende, men også identitetsskillende. Det betyr at pop/rock, særlig på NRK1, lett vil skremme fra seg mange andre seergrupper – noe de ikke ønsker. Musikk setter i gang sterke følelser, sier forsker Arnt Maasø.

— NRKs store tabbe er at de aldri har klart å etablere et musikkprogram som har blitt et “must” å se. NRK TV har aldri tatt skikkelig tak i popkulturen.Så lenge de ikke lar programmene gå seg til, vil et slikt program heller aldri bli skikkelig bra eller få særlig mange seere. Kontinuitet er nøkkelordet, mener Moslet.

Har lykkes
NRKs motstykke over grensen, Sveriges Television, har vist en kontinuerlig og langsiktig satsing på musikkjournalistikk. Belønningen er 300.000 seere ukentlig til kanalens flaggskip “Musikbyrån”, som er inne i sin tiende sesong. Kanalen sender også “Pop i fokus”, en nystartet musikkdokumentarserie, listeprogrammene “Voxtopp” og “Voxpop”, og dekker musikken i “Kulturnyheterna”.

Prosjektleder Johan Thiséus forteller om ideen bak “Musikbyrån”:

— Vi vil overvåke og følge populærmusikken. Målet er å lage et program med en mer seriøs approach enn det som tilbys av de rendyrkede musikkanalene. Vi vil sette popmusikken i sammenheng. Hvor kommer artistene fra? Hva har de på hjertet – annet enn å selge plater da?

I starten var programmet underholdningsfokusert, men det har blitt mer journalistisk vinklet med tiden.

— Vi skal naturligvis underholde, men også opplyse og inspirere. Vi føler at det en forpliktelse som public service-kanal å ta popmusikken på alvor. Det kan også være verdt å nevne at programmet var det første som fikk klarsignal fra ledelsen, da SVT foretok storomleggingen vinteren 2000.

NRK er i likhet med SVT en allmennkringkaster, og har de samme forpliktelsene overfor seerne. Viljen og evnen til å satse på pop og rock har derimot vært variabel. Fram til 1996 var det én vesentlig ting som skilte de to kringkasterne: SVT rådde over dobbelt så mange TV-kanaler som NRK.

Høsten 1996 ble NRK2 opprettet. Slagordet “ung og tung” ble credoet for den nye TV-kanalen. Kritikerne øynet muligheten for at det kringkastingsledelsen betegnet som “smal kultur” skulle få sin rettmessige plass i fjernsynssendingene. Var NRK i ferd med å gjennomgå en foryngelseskur?

Semesteroppgaven ”Splitter pine – er ført i pennen av Aage Wolff (som i dag er å finne i Musikkmisjonen på Petre) og Øyvind Stavseth (som nå er i Tønsberg Blad), og ble skrevet da de fremdeles gikk på journalist-høgskolen.

Publisert:

Del: