Den populære radioduoen Are og Odin ønsket i god juleånd å samle inn penger til Amnesty – men to dager ut i aksjonen ble salget av singelen “Fred på Jord” stoppet av NRK. – Da prosjektet kom i gang, så jeg at det var i strid med reklameforbudet i kringkastingsloven, sier programdirektør i NRK, Tormod Kjensjord. At NRK i en rekke andre sammenhenger synes å blande reklame og redaksjonelt innhold, ønsker han i liten grad å kommentere. – Det er sikkert noen gråsoner her, innrømmer han. Amnesty er forundret over NRKs avgjørelse.

Are og Odin (Foto: NRK)

Av Knut Steen

— Are Og Odin har ikke gjort noe galt, jeg ga dem klarsignal for tre måneder siden, men vi har ikke lov til å vise frem en CD vi selv har produsert, og så oppfordre folk til å kjøpe den. Derfor måtte vi stoppe aksjonen, forteller programsjef for NRKs rikssendinger, Tormod Kjensjord.

På Are og Odins hjemmesider ligger denne beskjeden til lyttere og platekjøpere:

“…De e altså bærre ulækkert at fru Justisia – den blinde kveita med sværd i eine og vækt i anner handa – itj kunn støtt oss i herre saken. Det e b det e æ det e d – det e bæd, bæd, bæd(…)Om nån tå ein eller anna grunn føle sæ forulæmpa eller lurt eller skuffa eller nå i den dur’n – på grunnlag av det som no hi skjedd, så må vi bærre sei: Vi e itj smørblid vi heller, akkurat no.”

— Hele denne situasjonen er beklagelig, også fordi en god del redaksjonelt arbeid var lagt opp til denne lille aksjonen, sier den ene delen av radioduoen, Are Sende Osen, på telefon fra Trondheim: – Etter at NRK-ledelsen ombestemte seg, må vi tone ned den biten betraktelig. Nå prøver vi å gjøre det beste ut av situasjonen. Igjennom alle avisoppslagene har vi fått god PR, og en av sangene er også B-listet på Petre, forteller Sende Osen.

Men selv om “den blinde kveita” ikke kunne støtte Are og Odin, har hun tydeligvis ingenting imot annen reklame i statskanalen: Jan Erik Larssen, som er programleder for NRKs Autofil, figurerer også som gallionsfigur for bladet ved samme navn. Magasinkonseptet er solgt til Se & Hør forlag igjennom NRK Aktivum. Bladet har akkurat den samme logoen som NRK-serien. Den samme programlederen lånte nylig også ut ansiktet sitt til en storstilt reklamekampanje for en internettleverandør. Betyr dette at NRK-ansatte fritt kan tjene gode penger på sitt NRK-markedsførte ansikt, mens det ikke er lov å stille opp i politiske sammenhenger eller hjelpe andre?

— Ja, det er vel litt pussig at det ene skal være lov, og ikke det andre, sier Osen. De som håpet på et oppklarende svar fra Are og Odins overordnede, må nok vente litt til:

— Der tror jeg vi er inne på Olav Nyhus sitt område, han er juridisk direktør i NRK, sier Kjensjord. – Jeg har konsentrert meg om Are og Odin, og trukket en konklusjon jeg mener er riktig for NRK. Det er beklagelig at man må la juss gå foran hjertelag, men vi må følge våre egne regler. Autofil-saken ønsker jeg ikke å ta stilling til, sier programsjefen.

Det kan også være betimelig å stille spørsmål ved reklameverdien av programmet Bokbadet, som er et samarbeid mellom NRK og bokklubbene. Her presenteres “månedens forfatter” behørig, mens andre forfattere har små muligheter til å få innpass i det som er NRK TV sin eneste litterære satsing. Hvordan kan man drive regelmessig reklame for salgsaktuelle bøker, og samtidig konkludere med at reklame er ulovlig på NRK?

— Det er sikkert noen gråsoner her, men dette kan ikke jeg uttale meg om, er Kjensjords knappe kommentar.

Men hvis du som programsjef for NRKs rikssendinger ikke kan uttale deg om dette – hvem er da ansvarlig?

— De ansvarlige er NRK sin ledelse, jeg ville spurt Olav Nyhus. Men dette er vanskelig materie, jeg vil ikke uttale meg om noe annet enn Are og Odin her og nå. Men jeg kan jo si at TV-aksjonen er vårt beste forsvar mot at organisasjoner henger seg på og knytter innsamlinger til enkeltprogrammer – vår policy er at innsamlingsaksjoner; det er TV-aksjonen. Nå skal det legges til at jeg aldri har fått henvendelser fra veldedige organisasjoner som ønsker drahjelp fra programmer, men som redaksjonelt ansvarlig jeg synes allikevel det er greit å kunne henvise disse til TV-aksjonen, sier Kjensjord.

I lys av dette kan det virke som om NRK har strammet inn regelverket: Fjorårets julesingel og årets sommersingel fra Howard og Christine var NRK-velsignede storsuksesser. Det samme gjaldt Are og Odins forrige aksjon, med salg av signerte polaroidbilder. Inntektene fra alle disse stuntene gikk til veldedighet. For å få inn mest mulig penger ble alle disse aksjonene omtalt i programmene, og musikkvideoene ble vist. Har NRK forandret reglene, sånn at slike innsamlinger blir ulovlige å reklamere for, eller var også disse aksjonene ulovlige?

— Det har ikke blitt laget noen nye regler angående dette. Men jeg har ingen konkrete kommentarer til noe annet enn Are og Odin-saken nå, sånn på stående fot, sier Kjensjord.

Men nå som du har blitt gjort oppmerksom på disse sakene – kommer du til å ta tak i dem?

— Det ønsker jeg ikke å kommentere, jeg har ikke vurdert disse sakene. Dette hører inn under lederskapet i NRK. Vi prøver å la en kreativ frihet gå hånd i hånd med etiske retningslinjer, og en del av det daglige lederansvaret er å håndheve dette.

Men har dere ikke også et etisk ansvar som allmennkringkastere – også utover den årlige TV-aksjonen? NRK tjener gode penger på SMS-programmer som Svisj, Blender og Nattønsket. Flere NRK-ansatte har uttalt overfor Ballade at de skulle ønske at i alle fall deler av disse inntektene gikk til veldedige formål. Er dette noe dere har gjort – eller kunne tenke dere å gjøre?

— Det har jeg har ingen mening om – noe slikt må være en policy-beslutning på høyt nivå.

Men hva er din personlige mening om et slikt forslag?

— Ingen kommentar.

Så mens bokklubbene får reklame i beste sendetid, og NRK Aktivum selger rettigheter til et gjennompromovert konsept i magasinformat, får ikke Are og Odin lov til å samle inn noen skarve slanter til en organisasjon som jobber for menneskerettigheter – fordi det er “forbudt å reklamere i NRK”. For å si det litt Otto Jespersensk: Er dere stolte av å rive maten ut av munnen på små negerbarn rundt juletider?`

— Det er verken morsomt eller hyggelig å stanse den gode gjerning, men denne gangen måtte jussen råde over hjertelaget – dessverre.

Under de svenske Melodi Grand Prix-sendingene i år ble det annonsert at alle pengene fra telefonstemmene ville gå til et barnehjem i Riga. Samtidig som det norske NRK-showet tråkket på de latviske følelsene med et sang- og dansenummer fra okkupasjonsmakten Russland, fortalte NRK at pengene som kom inn fra de norske telefonstemmene skulle brukes til å lage et enda bedre show neste år. Er dere ikke bekymrede for å fremstå som grådige allmennkringkastere som er seg selv nok?

— Nei, den typen spørsmål vil jeg overlate til kringkastingssjefen. Jeg vil som sagt ikke gå inn på andre konkrete saker enn Are og Odin-saken, avslutter NRKs programsjef.

Til tross for humper i veien, går allikevel Are og Odins Amnesty-aksjon sin gang.

— På de tre dagene vi fikk selge platen, forsvant det 7-800 eksemplarer. Alle som har betalt får platen – resten av skivene kommer vi til å gi til Amnesty, Dagbladet Nett kommer til å stå for salget. Vi kommer til å legge ut lenke på Are & Odin-nettsiden, så det skal ikke være noe problem for folk å kjøpe platen, sier Are Sende Osen til Ballade.

Amnesty kommenterer selv saken på følgende vis, igjennom markedssjef Lasse Imrik:

— Vi er forundret over NRK-ledelsens beslutning i denne saken, men er svært glade for at det flotte initiativet og engasjementet til Are og Odin nå kan fullføres til beste for arbeidet for menneskerettigheter.

Julesingelen til Are og Odin, hvor hele beløpet på kr. 100,- går til Amnesty, kan nå bestilles via Dagbladet.no. Du kan støtte aksjonen ved å gå til denne nettadressen: http://fredag.dagbladet.no/fredag/2003/12/04/385281.html

Publisert:

Del: